Bunnlag m næring til planter.

Prøver meg her jeg. relativt nybegynner i faget. Mitt 6 mnd gamle 60 l er ikke så mye jobb.

Nå blir det en 200 l og biltemasand. Har lyst til å få et godt grunnlag for beplantning, så lurer på om noen har gode tips til bunnlag. og evt hva?

Titta på noe ala dette men det koster jo litt så lurte på om det var en invistering eller penger ut av vinduet. Eller om noen har noe annet lurt å komme med?

Jeg vil gjerne prøve å få til en "plen" av noe slag. Og vil helst gjøre et godt grunnarbeid slik at jeg ikke sitter om 6 mnd og angrer på noe jeg burde ha gjort.

Setter pris på all input.
Har fire akvarier med næringssubstrat kjøpt etter "hva-har-de-i-butikken"-metoden nå, og angrer ikke ett sekund! Men har funnet ut at det er greit å lage en plan, første gangen la jeg næring over alt og det er ikke noe poeng egentlig. Så nå bestemmer jeg meg for hvor "rotmonstre" som Echinodorus og Cryptocoryne skal bo og legger næring kun der. Under innsuget til filteret blir det næring nok uansett, og det er greit å ha en "mateslette" der man kan slamsuge litt dypere. Stengelplanter bryr seg heller ikke så mye om næring via røttene, og det kan være greit å kunne dra opp røtter uten å tåkelegge karet.

En annen ting å tenke på er fiskeønsker, gravere som roter helt til bunns ville jeg valgt å ha ren sand i. Så i karet med Ancistrus har jeg plassert hula på et "næringsfritt" område, dermed kan pappa vifte fritt uten tåke. Har Corydoras i alle kar, det går fint så lenge sandlaget er tykt nok.

Nå liker jeg ikke Biltemasand (sikkert den eneste her inne med motforestillinger, så ta det ikke så tungt, jeg har bare lagt den for hat fordi jeg fikk flere poser med masse magnetisk bøss i, veldig ikke pent og grusomt irriterende), legger på minst 5 cm oppå næringen.

Første gang legger jeg opp næring, fyller på sand, fyller på litt vann, planter, suger ut alt vannet, setter en bolle på "matesletta" og fyller veldig forsiktig opp igjen via bollen. Da blir det klart fint vann med en gang.

Nå holder ikke næringen evig, jeg har ikke holdt på lenge nok til at den utfordringen er taklet enda. Regner med at jeg har lyst til å ominnrede når den tid kommer, det blir i alle fall næringssubstrat igjen :o)
Tusen takk for et godt svar. Tenke samme tanken som deg å legge i evt deler av karet. Også heller ta problematikken ang å endre på ting når næringa ikke fungerer tilfredsstillende. Har ikke planer om å ha noen spesielle "gravere" i akvariet. Har 3 siamesiske algespisere, og reker. samt min bittelille kolleksjon av 3 mollyer, 2 kamelonfisker, 5 neon tetra og 3 smååler og 2 guppier( de andre levde ikke så lenge og aner ikke hvorfor). Men guppiene er gode venner med kamelonfiskene så ser de stimer seg litt. og ingen av disse har gravd i sitt nåværende lille kar. Blir godt til dem å få litt bedre plass tror jeg. Blir evt å fylle på med reker og algespisere for å holde karet rent. Muligens en sugemalle hvis jeg finner noen som passer inn.

Skal ha litt flere fisker med tiden men tenker da på boliviansk sommerfugl ciklide. Ettersom jeg har forstått er det en rolig og vennlig ciklide. Og evt noe mer hvis jeg finner noe passende. Viktigste for meg er at fiskene er harmoniske sammen.

Spennende å gå over til større kar og få litt mere utfordringer ang beplantning etc.
Sjura
Skal ha litt flere fisker med tiden men tenker da på boliviansk sommerfugl ciklide. Ettersom jeg har forstått er det en rolig og vennlig ciklide. Og evt noe mer hvis jeg finner noe passende. Viktigste for meg er at fiskene er harmoniske sammen.

Og akkurat der fant du en av dem jeg mener man må tenke seg om når det gjelder næringssubstrat, Mikrogeophagus betyr liten jordspiser, tror de styrer litt i sanda med groper og flytting. Og det er jo gøy. I tillegg er den veldig vakker :o)
Aha. Men tror du det vil gå bra med næring i ca halve akvariet og et godt tykt lag med sand? Hvis ikke så slår jeg fra meg ciklider for nå og evt tenker tanken siden.

Godt det finnes mennesker her med god erfaring. Vil jo at de skal ha optimale forhold.
Loffa! 530! Anyone! Her må ciklidefolket på banen :o)
Det jeg har sett i mine kar med Apistogramma, en annen type dvergciklide som også er "jordspiser", er at de leter etter mat der det er noe å finne. Dvs. at de fyller munnen med sand (derfor må de ha finkormet, ikke skarpkantet sand) og siler den ut mellom gjellene, godbitene blir igjen og sanda daler ned der fisken befinner seg og det er ikke ødvandigvis der den hentet siste munnfull!

De kan flytte på ganske mye sand. Særlig Apistoer som er hulelekere, graver ut sand fra hula og legger opp en for deres størrelse, imponerende haug foran inngangen når de er leksklare.

Det jeg imidlertid også har sett, er at de ikke graver mye andre steder enn det området det fores. Eksempelvis harjeg ikke sett graving bak i karet.

Sommerfuglciklider leker ikke i huler (mine lekte dessverre ikke i det hele tatt), men legger gjerne egg på flate stener o.l. Hule og graving rundt den kan du derfor se bort fra.

Der du planter tett, tror jeg det vil gå bra å ha næringssubstrat under sanda, men som Linda sier, minst 5 cm sand over.

En annen sak er at det kanskje er lurest å tilpasse akvariets innredning til de fiskene en velger. Mine Apistogramma-akvarierer ikke noe syn for øyet, fordi disse fiskene ønsker mange skjulesteder og dunkel belysning. De lever i områder uten bunnvegetasjon, men med masse overhengende vegetasjon som både skaper skygge og gir lav pH på grunn av plantedeler som faller i vannet og råtner. Jeg har derfor myye flyteplanter og det er lite bunnlevende planter som trives i så lite lys. Noen cryptocoryner ser ut til å overleve.

Altså, et ønske om pene kar kan sikkert gå sammen med Sommerfuglciklider. Hos meg med Apistoer velger jeg det som passer fiskene best. (Dessuten er jeg ikke spesielt bra på å få det pent heller!)
Tusen takk for gode svar. Da ser det ut til at jeg blir å prøve bolivianske sommerfugl ciklider når den nye tanken har fått kjørt seg inn.

Blir godt med sand ja. Visste at de skulle ha sand. Har det også i nåværende akvarium. Penest og "tryggest" med forskjellige fisker med forskjellig behov.

Blir å innrede med gode skjulesteder.

Blir å prøve og sette meg inn i de forskjellige fiskers behov hvis denne interessen tar overhånd. og jeg får lyst på flere kar. Jeg blir allerede mobbet fordi jeg har manntall telling hver kveld og kan sitte i timesvis å prate og titte på fiskene. Lover kanskje ikke godt med mitt allerede labre sosialeliv haha.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap