Nyankommene små discus, 3 stk blitt svarte.

i går var jeg å henter di nye familiemedlemmene. hadde bestilt 6 kobolt discus. desverre hadde det kun kommet inn 4 stk, og synes di så veldig små ut. max 10 cm på den største. problemet er nå, en dag etter at di kom i hus, er at 3 av di ser halvdævve ut. en av di har fått fargene sine, å jager di 3 andre veggemellom. di sitter klistra i et hjørne. fargen på di 3 begynner nå å nærme seg svart. tilogmed øynene er helt svarte. di ble tilvent vannet i 2 timer. karet er på 250 liter. di går helt alene i karet. meninga var å fore di opp der, og så flytte di til et større kar når di har våkst litt. skal bytte vann i dag, å samtidig ta nye vanntester. men om noen har anelse på hva jeg skal gjøre for at di 3 spjælingene skal overleve så vær så snill å gi meg råd.
nettopp testa ph og nitritt. ph 7 og nitritt under 0,3. grader i vannet er 29.

Det var leit at dette ikke gikk helt etter planen.

Discusene ble kjøpt fra butikk?

Du må nok ha litt is i magen her. Skikkelige vannbytter med mellomlagret vann er nå et must. En god dunk med sirkulasjonspumpe/luftpumpe for å få luftet ut klor samt varmekolbe. Vannbytte hver dag 15-20 %. Det er mulig at dette er nok til å få de tl å kvikne til.

Er fiskene tynne?
Beveger de begge gjellelokkene?

Desverre har det blitt slik at kjøp av discus som kommer fra Asia er blitt en risikosport. Alskens dritt følger med de og karantenekar er mere enn noen gang blitt påkrevd.

di ble kjøpt i butikk ja. en av di ser flott ut. rund og fin, og farga ut. en er midt på tre. og di 2 siste ser veldig tynne ut. så ikke det i butikken så godt. den minste ser helt benete ut i ansiktet. sånn insunket liksom. og kroppen er mer avlang enn rund. min egen feil som ikke fikk studert di godt nok. di pustr med begge gjellene.men får satse på vannbytte ofte, og krysse fingrene. var ikke helt dette jeg håpa på nei. var ille nok når di forigje jeg kjøpte hadde gjeldemark. men etter kur, så har di holdt seg friske.
målte forresten den minste nå. gjennom glasset. å den kan ikke være mer enn 6-7 cm.
Det må da kunne gå an å reklamere på undermåls fisk. De blir ikke skinnmagre fra den ene dagen til den andre, prøv å ta kontakt med butikken, du, og gjør deg så hard du kan.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap