Fisk å ha sammen med disse

Jeg har et 63 liters kar med en fin stim av Corydoras aeneus (albino)
Og et par av kakadueciklider. Disse er mest på bunnen. Har tenkt til å kjøpe en liten stim av øksefisk (marmor) som lever i overflaten.
Og kunne tenke meg noen fisk som går sammen med disse og trenger samme PH osv , som kan gå i midten av akvariumet.
Noen som har noen tips? Må være noen som trenger ganske lav PH
Du kan godt ha en stim med små øksefiks på toppen, disse skal ha samme vannverdier som de andre fiskene du har fra før. Men har du et par kakadueciklider kan det bli et problem i et såpass lite kar. Og da med coryene dine som lever på bunnen sammen med dem.

På et eller annet tidspunkt kommer kakadueciklidene til å begynne å leke, og da kommer de til å jage coryene konstant. Andre fisk kan skjønne at de skal holde seg unna territoriet til kakaduene, men det gjør ikke coryene. De fjerner seg når de blir jaget vekk, men er like raskt ute og barter på samme sted de ble jaget fra.
Coryene skjønner rett og slett ikke at de må holde seg unna et bestemt område. Og i en 60L er det ikke store området igjen når kakaduene har "tatt sitt"

Jeg prøvde denne komboen i en 85L, en trio med apistoer og corydoras. Var bare trist å se hvor stressa coryene hele tiden var for å bli jaget konstant, -og hvor stressa apistoene ble av at de hele tiden måtte jage vekk coryene fra sitt territorium.

Leser du i tråder her inne, er det veldig mange som har gjort seg den samme erfaringa
Jeg tror Kakaduene er i lek nå men synes ikke albinoene er så stressa. De er mest på en andre siden av akvariumet. Det har de vært helt siden jeg kjøpte de. men det hender at en kommer nært ciklidesiden og blir jaga litt. Det virker ikke som de er stressa av hverandre. Hvis jeg ser det blir værre kan jeg flytte albinoene i et annet kar.
Har planer om et nytt kar ganske snart.

Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap