Avliving?? syk platy, først hvitprikk...så sopp...

Har en syk Platy (Tror det er korall) som fikk hvitprikk og smittet nesten hele gjengen. Kjørte da temperatur kuren, mens jeg ventet på forsendelse av Esha exit. Prikkene forsvant og kom tilbake... Har behandlet med Exit i 3 dager nå, og Platyen har fått en hvit dott over munnen. Har lest at det kan komme sopp eller lignende infeksjoner etter hvitprikk, og har i dag hatt i første dose med Esha 2000.

Platyen rører knapt på en finne, den spiser ikke og gjemmer seg bare unna. Slik har den vært de siste tre dagene. Den ser ikke ut til å ha det bra... Skal jeg avlive den, eller hva synes dere??

Er dette vanlig når Platy får hvitprikk??

Måtte inn i tråden min og friske på hukommelsen, rart hvor fort man glemmer fæle ting. Hadde tre hvitprikk/Childonella-angrep på to måneder, ett av utbruddene startet med en Platy det ikke endte så godt med. Tredje gangen var det en sverddragerhanne som startet balletten, den ble også bare langsomt stille...

Nå har vi flere Platy gående som ble født midt i første runde i februar i fjor, og som så ut som om de var dyppet i salt alle sammen mens det sto på som værst, så det kan gå bra. Men disse syke nyinnflytterne er vel ikke akkurat fit for fight om mat og damer eller fødsler etter alt innflyttingsstresset. Ikke all fisk overlever faste før/under fangst og transport og import og utpakking og fangst og transport og tilvenning og nytt selskap heller, har de gått lenge nok uten mat kan rett og slett fordøyelsessytemet være ødelagt!

Har forsøkt overføring til "sykeboks" og nødhjelp med salt, det eneste bra med det er at man lettere finner fisken når den dør. Her blir all butikkfisk satt i egen boks der jeg ser at de spiser og har det bra og kan medisinere hvis de viser det minste lille tegn til noe mystisk, for levendeføderne med tilførsel av litt salt i vannet. En butikkansatt målte nemlig for moro skyld saltinnholdet i vannet de kom i, og fant ut at det kanskje var greit med langsom tilvenning til ferskvann ;o)

Så med mindre det er veldig sjelden og rødlistet fisk tenker jeg: "Hadde denne overlevd der den en gang kom fra?" og prøver å forestille meg kampen for tilværelsen. Vi må jo leke Mor natur, hun er ingen spesielt nådig dame...

Grusomt dilemma, syk fisk er absolutt det tyngste med denne hobbyen, man føler seg passe hjelpeløs. Trøsten her har vært etterkommerne, det er friskere og mer hardfør fisk enn disse som er masseprodusert og tilført gudene vet hva av hormoner og ting. Lykke til Kamilla!
Jeg ple kvitt hvitprikk ved å kjøre 1-2 dager ekstra med Esha Exit etter at jeg leste opp og ned om Esha Exit. Selv om noen har prikker etter kuren er fredig er det ikke sikkert at det er sykdom. Det kan være "døde" hvitprikk som fortsatt er festet på kroppen og forsvinner etter en liten stund.
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap