30l, hva kan jeg putte i det?

Har kjøpt et 30l akvarie som står å kjøres inn nå. 30l er jo ikke all verden så jeg lurer på om det er noen slags fisk som vil trives i 30l eller er det kun egnet for reker etc?
Det finnes noen artige små fisker som heter moskito rasbora. De kan godt trives i 30 liter.

Jonas76
Det finnes noen artige små fisker som heter moskito rasbora. De kan godt trives i 30 liter. [URLBLOCK1]


den lenken du sendte, sier at de lever i minst 60 liters?
Boraras merah trives bedre i små kar. Litt mer knot å finne tak i, men de går fint i så små kar. Ellers har jeg selv en 30-liter putrende her med en kampfiskhann og 5 kuhliier.
Lurt å sjekke flere kilder hvis noe virker pussig, basen er et dugnadsarbeid som jeg mistenker har en del verdier liggende som forhåndsvalg. Dessuten forandrer kunnskapen seg hele tiden uten at basen blir bedre enn vedlikeholdet som med alle andre databaser. Så det er vårt felles ansvar å oppdatere når vi snubler over ny informasjon :o)

Iflg Back to Nature guide til Nanoakvarier kan disse gå i 25 liter og oppover, 24-28 grader pH 6-7,5. Den boka er en siklebok for små akvarier, og store forsåvidt, mine Boraras merah som er til forveksling like og som basen sier kan gå 20 liter går i en 450-liter, det er tross alt ingen øvre grense for småfisk :o)

Seriously Fish sier 29 liter for begge arter. Småtterier er de uansett, kan ikke forestille meg at en stim vil plages i en 30-liter hvis de får gå alene evt sammen med noen sakurareker e.l og får godt stell...
Har ett 30.Liters Nano Akvarium jeg skal ha opp på kjøkkenet oss meg,så skal definitivt få skaffet meg "Back to Nature guide til Nanoakvarier" boken,så kan jeg sitte og lese på den til Akvariet er ferdig innkjørt.
Lurer selv på om jeg skal ha reker eller noe annet oppi der,men har ikke helt bestemt meg enda,da det hadde vært gøy med noe både oppe og nede i karet...
En gruppe nigeriakilli, klovnekillier, andre små killiarter, en gruppe av en liten bettaart (f eks uberis eller coccina) eller en enkelt kampfisk vil også trives i karet, forutsatt at det er innredet med rikelig med planter og gjemmesteder.
Jeg går med samme tanker som deg, funderer litt på hva jeg vil putte i 30l.

Det første jeg tenkte var at jeg ville ha et plantekar med reker i. Nå heller jeg litt mere mot snegler, da de har utrolig mange farger og fasonger! I tillegg til at det er utrolig artige dyr, synes nå jeg.

Kampfisk har jeg også fått tips om, ellers så har du jo Endlers Guppy.
Ja, ser at det står 60 liter på den. Merkelig, egentlig. Men har det fra andre kilder bla seriously fish at det skulle gå aldeles fint i en 30 liters.
Angående vanskelig å få tak i, så er det ofte ikke verre enn å høre med den lokale sjappa om de kan ta inn noen for deg. Det gjorde de jeg kjøpte mine hos, og det endte med at de tok inn "en hel bråta".

Virket som om den gikk unna også, så mulig den ble en del av den faste "besetningen".
tusen takk for gode svar. Da har jeg litt å tenke på den neste uken
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap