Welcome to my (fishy) world (side 2)

Utrolig stilig kar ,ser virkelig frem til hva du får til når "storkaret" kommer i hus
Det var virkelig et stilig kar


RHD
I dag poppet 60 literen din fram i lysbildeframvisningen på forsiden. Jeg fortet meg derfor å ta en nærmere titt på det før det skiftet til neste bilde, og fant på den måten tråden din. Du har gjort en flott jobb!
oi knall flotte kar, du kan virkelig kunsten å aquascape

stå på


Nature aquarium med sort bakgrunn ?
Nytt lido oppsett valgte jeg etter noen uker å bygge ut den hvite bakgrunnen med sort. Tar gjerne kommentarer på det

[External Image]
hvor finner du sånn bark som du har laget oversvømmt elvebredde med ?
Hei
Barken er kjøpt på en zoo butikk - sånn bark som ofte brukes til dekorasjon og innredning i terrarier. De på Krizoo i Stokke kunne også skaffe større stykker ved behov - drømmer om å gjøre det i en 720 liter en dag
Diana walstad eksperiment i min nyoppsatte lido 120
Nyoppsetting her:

Ja nå har jeg etter nøye vurderinger og etter å ha lest denne boken: bestemt meg for å prøve el natural.

Karet ble nyinnredet på fredag for to dager siden med økologisk plantejord og grus som substrat. Har kanskje litt lite planter i forhold til fisk men det får vise seg. Kjørte karet igang fredag med et filter som var innkjørt bare i tilfelle jorden skulle skille ut større mengder ammonium eller ammonia.

Etter ett døgn målte jeg følgende verdier:
PH 7,7 - GH 5 - KH 4 - CO2 2 - Ammonia (NH3/4)
Resten ..
siste del falt ut i innlegget over: NH3/4 over 0 men under 12,5 - P 0 og FE 0,075.

Jeg har i dag tatt ut all filtermasse fra filteret, teorien er at pga gode vekstvilkår i jord substrat skal plantene kunne håndtere vannrensing.

Følger opp tett de nærmeste dagene spesielt på NH3/4 og NO3 så får vi se. Føles som å sykle uten hender på styret ...

Skal rapportere resultatene her for de som er interessert.
Lido med jord og uten biologisk filter - vannverdier etter 3 uker
Har fulgt opp de mest kritiske verdiene og det ser stabilt ut. Målte alle verdier i dag og resultatet er slik:

PH 8,2
Gh 8
KH 8
co2 2,4
NH3/4 0,25
NO2 0
NO3 12,5
PO4 >2
FE 0,15

Fiskene har det flott og plantene er i ferd med å tilpasse seg - noen vokser veldig og noen bytter blader. Noen av stengelplantene har "råtnet" i stammen men ikke alle så antagelig skadet under planting - de vokser likevel videre når jeg planter toppen.

Set at det av og til bobler opp fra jorden under grusen så det skjer ting her. Jordlaget er ikke stabilt før om 2-3 uker til så best å følge opp tett.

Litt bekymret for høyt fosfor innhold men jeg velger å se det an.
Det er ikke en eneste alge å se
Satt inn 5 sphaerichthys vaillanti i lido'en
Har vel egentlig litt for høy PH men de ser foreløbig ut til å trives veldig bra så vi får se. Jeg orker ikke tanken på å begynne å forsøke å tulle med PH verdiene da dette skal være et "low maintenance" kar.
Sykdom desverre + "tomt" for co2 og for høy ph
Sykdom (se tråd i forum sykdom).

Sjekket i samme slengen vannverdiene og de var stabile med unntak av PH opp på 8,8 og påfølgende co2 godt under 1 (plantene ser likevel ut til å trives ..).

Som følge av sykdom og usikkerhet knyttet til om dette går har jeg fylt filteret med litt "gugge" fra et annet kar og setter på litt co2 tilsetning på ettermiddagene samt implementerer fjortendaglige vannbytter ca.

Strider jo litt imot filosofien men jeg mistenker at fisketettheten kanskje har vært for stor så da sikrer jeg meg litt.

Etter å ha lest enda mer ser det for meg ut til at et stabilt akvarium på disse prinsippene er vanskelig å holde med en PH på under 7,5 - Walstadt skriver selv at hennes kar ligger opp mot 8. Gir vel egentlig mening det hvis plantene bruker opp all co2 og det ikke tilføres tilstrekkelig hverken med vannbytter eller på andre måter.

Har ikke funnet noe info om noen som greier å holde et kar med PH under 7 med disse metodene.
Noen tanker etter walstad eksperimentet mitt :)

- Fisketetthet på 40 cm fisk på 120 liter var for mye selv om det var veldig godt beplantet og med god plantevekst

- Så ikke en eneste alge i perioden

- Plantene vokste som fy selv med nesten null co2 i vannet og uten gjødsling..

- Hvis noen skulle spørre meg om råd etter dette så er det vel ca slik :

- Test ut jord og grus i 4-8 uker for å se hvordan vannet påvirkes, eksperimenter til du finner merker som passer dine planlagte innbyggere

- Enda mindre fisk enn jeg hadde

- Har du et biologisk filter så vurder å bruk det som ekstra sikkerhet

- Personlig tror jeg (og har ikke funnet noen som sier noe annet) at det er vanskelig (eller umulig?) å bruke denne metoden fullt ut hvis man skal holde stabilt lav PH

For min del så kommer jeg til å fortsette med jord i bunnen, det har vært utrolig for plantene. Jeg kommer likevel til å ha full bilogisk filtrering og opprettholde gode og regelmessige vannbytte rutiner.

På to år nå så har jeg forsøkt både high tech og low tech enden av skalaen og for meg så passer det best med noe mitt i mellom - men du verden så mye jeg lærer - og det må jo være poenget

Geir
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap