Ha biltemasand og rådasand i samtidig?

Er det noen som har erfaring med å bruke rådasand og biltemasand i samme akvarium?

Det er nå rådasand i akvariet, men den er noen år gammel og er skitten, og det er masse røtter, sneglehus og graps nedi. Tenkte å renske gjennom med en hov/sil, og så kaste mesteparten av sanden. Men for å beholde balansen i bakteriene tenkte jeg å beholde noe. Og så heller fylle opp med biltemasand.

Nå vil jo dette blande seg litt når jeg planter nedi planter, osv, og jeg lurer på om dette blir pent, eller om det vil bli stygt? Rådasanden er mørkere enn biltemasanden tror jeg.
Disse har jeg blandet flere ganger ,ikke noe problem i det hele tatt. De blander seg fint og du merker egentlig ikke at det er 2 forskjellige typer sand.
Grovhet
Er det samme grovhet? Dersom rådasanden (som du får kjøpt i mange variasjoner) er grovere vil den bli liggende på toppen, det blir altså lagdelt sand i akvariet ditt. Jeg har det i min 270-liter og angrer (skal nok fikses ved anledning).
Om grovkornetheten er det samme er det som tidligere nevnte taler sier slik at du vil bare se at det er litt forskjell på fargen og det kan jo være sjarmerende med litt sjatteringer.
Jeg er usikker på det med grovhet.

Hvor grov pleier rådasanden være, og den biltemasanden dere bruker?

Bør gjerne beholde minst mulig da av rådasanden.

Hvor mange sekker biltemasand trenger jeg til akvarie med bunnareal 40 cm*80 cm?
Alt mulig
Rådasanden får du kjøpt fra veldig fin til ganske grov, mer på grensen til småstein om jeg ikke husker helt feil. Biltemasand fås enten kjøpt som fin eller veldig fin. Du vil kunne se greit forskjell så lenge du har begge typer i tørr tilstand. Om du titter på hjemmesiden til Biltema vil du se hvilke variasjoner de har (2 typer, jeg gjetter at den du har er den groveste) og vurdere utfra det.

Jeg husker dessverre ikke hvor store sekker de selger (16-17 liter tror jeg) men litt avhengig av annen innredning regnes ca 5cm dekke med sand.
Rådasanda kan du få kjøpt fra ekstremt fin til grus-grov. Ikke kjøp den ekstremt fine, den egner seg bare som badesand til chinchillaer

Den nest fineste rådasanda har jeg brukt
Hvorfor tar du ikke ut sanden du har, skyller/vasker ut røtter, sneglehus osv. og bruker den om igjen? Sanden slites jo ikke ut, så om du renser den du har, eller fyller på med nytt, er jo det samme for akvariet sin del. Dessuten slipper du jo å kjøpe nytt. Penger spart.
Tilfeldig bekjentskap
© Annette Kleven
Reklame for plussmedlemskap