En Maikos Akvariedrøm (side 2)

Så godt at det ordner seg for deg!

Og jeg kan godt relatere til deg angsten din... For meg hjalp det faktisk å jobbe i butikk selv, er liksom tryggere ovenfor andre nå
Så flott at det ordnet seg!! Liker ikke slikt jeg heller... Sant som du sier, man har blitt møtt på mange forskjellige måter når man har reklamert på ting. Og de negative opplevelsene henger i når man på ny må reklamere på noe... Og når angsten i tillegg ligger i bunn så er det grusomt!!

Tar med meg tipset fra Linda & Ove om å gni handleddene varme, det må prøves ;0)

Sender deg en *forståelsesfull-klem!!* og ønsker deg god bedring :0)
En drøm
Takker så mye begge 2,nå er planen og få min lillesøster til og kjøre meg ned Lørdag med lillebrors bil,så kan jeg forhåpentligvis få ett helt Akvarium i leiligheten,klar til og settes opp når alt er handlet ferdig.
Kunne godt tenkt meg og prøve jobbe i butikk ja,sissimor,ihvertfall ett par timer i uka/en liten deltidsjobb.
Men er av ulike grunner ung uføretrygdet,så det minsker på sjansene mine for og finne noe,dessverre.Ville som sagt vært gøy og kunne jobbe i en dyrebutikk og lære meg mer om Akvarium og alt det det innebærer,men da måtte jeg ha hatt en jobb med en veldig forståelsesfull sjef og med litt fleksible tider,ikke alle dager er like gode.Men drømmen er jo og engang kunne kvitte meg med hele uføretrygden og tjene penger i en vanlig jobb,så nå får jeg se hva som skjer videre.
Sånt sett så er vel egentlig Akvarium en ganske sosial hobby også,virker ihvertfall sånn på meg.Du drar til dyrebutikker og prater med de ansatte og folk du møter,mens du handler eller bare kikker.Det er jo ikke og bare gå ned på matbutikken og kjøpe seg fisk og utstyr på billigsalg!
Satser også på og få meldt meg inn i Arendal og omegn Akvarieklubb senere,må bare ta en ting av gangen her.
Endelig!
Da var endelig mitt "nye" 115.Liter Akvarium i hus,fullstendig uten sprekk og skader!
Denne gangen sjekket de det i butikken før jeg fikk det med meg og siden lillesøstera mi kjente en av de som jobba der,så hjalp hun til og bære det med til bilen. Greit med en søster som kjenner folk rundt omkring.
Nå skal Akvariet flyttes inn på soverommet ute av veien for både folk og ting og så skal veggene males i stua og så blir det innkjøp/bestilling av det jeg mangler når pengene kommer inn den 20,så da får jeg forhåpentigvis opp Akvariet før/omkring begynnelsen av Oktober.Bedre sent enn aldri og heller litt forsinket enn for fort.
Vann opp til halsen...
Ja ha,da kom det selvfølgelig en gedigen nedtur og akkurat nå så har jeg følelsen av og stå opp til halsen i vann og er faktisk takknemlig(!) for at jeg ikke har Akvarium oppe og går...
Leiligheten jeg bor i har nemlig radiatorer fylt med vann,som om vinteren sørger for varme i hele leiligheten,dette er felles for alle leilighetene tilknyttet borettslaget og i stua har jeg en stor avlang en,som jeg valgte og få hjelp til og flytte på igår,da det var så mye støv at jeg var redd for at den ville bli en brannfelle når varmtvannet kom på,så den ble tatt ned en liten stund så jeg fikk støvsugd den,før den ble satt opp igjen.Dette skjedde på ettermiddagen.
I natt måtte jeg opp 04.00 tiden på morraen og dra ut alt av ledninger,p.g.a kraftig tordenvær og jeg kom meg ikke ordentlig opp før 11.30.Da jeg gikk bak sofaen for og sette i ledningene til pcen,så ser jeg bare en ELV med vann,som har gått under sofaen!Det viser seg at ett av to rør som går fra veggen lekker/drypper vann og jeg må bare hive meg rundt og prøve og tørke og tette med noen håndklær,før jeg styrter avgårde til vaktmesteren.
Lang historie kort,lekkasjen blir verre og vaktmesteren må ned og tappe vannet fra røra,mens jeg og min mor får flytta møbler og elektronikk,mens gulvteppet henges ut på tørk,da det renner vann av det.Nå har vaktmesteren fått fjernet hele radiatoren(som også er full av vann) og satt den ut på verandaen,mens han har fått skrudd på noe på 2 røra som var tilknyttet radiatoren,så vannet ikke lekker utover noe mer.Så imorra blir det besøk av vaktmester og rørlegger og så gjenstår det og se hvor mye arbeid som må gjøres her og hvor mye dette vil koste...
Jeg har innboforsikring,heldigvis,men vet ikke hvor mye dette vil koste meg eller om det kan gå på borettslaget/innboforsikringa...
Akkurat nå er jeg bare sjeleglad for at gulvet er litt skjevt der i hjørnet,så vannet rant utenom ruter og alt internettrelaterte ledninger,som lå på gulvet!!!
Jøye meg
Du har jammen fått en tøff start , men ikke gi deg
Dette kommer til å ordne seg og ting vil falle på plass
Og innbo forsikringen dekker sikkert dette , det er jo ikke en lekkasje du har datt igang med vilje
Stå på og ikke gi deg
Gratulerer ned nytt feilfritt akvarium. Fint å se at det er flere som tar det stille og rolig med oppstarten.

Vi får håpe at kvoten for vannlekkasjer er oppfylt for mange år fremover med radiatorlekkasjen.

Lykke til videre – Stå på – Ikke gi opp.

Mvh Bjørn
Takker
Takker så mye,Nahkohe og Tor Egon,Vaktmesteren kom nedenom leiligheten idag tidlig,han har pratet med rørleggeren,men denne ville ha med/prate med en eldre rørlegger som hadde mer erfaring med det rørsystemet som er her i bygget,så ny dato for rørleggerbesøk er Onsdag,må være oppe fra 07.30 tiden på morraen og utover!Og jeg som er ett B-menneske med Jernmangel og trenger vanligvis min.10.timers søvn før jeg er ordentlig våken...(Ja,vet det er mye men går på jerntabeletter nå og satser på at det hjelper.)
Ellers har jeg gått løs på ene stueveggen med det mål og få tankene over på noe annet,så nå er en vegg ferdigmalt med første malingsstrøk.Kan være jeg må male en gang til fog få den en tanke mørkere,men gidder ikke stresse noe mer med det idag,må støvsuge ikveld og ta avgårde på scooteren for en handletur i griseværet som herjer nå,med regn og vindkast...Yay...
Ja,ja...
Da kom Vaktmesteren på døra kl.08.00 idag og selvfølgelig så har rørleggeren klart og falle i en grøft(!) og skadet seg i går og ingen av de andre rørleggerne var ledige for og kunne komme nedenom.Så han skal komme imorra istedet,så da må jeg opp 07.30 imorra også...Og jeg er IKKE en morraperson...
Men heldigvis så har jeg en veldig grei vaktmester,så denne gangen spurte han etter tlf nummeret mitt,så han kan ringe meg og si ifra hva som skjer imorra,hvis rørleggeren ikke kan komme allikevel.
Og jeg fikk malt enda en vegg i stua,så nå er jeg halvveis,denne gangen ble det veggen hvor Akvariet skal stå...Forhåpentligvis...Må ta en omgang med vateret før jeg setter noe opp her,da dette er en gammel leilighet og gulvet kan være noe skjevt,så det kan være at jeg må ha det ett annet sted i stua.I så fall blir det litt av en kabal og få det opp,da stua ikke er så stor,men den tid den sorg.
Og lista blir lengre...
Oppturene og nedturene fortsetter,ser ut som for hver + så får jeg 2 - i retur!

Rørlegger har vært her og fikk fikset det han skulle,vaktmesteren skal sjekke om det er tett før han slår på varmtvannet.Har vært nede og pratet med Arendal Boligbyggelag,som jeg/sameiet er medlem i og venter nå på tlf fra de.Regner med at jeg må ha noen opp for og se om jeg må ta opp og legge nytt gulv i leiligheten...

Min pappa skal opereres til Mandag,da blodårene i begge beina er helt tette og da han er oppe i åra så er det en sjanse for at det går galt.De vet heller ikke om de vil klare og redde beina eller om han kanskje må amputere de.

Leiliheten ser helt bomba ut,i påvente av at jeg enda har 2 vegger igjen og male og jeg får ikke flyttet noe før noen har vært og sett på gulvet.Leiligheten er ikke stor og nå er alt studd vekk så godt som det er mulig,i påvente av maling.

Internettet er selvfølgelig som sirup oss meg nå,så nå har jeg sendt en e-mail til Los og bedt de gjøre noe med det,da jeg ikke betaler de for ett Internett jeg såvidt kan bruke.

Min bærbare Pc har selvfølgelig fått en sprekk(!) på den svarte kanten rundt skjermen,så jeg må ned med den og få det fikset og jeg vet ikke om jeg må betale for det/hvor mye...
Endelig...
Endelig litt oppoverbakke her nå:
Pappa ble operert idag og så langt ser alt bra ut!
Fikk pratet med ABBL i dag,så nå venter jeg bare på tlf fra de om når det kommer noen opp og skal sjekke gulvet mitt,for og se hvor ille det er...(Her holder jeg enda pusten,tør ikke håpe på hverken det ene eller det andre,men det er 90% sikkert at utgiftene ikke går på meg.)
Og pcen min hadde selvfølgelig fått seg noe virusdritt,som jeg nå endelig har blitt kvitt,så nå fungerer den som vanlig igjen!

Så over til Akvarie delen,jeg har nå fått kjøpt/bestilt meg følgende fra nettbutikk:
Vanntester,Slamsuger,Filter og Subtrat.
Vanntestene skal brukes til begge akvariene og jeg skal se om jeg kan bruke Slamsugeren på 30.L eller om jeg må ha en mindre en.Filteret ble kjøpt til 115.L,da jeg "tror" 30.L kom komplett med det,men det må jeg se når jeg skal få satt det opp,akkurat nå så står det lagret på soverommet,så jeg ikke risikerer og knuse det.

Ellers så mangler jeg enda noen småting,som termometer,algeskraper og varmekolbe,dette skal også kjøpes over nettet,men ikke før jeg VET at jeg kan sette opp Akvariene,da det er litt lite med plass her nå.
Planter skal kjøpes fra dyrebutikk i nærområdet,da det gir meg en unnskyldning til og gå og kikke på både røtter og fisk i tillegg + jeg vil se hva slags råd de forskjellige butikkene gir meg,for ikke og nevne planter...
Hvis det er noen som ikke har peiling,så vil jeg heller få luket de ut nå,FØR jeg begynner og kjøpe fisk!
Har også en ønskeliste av andre Akvarieting jeg gjerne vil ha,men det er nederst på lista mi av ting som skal kjøpes inn,akkurat nå prioriteres det mest nødvendige!
Venter og venter...
Da har jeg hatt besøk av fagfolka og de skal rive opp og legge nytt belegg på gulvet,så da venter jeg bare på tlf fra de på når de kommer og så må jeg og fuglene flytte hjem til mamma en periode,mens de holder på.
Har ikke hørt noe mer ellers,så jeg satser bare på at regninga på dette går på forsikringa,intet nytt er godt nytt...
Har også fått malt den 3 veggen,men trenger nok 2 strøk med maling,så jeg må kjøpe inn mer maling før jeg kan fortsette der,men jeg kommer til og vente til de er ferdig med gulvet først.

Ellers venter jeg på pakker fra Aquamanias,Webzoo og Aquaristikshop,ble fra 3 forskjellige butikker da noen hadde billigere pris og andre ikke hadde det jeg ville ha i samme butikk,så nå venter jeg bare på at posten skal komme.
Satser nå på at jeg kan få satt opp begge Akvariene etter at dette med gulvet er ferdig,så ny dato er slutten av September,begynnelsen av Oktober Måned.Venter også besøk av noen venner som gjerne ville se leiligheten,så jeg regner med og få det unnagjort før Akvariene kommer opp,da jeg slipper og stresse med besøk og oppsett av Akvarium samtidig.
Og jeg har endelig fått summa meg til og bli Pluss Medlem her på Akvaforum!
Bare kikker
Var innom Arken Zoo idag,bare for og kikke sa jeg til meg selv.Har som sagt 4 dyrebutikker og velge mellom her jeg bor,så tenkte jeg ville sjekke innom de forskjellige en tur nå,før jeg får opp Akvariumene.
Var innom Busters Shop igår,så da ble det en ny tur til ny butikk idag.Skulle egentlig bare se på fisk og dekorasjoner,men det endte med at jeg kom hjem med en Algeskrape jeg har sett på.Den er 30.kr billigere i nettbutikk,men da frakten er så høy,så sparte jeg faktisk penger på og kjøpe den i butikken!
Og jeg begynner faktisk og skjønne de som kjøper fisk og putter de rett oppi Akvariumet uten at det har fått stått en stund,kjente selv at jeg ble helt gåen av og stå og se på alle de forskjellige fiskene,rekene og kuhliålene...

Så nå mangler jeg følgende til 115.Literen:
-Termostat.
-Rot/Røtter og Stein.

Ellers så er det bare fisk og planter som gjenstår,åh,som jeg gleder meg!

Har ikke fått gått gjennom det jeg har/må ha til 30.L enda,da den enda står trygt
lagret,men den skal jeg få frem når gulvet er ferdig og se hva jeg trenger.

Edit:
Det fulgte Varmekolbe med 115.L,oppdaget det nå,så da slipper jeg og kjøpe det!
Det er salg!!!
Tilbake fra en tur innom Arken Zoo,på Harebakken senter,hvor de nå har Ullfest og tilbud i butikkene,så da måtte jeg jo bare innom en tur og se hva slags tilbud de hadde...De hadde tilbud på Akvarie planter,men da jeg ikke har noe Akvarium og sette de i enda,så kunne jeg ikke kjøpe meg noen.
Istedet så ble det 3 små røtter på meg,de er ikke akkurat billige,men jeg foretrekker faktisk og kjøpe de fysisk i butikk,da jeg da får sett hvordan de ser ut og kan vri og vende på de.Hvis jeg husker på det,så skal jeg få satt de i vann,så de er klar til bruk når 115.L skal opp.
Og selvfølgelig så kan jeg aldri motstå ett tilbud,så en Aquabox på 5,5.L,fulgte også med meg hjem idag.De hadde faktisk satt opp ett i butikken og i den så svømte det en liten kampfisk,tror det var en hann p.g.a de lange finnene den hadde,men denne var liten!Så den faktisk ikke første gangen,jeg måtte se 2 ganger før jeg så at det var noe som svømte rundt oppi der,så liten var den!
Selv vil jeg prøve og få satt min opp på soverommet og antageligvis så blir det reker oppi der,i tillegg til noen småplanter og mose.Det gir meg også en unnskyldning til og innrede soverommet og flytte på ting,så jeg får plass til ett møbel og sette den på.

Ett kjapt spørsmål her inne,mens jeg husker på det,var innom en annen dyrebutikk og der hadde de en del Molly fisker og en av de ble kalt Ballon Molly,men jeg finner den ikke igjen i databasen,noen som vet om den har ett annet navn/vet noe mer om denne arten?

Til sist,en liten ønskeliste til meg selv her ang.fisk/beboere jeg kunne tenkt meg og ha i fått Akvarium en gang:

-Corydoras.
(Etter og ha sett de "live" i butikk,kan jeg ikke innrømme annet enn at jeg er blitt forelsket i disse små,der de svømmer og graver i underlaget!)
-Kuhlii ål.(Hva kan jeg si,de er flotte!)
-Kampfisk.(Helskjønn,håper og få tak i en hvit eller en med uvanlige farger.)
Ballongmolly er en oppdrettsvariant på samme måte som golfball-slørhale. Dyreplageri for at folk skal ha noe "morsomt" å se på der altså...
Stakkars
sissimor
Ballongmolly er en oppdrettsvariant på samme måte som golfball-slørhale. Dyreplageri for at folk skal ha noe "morsomt" å se på der altså...

Uff,var litt redd for det ja når jeg så de der i butikken,men ikke kunne finne de igjen i fiskebasen her inne.De så heldigvis friske ut der de svømte rundt,det var ikke mange av de.Jeg så vel 3-5.stk,maks,det var ikke mange av de,heldigvis.
Oppdatering:
Tilbragt helgen med og rydde,de som skal fikse gulvet kommer imorra,Mandag,kl.08.00.
Men da de begynner på jobb kl.07.30,må jeg nok dra meg opp av senga kl.07.00,med min flaks så kommer de sikkert litt tidlig...
Vet ikke hvor lenge det tar,da de må først få opp gulvet og se hvor mye vannskade det er blitt,så jeg bare håper at det ikke er altfor mye som må gjøres.Mamma var og hentet undulatene mine nå i kveld,så jeg skal ta scooteren hjem til hun imorra tidlig mens de arbeider i leiligheten,så da håper jeg inderlig at ikke det regner!!!

Akkuart nå føles det nesten som når jeg først flyttet inn i leiligheten,måtte bo hjemme oss mine foreldre i 1.måned etter at jeg hadde kjøpt den,da jeg ikke hadde hverken sofa eller salongbord og alt sto stablet i esker og hauger,der det var plass.
Har studd både soverommet og boden fulle,så nå gjenstår egentlig bare de 2 sofaene mine,men regner med at de finner på noe de som skal ta stua.Men akkurat nå er jeg sjeleglad(!) for at jeg ikke har fått opp noe Akvarium enda,hadde ikke hatt noe sted og flytte hverken det eller innbyggerne!
Bare akvariebordet som jeg flyttet på i dag,veide mer enn nok,måtte bare skli det over gulvet for og få flyttet det.

Ellers på Akvariefronten,pakke fra Webzoo venter på meg på posten,m/innvendig filter,bakgrunn og planteholdere.Skulle egentlig ha bunnlag også,men både webzoo og leverandøren var tomme,så det ble ikke noe av det derfra.
Istedenfor kjøpte jeg bunnlag fra Aquaristikshop og pakka derfra er nå på vei til Norge,venter spent på og se om fargen er den jeg vil ha og om det er nok,eller om jeg må bestille mer,skal være til både Nano og 115.Literen.
Venter også på en pakke fra Aquamanias,hvor jeg kjøpte meg Slamsuger og Vanntester,det står Ordrestatus: Levert på den på nettsidene deres,så jeg håper den kommer denne uka her,da de har stengt fra 30.September-16.Oktober.
Hjelper jo pent lite om jeg har alt til og starte opp Akvarium med,hvis jeg ikke har vanntester til og teste vannet...
Så fint at du forbereder deg så godt i tiden fram til akvariet kan komme på plass. Det lover godt for en god start.

Håper det går fort og greit med gulvet, selv om de kanskje må la det tørke noe efør de kan legge nytt?

På flyttefot
530
Så fint at du forbereder deg så godt i tiden fram til akvariet kan komme på plass. Det lover godt for en god start. Håper det går fort og greit med gulvet, selv om de kanskje må la det tørke noe efør de kan legge nytt?

Ja,de kom idag på morraen og nå har jeg flyttet hjem til mine foreldre mens de gjør jobben sin.Var innom en tur idag etter at de var ferdig,de har nå fjernet hele stuegulvet mitt og det står nå en "maskin" og bråker,er noe som skal tørke gulvet hvor vannlekkasjen var,det skal stå helt til Mandag.
Så da gjenstår det og se om jeg kan få flytta tilbake til leiligheten i løpet av neste uke,gjenstår og se...
Pappa kom også hjem fra sykehuset idag,så det ser ut som om det går i oppoverbakke nå.

På Akvariefronten,fikk hentet pakka fra Webzoo idag,så nå venter jeg bare på hentelapp fra posten på de gjenværende pakkene jeg venter på.Blir enda en stund til jeg får opp Akvariene,selv om jeg har alt det praktiske til og sette det opp.
Det hele står og faller egentlig nå på økonomien min,da jeg må ha planter og noen flere røtter til Akvariene,vil helst få ordnet det FØR jeg begynner med Salmi innkjøringen,så nå er håpet og få kjøpt fisk i Oktober en gang...
Og enda mer venting
Bor fremdeles oss mine foreldre og venter på tlf om hva som skjer med leiligheten min,men det sies jo at intet nytt er godt nytt...

Lite tid til Akvarium nå,da alt ligger i leiligheten,men har fått bunnlaget jeg bestilte så skal nedenom postkontoret og hente det idag,så håper jeg bare at fargen og størrelsen er som jeg forestilte meg.
Har ellers lest en hel del her i forumet og har begynt på en liten liste over hva jeg vil ha i 115.L.Som bunnfisk så vil jeg ha Corydoras concolor,hadde aldri trodd at jeg ville falle for fisk i denne fargen,men etter og ha sett bilder av disse så er jeg solgt,de er nydelige!Så nå håper jeg bare at en av dyrebutikkene i Arendal har muligheten til og ta inn disse,da jeg ikke har sett de for salg...Håper!
Jeg har også lurt på om jeg vil ha en stim med enten Corydoras duplicareus eller Corydoras adolfoi,har ikke helt bestemt meg her men de er også flotte.
Venter også på den siste pakka med utstyr fra Aquamanias,får ikke startet opp uten denne,da den har vanntestene jeg har bestilt,men er nå i tvil om jeg har husket og overføre pengene for denne ordren..?
Jeg må få sjekket nettbanken og se om jeg har husket det,men kodebrikken ligger i leiligheten og jeg kommer ikke til den før jeg får rydda leiligheten igjen,så må vente til jeg kan flytte tilbake + at Aquamanias er på fisketur i Brasil til den 16.Oktober,så får ikke kontakt med de heller.Så jeg får egentlig ikke gjort stort,nå er det bare og vente og vente...
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap