Eheim 2026 starter ikke

Har kjøpt en brukt eheim 2026, og den vil ikke starte. Lager bare masse rare lyder og starter ikke å suge inn vann. Er det for mye luft i filtret?
Fant fort ut at det mangler en del, denne.
Men av det jeg har lest meg til skal filtret fint kunne starte uten denne, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre for å få det i gang?
Instruks for 2026. Har du prøvd å prime pumpen ?
Steg 22 i instruks. Side 60 i pdf. De første sider inneholder bilder av stegene.

Om det mangler noen deler der vil vannet finne leteste veg tilbake og da vil ikke filteret virke slik det burde. Kan være rotor/impeller som er defekt også.
Vel, fikk pumpa igang. Fyllte vann ned i slangene og da starten den, blåste ut mye luft til å begynne med så var nok mye luft i filtret.
Men den lekte vann som ei sil, aner igrunnen ikke hvor vannet kom i fra for jeg måtte tørke unna i full fart for ikke å få så mye vann unnder listene langs veggen. Har i alt tørket opp nesten 15l vann fra gulvet nå! Hva i all verden var det som skjedde?
Vet at bøtten ikke er sprekker i(har hatt den på badet med vann i for å sjekke), så den lekker ikke. Og det kom ikke fra slangene for de var tørre. Så ut som det kom fra lokket eller de plast kantene i siden på bøtta, men jeg aner i grunn ikke..

Det ligger en gummipakning i et spor mellom lokk og beholder. Sjekk at den ikke er defekt, (inntørket, sprukket) og at lokket er korrekt fastspent. Sett beholderen i en balje e.l. så du ikke får vann på gulvet når du sjekker.

Stephan

Hvis det er mye luft i filterboksen er det tungt å starte filteret med primeren. Sett en slangstuss på utblår(fjern strålerøret). Gjør klar en bøtte til å spytte i, det er ike til å ungå at du får akvarievan i munnen. Sug til du kjenner at motstanden er god, prøv så å sette strøm på. Starter den ikke nå er det bare å fortsette.

Det ligger ei gummilist neri sprekken langs filterhodet, den ser hel ut og er myk når jeg stikker neggelen neri den. Her er en video av hvor vannet lekker fra, den er ikke kjempe bra. Men det forklarer bedre en hva jeg får til..
Skal det foresten ligge vann her? Renner derfra og.

Nei, pakninga mellom filterhodet og filterbøtta må skiftes. Du kan forsøke å ta den ut, vende den rundt og smøre den med syrefri vaselin. Det aller beste er selvfølgelig å kjøpe en ny.
Okei, tror jeg kjøper en ny, vil ikke risikere noe mer lekasjer. Er det denne jeg må bytte da?
shinee
Okei, tror jeg kjøper en ny, vil ikke risikere noe mer lekasjer. Er det [URLBLOCK1] jeg må bytte da?


Ja, lurt valg lekasjer er ikke morsomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap