Vannverdier osv

Jeg har fått meg et akvarie på 60 cm (noen som veit hvor mange liter det er?) også skal jeg snart fylle det opp med vann osv,men så er det dette med vannverdier osv.Hvordan gjør man dette egentlig?
60cm sier ikkje mye har du høgda og bredda på det så blir det noe anna.
Men eg kan tippe det er mellom 50-60L.
Vannverdier ja... har du noen pumpe/filter? Jeg startet med sand/grus i, plantet noen planter og lot det stå noen uker slik at bakteriekulturen kommer i gang!!

Vet det er måter å gjøre dette kjappere på, men da må nok du høre med den mer erfarne gjengen her!
For å vite hvor mange liter akvariet ditt er må du ha lengde, høyde og bredde på det. Når du har målt kan du plotte inn tallene i kalkulatoren for akvarievolum.

Vannverdier og oppstart kan du lese om her, under akvarieskolen.
Ja,jeg har filter=)Tenkte jeg skulle legge oppi sand,sette noen planter oppi også fylle vann og la det stå en uke før fisken kommer=)
Tror kanskje du bør beregne litt mer enn en uke!! Gå til innkjøp av tester som nitritt, amoniakk, gh, kh og ph. Når dette er stabilt og der det bør være, da kan du ha fisk i karet!
Les om innkjøring av akvarier (eller egentlig filter) før du setter inn fisk. Klassisk nybegynnerfeil er å starte med fisk før karet er klar til å ta dem i mot. I beste fall blir det noe styr med daglige vannbytter, i verste fall mister du mange av fiskene dine på grunn av ammoniakk og deretter nitritt i vannet. Dette kan du lese mye mer om i akvarieskolen her på AF, eller søk på Innkjøring.

Du bør avgjort kjøpe tester slik at du vet hvilke verdier vannet har til enhver tid, spesielt i starten. JBL dråpetseter er å foretrekke. Testsrtips er både bortkastede penger og upålitelige.

Lykke til.
Hvor får jeg kjøpt sånne tester?
webzoo.no har tester

denne bruker eg,men det er mange som sverger til jbl sitt test sett men eg fant det ikkje akuratt nå.
Jbl sitt test sett er litt mer nøyaktig. litt finere skala.




Her har du jbl sine tester. Du bør iallefall ha for nitritt, nitrat, ammonium.
Er det helt vanlig at det vil komme litt nitritt i vannet i starten?Og deretter bli til nitrat?Er redd for viss jeg skifter vann for ofte vil ikke bakteriefloraen bygge seg opp.Anyone?

Kjøpte Aqua easy balance som skulle hjelpe til med færre vannskift(siden jeg jobber offshore i 14 dgr)så skifter jeg og slamsuger når jeg kommer hjem igjen.Dette middelet skulle i tillegg hjelpe til å fjerne nitritt,noen som har forsøkt middelet?

Har kun tester strips (6i en),er ikke til og stole på, så ta heller og invister i skikkelige tester
Mitt akvarie er 60x30x30 og er da 54 ltr.Får vel en ca 50 liter oppi
Hvis du søker på Innkjøring på søkefunksjonen, vil du få forklaringer på det som heter nitrogensyklusen. Det er hele den kjeden som starter med avfallstoffer fra fiskene i form av ammoniakk fra gjellene, urin og avføring samt fra råtnende plantedeler og rester av for.

Du vil etterhvert få to ulike bakteriekulturer i filteret ditt, den første som kommer bryter ned ammoniakk (det er det første giftstoffet som kommer, før nitritt) til nitritt og den neste som bryter ned nitritt til det mye mer ufarlige, og i små mengder 15 - 20 ) ønskelig av hensyn til plantene.

Det er altså helt normalt at du får ammoniakk og deretter nitritt i starten, inntil bakteriekulturene er stre nok til å bryte ned den stadige tilførselen av nye avfallstoffer (næring for bakteriene). Om karet er i balanse og du plutselig f.eks. dobler fiskebestanden, må du til med vannbytter de første dagene fordi bakteriekulturene trenger tid til å vokse i takt med øket næringstilstrømming.

Hvis du velger fiskeløs innkjøring, trenger du normalt ikke bytte vann før filteret er innkjørt. Da bytter du 50 - 70 % av vannet (bruk romtemperert vann slik at du ikke tar knekken på bakteriene, avhengig av mengden nitrat) og setter inn fisk med en gang. Dersom pH synker for mye under innkjøringen, kan du enten skifte litt vann eller bruke litt natron. Prv deg frem med mengden. Alternativt kan du kjøpe pH+ i akvariebutikken.
Takk for hurtig svar!

Nå har jeg 3 stk Platyer oppi(en hanne,to hunner).Innkjøringen på akvariet var 9 dager og deretter kjøpte jeg fiskene.De har nå bodd der i 8 dager.Da bytter jeg ut ca 1/3 ikke sant? Ca 16,5 liter.Har 50 liter m vann ca på ett 54 liter.Eller skal det være nesten fullt helt opp med vann?

Og skal jeg bruke aqua safe eller ikke?Forskjellige meninger om dette
Kunne heller tenkt meg og få ned ph litt, og opp med KH.Ph er rundt 8 og kh 3.Men da blir det vel feil hvis jeg bruker produktene pH/KH - eller +

Platyene trives visst best slik:pH 7-8

:GH9-19(her ligger jeg på rundt 15,16 dh)
Var å så hos treophagen zoo idag.De hadde sånn ph måler osv til 299.Hu jeg prata med sa at jeg bør vente med å ha fisk oppi akvariet i tre uker og at jeg bør kjøpe 5-6 planter.Sa også at jeg kan bruke både grus og sand.Kom an på hvor grov sanda var...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap