Watership (side 8)

det var litt av et akvarie !!

Er det ungasrsk wisla dere har?
Hyggelig med besøk og koselige meldinger her!

Vi har vært litt opptatt med andre ting i det siste, men nå i helgen har vi fått gjort litt akvarie-"greier" også. Men her kommer uansett litt bilder av andre ting vi har gjort først!

Ja, sessan, det er en ungarsk vizsla vi har! Han er 9 år gammel og begynner såvidt å bli litt gråpelset her og der. Må skryte litt av gromgutten; han er viltsporchampion og terapi/besøkshund - det siste har de skrevet om i både VG og Allers (om ham altså!).

I helgen har vi laget litt fugledigg - rørt sammen kokosfett, frø og nøtter. Det ble godt mottatt av fjærballene ute!

Må ha med et nytt bilde av 530-litern også. Den står jo fortsatt i stua da... Har funnet ut av jeg rett og slett må leie et flyttebyrå for å få båret det opp. Det er så tungt og vanskelig å bære at det må spesialister til her. Jeg vil ikke risikere at mannen i huset og andre hjelpere ødelegger ryggen på å prøve.

Litt fuglemat underveis.
[External Image]

Litt julestemning for utefuglene.
[External Image]


Ser litt av størrelsen her - den lille hvite esken foran akvariet er en vanlig fyrstikkeske...
[External Image]
Innimellom rulling av julemarsipankuler (til dypping i sjokolade), pepperkakehusmontering- og pynting, fugledigg-laging og speider-avslutning, så fikk vi jammen tid til vannbytter og litt rens i alle oppegående akvarier. Og så fikk jeg endelig tid til å tømme 30-litern, renske den helt og sette den opp på nytt. Den er ikke helt ferdig ennå, men er godt på vei. Plantegjødning, sand og stein er på plass - nå gjenstår det bare planter og etterhvert levende vesener. Jeg har tenkt en gruppe med sakura- eller kirsebærreker i første omgang.

Erik mente at jeg burde sette steinene lengre fra hverandre for nå ser det bare ut som en haug plassert sammen liksom. Ok, det ser ikke ut som fjell altså, spurte jeg ham. Hæ? Nei, det gjør det IKKE, svarte han... Vel, vel, men dette karet bestemmer jeg helt over altså. Det er mitt lille stuekar. Mannen i huset syntes det var veldig fint. Hvorfor skal du ha planter i det da? lurte han på. Og hvorfor i all verden skal du ha REKER i det? Mye finere å bare la det være som det er. Men jeg kan jo fylle vann i det altså...

Har prøvd å ta et par bilder av det, men det blir litt gjenskinn og tull. Men det synes kanskje at det er "bittelitt" inspirert av Lofoten-karet som Oliver Knott satte opp på Oslo akvariedag...

[External Image]

[External Image]
Å jeg savner å lage fuglemat! Jeg brukte å støpe det i melkekartonger, sånn at det holdt en stund. Lagde egne bur til maten, av kanin-netting sånn at ikke skjæra, kråka og ekornene skulle tømme beholdninga med en gang. Nå som jeg bort midt i byen med en pitteliten balkong er det slutt på fuglemating

Men jeg mater endene i akerselva om vinteren da, det er hyggelig det også

Virkelig tøft det siste karet du la ut bilde av!
Så fint det ble. Hvordan sten har du valgt? Har lyst til å prøve noe lignende i nanoen her også. Men sitter litt fast på inspirasjon. Samt i de lokale dyrebutikkene så har de ikke sånn type sten. Så jeg må evt på nettet, og der får man jo bare det man får.
Ja, det er moro å lage fuglemat, Lisbeth! Vi bor to meter fra Østmarka og har både fugler, ekorn og rådyr nærmest på trappa. Jeg henger alltid opp et par fuglenek før jul også - de er det rådyra som spiser. Ekornene får spise så mye de vil her da - både unger og bikkja synes det er stas med dem. Sistnevnte smyger seg ut døra og tar stand på ekornene - ikke på fuglene!

Ang steinene, Sjura, så tror jeg det er sort thaihustein som disse som Webzoo har. Jeg har kjøpt mine hos den lokale Tropehagen på Tveita, men de visste ikke hva steinene het... Men de ligner altså veldig på thaihustein. Med riktig verktøy går det an å dele dem opp litt også - jeg slo til med hammer og meisel og fikk meg noen småstein.
Danke. Da skal stein ligge med i neste bestilling fra webzoo
Vi venter og vi venter... desember er jo ventetid og heldigvis mulig å fylle med mye annet hyggelig enn å sette opp akvarier også... Fin måned med mye kos. Julekortene er nå stort sett ferdigskrevet blant annet - der har jeg fast rutine: julesanger med Mahalia Jackson på spillern, masse stearinlys, duft av kongerøkelse og noe godt å drikke. Da går det jammen som en lek!
Jeg har ikke fått gjort noe mer med 30-litern min, så den står der med stein og sand foreløpig. Akkurat som mannen ønsker det jo! Men jeg skal hente litt planter på Oslo zoosenter i dag og kanskje får jeg gjort litt mer oppi der i morgen (i kveld får jeg besøk, så da blir det ikke gjort noe). Dagene fylles fort nå i desember med juleavslutninger, juleverksted, julebord osv osv.

Vi har ennå ikke hørt noe om når glass-rekkverket vårt kommer - de kunne ikke love noe før jul. Selv om jeg vet det, så tror jeg liksom det skal skje fortere likevel jeg da. Bare ønsketenkning selvfølgelig.. men det betyr jo at Erik og jeg kan få brukt romjula til en ominnredning i 120-litern. Der har vi lenge planlagt å bytte til sand og innrede litt morsomt med mange kokosnøtter som vi har liggende klare.
Black crystal-rekene
Her er en liten film av noen av black crystal-rekene og en av de afrikanske sansneglene i "Det sorte hav". Det blir så som så med fargene... Sneglen er ca to cm lang, så fokuset er ikke så hel-gæærnt med mobilkamera.

<embed src="http://www.youtube.com/v/0M7g30hfcyM?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>



Liten film til, med mere reker:
<embed src="http://www.youtube.com/v/UfSqkv7zu70?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Et par bilder av reker og snegle i "Det sorte hav":

[External Image]

[External Image]
Eget plantekar! :-)
Jeg bråkjøpte to brukte 54-litere i høst. Det ene er satt opp som "Det sorte hav", men det andre har bare blitt stående tomt i kjelleren. Så var jo jeg på Oslo zoosenter og kjøpte litt planter her om dagen. Det var en spesialsending fra Singapore hvor jeg hadde bestilt litt. Bare litt. Til 530-litern som ikke kan settes opp riktig enda... Jeg hadde ikke lyst til å putte disse nye plantene i noen av de andre karene, så da bråsatte jeg opp den andre 54-litern. Den står på gulvet i vaskekjelleren og har lys, varme og filter.

Og jeg har jo fått med meg tips om at det kan være lurt å ha karantenekar, så det er jo ikke helt sikkert at det blir tømt helt og satt på lager når plantene er ute...
Men på gulvet blir det litt vel tungvint å ha det i lengden - vaskekjelleren står på oppussingslista, så det skal bli benker der...

Jeg skal forsøke å holde meg til planter som finnes i Asia og har foreløpig kjøpt inn:

Cryptocoryne balansae
Ceratopteris Thalictroides - gulrotgress (et must, som flyteplante!)
Microsorium pteropus - Windeløv - har fått tak i et par digre potter
Lindernia rotundifolia

Jeg skal ikke ha altfor mange forskjellige, men litt langt "gress" må jeg ha, så Vallisneria americana står på innkjøpslisten. Og mose av en eller annen variant må nok også inn der. Ellers så har jeg begynt å tenke litt på om det kan være lurt å investere i et CO2-anlegg til 530-litern. Må tenke litt mer på det, for det er noe jeg ikke kan noe særlig om ennå.

Jo, og så går det en liten samling Thiara winteri-snegler i "plantekaret" - de skal også i 530-litern.

Plantene:
[External Image]

Lindernia rotundifolia - håper jeg får til denne - den er nydelig!
[External Image]
Sitat: Jo, og så går det en liten samling Thiara winteri-snegler i "plantekaret" - de skal også i 530-litern.

Hvis dette er snegler som må ha kalk for å ikke få sprekker i skallet, bør du ha dem et annet sted. Husk at sjokoladene bør ha så lav ph som 5,5 helst, og gh rundt 3..

Jeg har prøvd noen snegler hos mine sjokolader, men gitt opp siden skallet forvitrer. Eneste som fungerer er skive, pest og sandsnegler. Man kan vel gi no kalk til sneglene som de kan gnage på, men aner ikke om dette påvirker vannet mye i feil retning for sjokoladene..

Du kommer aldri til å angre på at du setter opp et karantenekar. Spesielt når du har et så stort kar å fylle med fisk i flere omganger. Du bør nok bygge ut litt på gruppene med sjokolade også, og de er nesten garantert et eller annet feil med når du kjøper dem. Det har det vært med mine i alle fall
Ok, skal huske på det med sneglene, Lisbeth. Thiara winteri er en type sandsnegler de også, så jeg prøver nok med dem først. Og pestsnegler kommer nok omtrent "av seg selv".

Og det er jo rart med det, når man først har satt opp et ekstra kar, så er det vanskelig å ta det ned igjen...
Hassel
Ok, skal huske på det med sneglene, [B]Lisbeth[/B]. Thiara winteri er en type [URLBLOCK1] de også, så jeg prøver nok med dem først.


Ahh, ja da skal det ikke være noe problem

Mose
De har fått inn flere spennede mose-typer på Oslo zoosenter nå og jeg og bikkja var innom i går. Dyret fikk velge seg et bein (uvanlig beskjeden var han!) og jeg kjøpte fire ulike typer mose. Jeg har lyst til å prøve litt annet enn bare den vanlige javamosen, men det var jammen ikke lett å velge.
Jeg fant også en flott redmoor-rot som Erik skal få ha i 120-litern - den syntes han var flott (han skulle egentlig også vært med og handlet, men Blåfjell med lillebror fristet mer).

Disse skal i 530-litern:
Monosolenium tenerum
Den er fra Asia.

Taxiphyllum species - Flame moss
Ukjent opprinnelse.


Disse skal i 30-litern:
Taxiphyllum alternans - Taiwan mose
Ukjent opprinnelse, men navnet burde jo si litt...

Fissidens fontanus - Phoenix moss
Den er fra Nord-Amerika.

Blir spennende å se om jeg får til disse her etterhvert. Nå er alle sammen i det midlertidige plantekaret.

Vet ikke om vi er en spesielt dyrekjær familie, men i den ganske nære familien har vi nå ni hunder, en hest, tre katter, en edderkopp, to sebrafinker og flere akvarier (flere enn oss som har). Og nesten alle disse må jo ha julegaver... så det har blitt litt pakking av dyrefor/småting her de siste dagene.
Hvor små var porsjonene med mose du kjøpte? Generelt er de jo ikke mer enn et frimerke :p Neida, men ikke uvanlig at det kun er 5 x 5 cm porsjoner. Var dine det?
Hassel
[URLBLOCK1] Den er fra Nord-Amerika.


Tøff mose
mona o
Hvor små var porsjonene med mose du kjøpte? Generelt er de jo ikke mer enn et frimerke :p Neida, men ikke uvanlig at det kun er 5 x 5 cm porsjoner. Var dine det?


Phoenix-mosen var bitteliten, kanskje ikke mer enn 3x4 cm totalt i en liten boks. Større bokser med Taiwan-mose, boksene har en diameter på 7-8 cm tenker jeg. De to siste mosene var montert på gitter, ca 3x10 cm. Absolutt ikke billig! Men jeg har spart leeenge (fikk 530-litern til jul i fjor (på papiret) og har akkurat fått den i hus).
Lisbeth
[QUOTE=Hassel] [URLBLOCK1] Den er fra Nord-Amerika.


Tøff mose

Ja! Og så ser Flame moss ganske kul ut - strekker seg oppover og skrur seg. Håper jeg får dem til nå da.
Røtter
Nå har vi vaska gølvet... og så videre... Må bare legge ut littegrann mens jeg har litt tid etter at de siste gavene er pakket.
Var på julebesøk hos min søster forrige helg og hun hadde laget litt pynt i taket (øverste bildet); hun har hengt opp en bit armeringsjern og pyntet med trollhassel (eller er det vrihassel?) og lys. Og da kom jeg på at hun har jo et stort tre i hagen! Så jeg fikk med en kvist hjem -
den er sikkert 1,5 meter totalt, så den går antagelig i 530-litern.

Fikk tatt et bilde av den redmoor-rota som jeg kjøpte til Eriks 120-liter. Og på bildet synes også litt av hasselen som jeg fikk. Fine med snø på da! Bare så synd den snøen er borte igjen nå...

Det nederste bildet er av en av røttene jeg har kjøpt til 530-litern.

Julepynt hos søsteren min:
[External Image]

Redmoor og hassel:
[External Image]

Mangroverot:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap