Hvordan frakte 720 liters akvarium?
Heisann!
Neste uke skal jeg kjøpe et 720 liters akvarium. Dette er brukt. Problemet er at jeg er veldig usikker på hvordan jeg kan frakte dette på best mulig måte.
Jeg har iallefall tenkt til å bruke en henger.
Akvariet er 2 meter, så det får ikke plass i bilen.
Burde jeg ha noe isopor under der hvor akvariet skal stå på hengeren kanskje? Eller holder det med lag med tepper?
Er det noe annet jeg burde tenke på?
Neste uke skal jeg kjøpe et 720 liters akvarium. Dette er brukt. Problemet er at jeg er veldig usikker på hvordan jeg kan frakte dette på best mulig måte.
Jeg har iallefall tenkt til å bruke en henger.
Akvariet er 2 meter, så det får ikke plass i bilen.
Burde jeg ha noe isopor under der hvor akvariet skal stå på hengeren kanskje? Eller holder det med lag med tepper?
Er det noe annet jeg burde tenke på?
Postet 27.08.11 kl 14:09
Postet 27.08.11 kl 17:25
Postet 27.08.11 kl 18:00
Postet 27.08.11 kl 18:21
Syns det er tryggest med isopor under karet, men jeg har ikke flyttet større kar enn 375 liter. Det kan løftes og bæres av 2 normale personer, en 720 l bør en vel være 3 - 4 personer på?
Hvis du ikke bruker sånne sugekopphandtak, så kan du kjøpe en pakke gladplast og surre rundt sidene på karet før flytting, så unngår du irriterende småriper om karet kommer borti noe under flytting.
Hvis du har mulighet for det, sett det opp ute eller i et rom med sluk, vatre opp, og testfyll med vann. Om karet har blitt svekket under transport, så er det verdt bryet å unngå 700 liter vann i stua...
Hvis du ikke bruker sånne sugekopphandtak, så kan du kjøpe en pakke gladplast og surre rundt sidene på karet før flytting, så unngår du irriterende småriper om karet kommer borti noe under flytting.
Hvis du har mulighet for det, sett det opp ute eller i et rom med sluk, vatre opp, og testfyll med vann. Om karet har blitt svekket under transport, så er det verdt bryet å unngå 700 liter vann i stua...
Postet 27.08.11 kl 18:28
Postet 27.08.11 kl 19:05
Når jeg hentet 450 literen (1,5 M) hadde jeg to karer på jobben. Mest nervepirrende greie jeg har vært med på. Jeg SÅ at de sleit skikkelig, og de innrømte det etterpå at det var nære på og at de aldri ville gjort det igjen.. Så 3-4 karer bør du nok ha ja
Jeg brukte maxitaxi. Ikke en billig affære, men spørs om det går opp i opp om du må leie en kassevogn
Jeg brukte maxitaxi. Ikke en billig affære, men spørs om det går opp i opp om du må leie en kassevogn
Postet 27.08.11 kl 19:38
En 720l har tykke glassplater, så det veier endel, men ikke mer enn en 120-130 kg. Det tåler ganske mye så lenge det ikke er vann i det. Er det et helglass kar bør du beskytte hjørnene så de ikke får skader siden de er mest utsatt under transport. Fort gjort å slå borti noe når et flyttes og er såpass stort. Tape på papp eller lignende. Har det ramme tar den av for støt, men den kan få merker. Bruker du tilhenger med veldig stiv fjæring kan det nok være en fordel å stroppe det godt fast. Karet tåler skikkelig stropping ved endene siden glasset der hindrer det i å klemmes sammen. På miden derimot skal du være forsiktig siden karet er laget for å tåle vanntrykk som presser glasset utover, men ikke noe som klemmer det sammen.
Henta en 720l i fjor sommer. Lånte varebil på jobben, og karet sto på en tykk pappskive med et par stropper over så det ikke skulle flytte seg. Med litt kreativitet fikk jeg det ut av bilen, opp trappa til huset og inn på stua alene. Karet har vært i drift siden uten problemer av noe slag.
Lykke til med nytt akvarium. Du vil oppleve at fisken har en helt annen oppførsel når den får god plass og kan bevege seg litt.
Henta en 720l i fjor sommer. Lånte varebil på jobben, og karet sto på en tykk pappskive med et par stropper over så det ikke skulle flytte seg. Med litt kreativitet fikk jeg det ut av bilen, opp trappa til huset og inn på stua alene. Karet har vært i drift siden uten problemer av noe slag.
Lykke til med nytt akvarium. Du vil oppleve at fisken har en helt annen oppførsel når den får god plass og kan bevege seg litt.
Postet 27.08.11 kl 20:40
LisbethNår jeg hentet 450 literen (1,5 M) hadde jeg to karer på jobben. Mest nervepirrende greie jeg har vært med på. Jeg SÅ at de sleit skikkelig, og de innrømte det etterpå at det var nære på og at de aldri ville gjort det igjen.. Så 3-4 karer bør du nok ha ja Jeg brukte maxitaxi. Ikke en billig affære, men spørs om det går opp i opp om du må leie en kassevogn
Ja, da ble jeg enda mer besluttsom. Skal nok ha 4 personer ja. Er nok lurt.
Kan jeg spørre hvor mye du måtte betale for å bruke maxitaxi?
Postet 27.08.11 kl 20:45
Hans EEn 720l har tykke glassplater, så det veier endel, men ikke mer enn en 120-130 kg. Det tåler ganske mye så lenge det ikke er vann i det. Er det et helglass kar bør du beskytte hjørnene så de ikke får skader siden de er mest utsatt under transport. Fort gjort å slå borti noe når et flyttes og er såpass stort. Tape på papp eller lignende. Har det ramme tar den av for støt, men den kan få merker. Bruker du tilhenger med veldig stiv fjæring kan det nok være en fordel å stroppe det godt fast. Karet tåler skikkelig stropping ved endene siden glasset der hindrer det i å klemmes sammen. På miden derimot skal du være forsiktig siden karet er laget for å tåle vanntrykk som presser glasset utover, men ikke noe som klemmer det sammen. Henta en 720l i fjor sommer. Lånte varebil på jobben, og karet sto på en tykk pappskive med et par stropper over så det ikke skulle flytte seg. Med litt kreativitet fikk jeg det ut av bilen, opp trappa til huset og inn på stua alene. Karet har vært i drift siden uten problemer av noe slag. Lykke til med nytt akvarium. Du vil oppleve at fisken har en helt annen oppførsel når den får god plass og kan bevege seg litt.
Ja, det stemmer! Akvariet har stålramme. Men jeg får vel ikke noe særlig riper så lenge jeg bruker gladpack rundt?
Men burde jeg fremdeles ha noe i hvert hjørne, som papp, selv om det er stålramme?
Takk for supre tips om stroppingen! Jeg hadde aldri tenkt på at glasset på midten ikke tåler så godt press innover. :o Det kunne ha blitt trist...
Sa du at du klarte å få opp det akvariet alene? Og uten at det fikk noen skader? Nå ble jeg imponert! Jeg hadde definitivt klart å knuse det... : PP
Takk skal du ha for det, ja jeg gleder meg skikkelig!
Postet 27.08.11 kl 20:55
Endret: 27.08.11 kl 20:58
Hans EEn 720l har tykke glassplater, så det veier endel, men ikke mer enn en 120-130 kg. Det tåler ganske mye så lenge det ikke er vann i det. Er det et helglass kar bør du beskytte hjørnene så de ikke får skader siden de er mest utsatt under transport. Fort gjort å slå borti noe når et flyttes og er såpass stort. Tape på papp eller lignende. Har det ramme tar den av for støt, men den kan få merker. Bruker du tilhenger med veldig stiv fjæring kan det nok være en fordel å stroppe det godt fast. Karet tåler skikkelig stropping ved endene siden glasset der hindrer det i å klemmes sammen. På miden derimot skal du være forsiktig siden karet er laget for å tåle vanntrykk som presser glasset utover, men ikke noe som klemmer det sammen. Henta en 720l i fjor sommer. Lånte varebil på jobben, og karet sto på en tykk pappskive med et par stropper over så det ikke skulle flytte seg. Med litt kreativitet fikk jeg det ut av bilen, opp trappa til huset og inn på stua alene. Karet har vært i drift siden uten problemer av noe slag. Lykke til med nytt akvarium. Du vil oppleve at fisken har en helt annen oppførsel når den får god plass og kan bevege seg litt.
Jeg skal hente to 720 i Oslo neste uke. Er imponert at du klarte og få det inn alene. Hvordan gikk du fram ?
Postet 14.09.11 kl 21:05
Hehehehe
Kan ikke forklare eller vise deg hvordan du skal gjøre det, men kan vise deg hvordan du IKKE skal gjøre det
http://www.youtube.com/watch?v=VMRnm0zUzD8
http://www.youtube.com/watch?v=VMRnm0zUzD8
Postet 14.09.11 kl 23:25
Regner med at trådstarter har fått hjem sitt kar, og det derfor er ok å "kuppe" tråden.
Når jeg hentet karet la jeg en platepall (1250x2500mm) på gulvet i varebilen som karet sto på. Et par lengder 2"x4" noe lenger enn karet gjør også nytten.
Poenget er at når karet skal ut trekker man ut disse med karet på så endene hviler på bakken. Så settes et rullebrett under enden av karet, og andre enden løftes ut og settes på annet rullebrett. Har 4 slike som har vært med på mange flytteoppgaver.
Bretten synes på et av bildene av karet på profilen min.
Så var det bare å trille karet bort til trappa foran huset. (Har heldigvis asfalt på gårdsplassen)
Opp trappa er metoden nesten motsatt av å få karet ut av bilen. Legge 2"x4" i trappa som karet skyves inn på. Dytte opp karet til litt mer enn halve er over toppen og vippe det over. 2"x4" må altså være så lange at de stikker minst halve lengden av karet forbi øverste trinn.
Så over på rullebrett igjen for å få det inn og gjennem huset. Du bør ha et ekstra rullebrett tilgjengelig dersom du skal over terskeler så du kan ha et på hver side.
Lagde også et rullebord som var like høyt som porsabordet som jeg brukte som arbeidsbord, og til å frakte karet fra verandaen der jeg skiftet silikon og lekkasjetestet det og inn på stua der porsabordet var vatret opp på forhånd.
En ramme av 2"x4" med 4 ben av 3"x3" med hjul i enden gjorde jobben. Det tåler ikke vekten av karet med vann, men tomt kar går fint.
For å få karet opp på rullebordet jekket jeg det vekselvise i ene og andre enden mens jeg bygget under men lecablokker med plate på til det kunne skyves over.
Inne på stua var det bare å lirke det over på understellet siden det hadde samme høyde som rullebordet.
Med litt tålmodighet, litt oppfinnsomhet og endel besvergelser går det meste.
Lykke til
Når jeg hentet karet la jeg en platepall (1250x2500mm) på gulvet i varebilen som karet sto på. Et par lengder 2"x4" noe lenger enn karet gjør også nytten.
Poenget er at når karet skal ut trekker man ut disse med karet på så endene hviler på bakken. Så settes et rullebrett under enden av karet, og andre enden løftes ut og settes på annet rullebrett. Har 4 slike som har vært med på mange flytteoppgaver.
Bretten synes på et av bildene av karet på profilen min.
Så var det bare å trille karet bort til trappa foran huset. (Har heldigvis asfalt på gårdsplassen)
Opp trappa er metoden nesten motsatt av å få karet ut av bilen. Legge 2"x4" i trappa som karet skyves inn på. Dytte opp karet til litt mer enn halve er over toppen og vippe det over. 2"x4" må altså være så lange at de stikker minst halve lengden av karet forbi øverste trinn.
Så over på rullebrett igjen for å få det inn og gjennem huset. Du bør ha et ekstra rullebrett tilgjengelig dersom du skal over terskeler så du kan ha et på hver side.
Lagde også et rullebord som var like høyt som porsabordet som jeg brukte som arbeidsbord, og til å frakte karet fra verandaen der jeg skiftet silikon og lekkasjetestet det og inn på stua der porsabordet var vatret opp på forhånd.
En ramme av 2"x4" med 4 ben av 3"x3" med hjul i enden gjorde jobben. Det tåler ikke vekten av karet med vann, men tomt kar går fint.
For å få karet opp på rullebordet jekket jeg det vekselvise i ene og andre enden mens jeg bygget under men lecablokker med plate på til det kunne skyves over.
Inne på stua var det bare å lirke det over på understellet siden det hadde samme høyde som rullebordet.
Med litt tålmodighet, litt oppfinnsomhet og endel besvergelser går det meste.
Lykke til
Postet 15.09.11 kl 09:58
Endret: 15.09.11 kl 09:59
Ja det hørtes ut til og fungere bra. Jeg skal ta og lage meg ett par slike rullebord. Ellers tar jeg nok løftinga for hånd med hjelp av ett par kammerater. Problemet mitt er og få det inn igjennom døra det skal. Jeg kan ikke løfte det vannrett, men må sette det på høykant for og komme igjennom døra. Det er fordi det er for liten plass til og dreie det rundt i vannrettstilling. Med litt tålmodighet, litt oppfinnsomhet og endel besvergelser går det meste som du sier hehe...
Postet 15.09.11 kl 10:28
Roy Fredrik PedersenJa det hørtes ut til og fungere bra. Jeg skal ta og lage meg ett par slike rullebord. Ellers tar jeg nok løftinga for hånd med hjelp av ett par kammerater. Problemet mitt er og få det inn igjennom døra det skal. Jeg kan ikke løfte det vannrett, men må sette det på høykant for og komme igjennom døra. Det er fordi det er for liten plass til og dreie det rundt i vannrettstilling. Med litt tålmodighet, litt oppfinnsomhet og endel besvergelser går det meste som du sier hehe...
Akvariet var for stort for døra våres også. Vi ble rett og slett nødt til å skru ut vinduet, og få det inn på den måten. : ))
Postet 17.09.11 kl 17:47