Idabu's literssyke...

Hei!

Forholdsvis fersk akvarist som har pådratt seg en alvorlig literssyke.

Ettersom både jeg og mannen i huset gikk med en akvaristspire i magen, gikk vi til innkjøp av et brukt kar for drøyt 1,5 år siden. Karet var et gammelt, men tett avastabilkar på hele 150 liter med porsabord. Karet kom med fisk, grus, varmekolbe og filter. Heldigvis at vi gikk for den brukte varianten som første kar! Ellers tror jeg akvarieinteressen hadde stupt veldig kjapt...Planter og en akvariebok ble innkjøpt på tur hjem fra selgeren av karet.

Karet hadde 3 scalarer, 1 pleco, 3 praktbotia, 2 indiske glassmaller og 3 røde fantomtetra. Etter en del lesing i den nyinnkjøpte boka fant vi ut at det igrunn bare var tetraene som passet i det karet. Hmmmm...

Vi leste på nett om utvendig filter, og blåsesand fra biltema. Blåsesand ble innkjøpt, og enda et brukt kar kom i hus, denne gangen fulgte det med et utvendig eheim-filter.Byttet ut karet med glasstopp mot et med heldekkende armatur og fylte opp med blåsesand. Satte igang det utvendige filteret (etter MYE prøving og feiling...og svetting og ukvemsord...) og puttet oppi det gamle innkjørte filteret også.

Kort tid etter fant vi et brukt (0,5 år) Juwelkar på 180 liter med brunt møbel, helt perfekt for stua! Det kostet nesten ingenting, og kjøpet var et faktum. Innvendig bakgrunn ble silikonert på så godt vi kunne, og etter tørking ble det fylt med svart polert grus. Fy fillern så fint det ble!

Interessen for akvarier smittet over på mamma når hun så dette karet (hun har nå et helt likt et stua si..) Fisk, filter, planter og vann fikk flytte til et litt større kar.

På dette tidspunkt var literssyken et faktum!
Forsettelsen til dagens dato kommer fortløpende...

Et 360 liters Juwelkar (brukt, uten møbel, med riper) fikk plass i stua, innvendig bakgrunn, sort grus.
To yngelkar ble nødvendig, både platy, guppy og molly ynglet i mengder! Kjempespennende for nybegynnerene!

Et 125 liters Juwelkar (nytt, brunt med møbel) med innvendig bakgrunn, ble yngelkar. Gikk forøvrig veldig dårlig, all yngel døde, muligens grunnet svart rådasand i bunnen... Det funker fint som rekekar og yngelkar nå, med neptungrus fra akvastabil nå.

Brukt akvastabil med møbel, utvendig filter og hel innvendig bakgrunn ble kjøpt for en slikk og ingenting. Det er fylt med sand og stein, og trerøtter, men ingen planter. Alle fisk som er "slemme" med planter får bo der.

En 60 liter og 80 liter ble gitt bort til oss, og nå yngler ancistrusene jevnlig i 60 literen. 80 literen har fått plass i klasserommet! (med all overskuddsfisken..)

I løpet av sommeren fikk vi kjøpt et veldig billig kar i Danmark, 112 liter. Står også i stua.

I helga var vi "gærne" igjen. Nå står det en reol med 3*130 liter i trappegangen! Der skal det vare oppdretts og oppvekstkar for både ancistrus, dragontail ancistrus og kanskje et kar for corydorasmallene.
I tillegg fikk vi oss en tur på auksjon! Det kom visst en del ting med hjem derfra også...

I løpet av uka kommer det et brukt akvastabil 540 liter i hus. Her er det ikke planlagt hva som skal inn. Men det blir en type sand i bunn, og en eller annen innvendig bakgrunn. Og ei stor fin rot jeg fikk "haia" til meg på auksjon.

Pr dags dato har vi 7 kar i stua og 3 i gangen.

Bilder kommer snart!

Wow, imponerende utslag av litersyke ;D

Definitivt diagnosen Litersyken ja!Kommer det noen bilder senere?Klarer bare ikke og se for meg 7 Akvarium i stua...
Heldig som har plass til så mange liter vann
Bilder er tatt uten å skrape alger først, og jeg har ikke det beste kameraet...
Bilde en er 180 liter.
Bilde to er 17 liter "klekkekar"
Bilde tre er 125 liters rekekar
Flere kar...
Øverste kar er 112 liters corydoraskar
Midtre kar er 360 liters selskapskar
Nederste kar er 325 liters selskapskar uten planter
Flere kar...
Øverste kar er 60 liters ancistrus-oppdrettskar
Nederste er 3*130 liters reol i trappegangen
Malle-dilla
Sjekka oppdrettskaret til ancistrusene idag....
Der var det et stort mylder i bunnen. Lurer på hvor mange det er der jeg... Minst tre kull fra superparet.
Og jammen hadde det kommet ei kjempe"klyse" med ancistrusegg i et annet kar også.
Paret med dragontail-ancistrus jobber med et nytt kull de også. Masse malle-yngel i hus med andre ord.
Håper på å få et lekspar av mine 5 super-rot-ancistrus også.

Gleder meg til at reolen er klar for innflytting. Da skal det komme inn planter, og ancistrus-yngel i flere varianter.

Var som tidligere nevnt på auksjon i helga, og fikk med meg en L-001. Den er så fin! Fikk også med meg 8 melantoidea herbertaxelrodi, de kommer til å farge ut og bli fantastisk fine!

Nå er lyset slukket i kara, og rekene suser rundt i sin egen verden og lager masse liv.

Fikk høre om en dam som er full av liv idag, trur kanskje jeg må ta en fangsttur dit. Hadde vært litt morsomt å testa ordentlig levende fôr til alle mine glupske fisker.
Skal si dere er blitt skikkelig bitt ja

Ser frem til masse bilder fra karene.
Er en vannbåren sykdom denne litersyken...
hehe.

Espen
Idag har den ene "klysa" med ancistrusegg klekket. Førstegangs-pappaen sliter litt med å holde alle inne i hula.
De ligger i eget kar nå sammen med pappa og hula, for jeg mistenkte at dette kom til å skje. Blir spennende å følge fremgangen til denne gjengen!

Ellers kommer dragontail-ancistrus yngelen seg. Nå er de snart frittsvømmende. Det er noen av storesøsknene i rekekaret, fra to forskjellige kull. De største begynner å bli store, og kan snart få flytte til nye adresser. Ikke så mange igjen av dem, dette var det første kullet som paret greide å få fram. Nå er vi på tredje kullet som vi håper at skal klare seg.

Det er endelig helg! Og i løpet av et par dager kommer det inn et 540 liters kar...

God helg alle sammen!
Nytt kar...
Da har det nye karet på 540 liter kommet i hus.
Idag har vi silikonert fast BTN slimline bakgrunn. Bildet viser karet med nysilikonert bakgrunn. Bøkene skal selvfølgelig ut, og byttes med sand... Rota derimot har nok funnnet sitt nye hjem.

Gleder meg til å fylle på med sand, planter og forhåpentligvis ei rot til. Håper å få tak i ei rot av samme type på neste auksjon.

Fortsatt ikke sikker på hva som skal oppi av fisk enda, men kanskje dere har noen forslag? Har ikke lyst til å surre for mye med vannverdiene som fins her fra før, så fiskene bør kunne trives i det som kommer fra krana.
PH er 7,2-7,5, gh er nesten 0, kh er nesten 0. Temperatur er lettstyrt, men de andre går i 24-28 grader.

Vil ha masse planter i karet og derfor ingen fisker som herper planter for mye.
Ble kjempefint ! Gleder meg til å se det med fisk i. Hva med ciklider, da? er jo så mange flotte. Det verste - eller kanskje det beste - er at det er så mye å velge i - og jeg har lyst på alt)
Takk for det! Blir kjempefint med planter og sand trur jeg. Har igrunn bestemt meg for rådasand, og masse hurtigvoksende planter!
Veit ikke helt med ciklider jeg... Er så mange som skal ha enten høy eller lav ph. Men ja det er uhorvelig mange fine!

Liker best snille fisk som ikke spiser istykker plantene mine, eller plager andre...(sikkert derfor det bor 8 pakistanbotia i 325 literen.) Kardemommeloven bør gjelde for fisk også!
Har syyykt lyst på L-046, men er vel i drøyeste laget å ha 540 liters kar til det...

Jaja...det dukker stadig opp noe jeg har lyst på, så det blir vel en råd med det, tenker jeg. Blir forhåpentligvis endel plass i 325'n i oktober, da er planen å ta med noen poser med fisk på auksjon. Mulig både pleco, pakistanbotia og hentelciklidene går da.
Agurk og squash på menyen
Siden det er noen dager siden forrige fôring med agurk ble spist opp, fikk alle karene nytt påfyll idag.

Det er skikkelig fest med agurk og squash! Alle maller, snegler, SAE, reker og botia elsker det! Corydorasene spiser litt de også. Så nå sitter jeg og ser på ancistrus og L-001 som gnager og koser seg. L-001 spiser squash, mens ancistrusen ser ut til å foretrekke agurk. 17 literen fikk et stykke med agurk, og nå er det nesten ikke mulig å se agurken, for bare ancistrus yngel.

Var en tur i Tromsø i helga, der fant jeg enda ei fin rot til å ha i 540-litern. Tankene summer i forhold til oppsettet. Hmmm...hva skal man ha i det tro? Bare å glede seg til lønna kommer inn, så en kan kjøpe både grus og annet småtteri som må oppi.

Fant forøvrig endel skifer ved Oppdal på kjøreturen hjemover, lurer litt på hvor jeg skal bruke den. Planen er å sjekke at det går greit å ha den i vann uten at det endrer for mye på vannverdiene før jeg putter det i noen kar.
Går sikkert fint å ha det i noen bøtter med vann,og sjekke vannverdier etter en stund. Lar det ligge en ukes tid i hvertfall. Noen som har erfaring med skifer fra Oppdal?

Nå har endel av ancistrusene flyttet over i 130-liters reolen. 5 "super rot" har flyttet inn i det øverste karet. Vanlig ancistrus har inntatt det midtre karet, og dragontail ancistrusene har fått det nederste karet. Alle tre karene trenger flere skiferhuler, for det er det de trives best med her i huset.

180 literen skal snart få en overhaling, noen innbyggere skal flytte ut. Planen per idag er at karet skal ha bolivianske sommerfuglciklider som hovedfisk. Kjøpte en gruppe med tre av dem på auksjon. Det skulle være to hunner og en hann, men kjønnsfordelingen er nok dessverre omvendt. Må skaffe ei dame til tror jeg, og dele av karet til to revir. Karet har en ENORM javabregne på ei trerot, lurer på om den skal få være midtdeler i karet, så revirdelingen blir naturlig.

Lurer på hvordan jeg skal frakte pakistanbotiaene til auksjon uten at de blir stressa og mister fargen... Noen som har tips om det?

Ha en fin kveld!

Vann i 540 litern
Idag har sand og vann kommet i 540 litern.

Øverste bilde er med bare fin rådasand.
Andre bilde er med sand og røtter.
Tredje bilde er starten på påfylling av vann...
Forts..
På det øverste bilde fløyt plutselig den ene rota opp. Den får bare være flytende en stund.

På de andre to bildene er karet fullt, og lysramaturen er lagt på. Ser vel ikke så verst ut?
Satte igang et digert bøttefilter fra Eheim, det starta på første forsøk! Trur det gikk bortimot 10 liter vann i bøtta! Burde være et greit filter for dette karet?

Har bestilt planter fra en annonsør her inne, og gleder meg som en unge til å plante til uka!

Lurer på å flytte corydorasene mine til dette karet om noen uker. Litt frem og tilbake i forhold til hva jeg ønsker å ha i karet.
My precious...
Bilder av noen av de flotte fiskene mine...

Øverste bilde er en av de rampete ciklidene.
Andre bilde er av Plecoen
Siste bilde er av en superflott gullgurami.

Siden kameraet er litt dårlig, viser dessverre ikke bildene hvor fine fiskene er...
Planer for kara...
Etter mye prøving og feiling med fiskesammensetning og arter, har vi nå laget oss lister på hva vi vil ha i alle kara. Faktisk en morsom og interessant prosess. Veldig læringsrikt og moro å sitte på kvelder og planlegge og finne ut om fisker, habitater og vannverdier. Mange lys som gikk opp for oss i den prosessen...om hva som har fungert og ikke fungert.

Planer for 540 litern: Fin sandbunn, 26 grader, ph 7,2, masse planter og gjemmesteder.
Corydoras "gold stripe" 15 stk (eksisterende gruppe)
Corydoras adolfoi 6-8 stk (må kjøpes)
Kuhliål 6-8 stk (må kjøpes)
Praktbunntitter/Stor skråsvømmer 8 stk (må kjøpes)
L-001 1 stk (går i 180 litern)
Kuleskjell 10 stk (må kjøpes)
Melanotoenia herbertaxelrodi 8 stk (eksisterende gruppe)

Planer for 360 litern: Grus, 26 grader, ph 7,2, masse planter og gjemmesteder.
Svart neontetra 15 stk (eksisterende gruppe)
Sverdragere 3 stk (må få tak i en rød hann)
SAE 2 stk (går i 360 litern)
Antennemalle L-183 2 stk (må kjøpes)
Kongotetra 15 stk (må kjøpes)
Regnbuelabeo 1 stk (går i 360 litern)

Planer for 325 litern: Fin grus, 26 grader, ph 7,2, litt planter, masse gjemmesteder.
Pings algespisere 2 stk (går i 325 litern)
SAE 1 stk (går i 325 litern)
Sjokolademalle 1 stk (går i 360 litern)
Pleco 1 stk (går i 325 litern)
Scalare 2 stk (går i 325 litern)
Black ghost 2 stk (går i 325 litern)

Planer for 180 litern: Polert grus, 26 grader, ph 7,2, masse planter og gjemmesteder.
Gullgurami 3 stk (går i 360 litern)
Boliviansk sommerfuglciklider 4 stk (trenger en hunn til)
Glassmaller 4 stk (går i 180 litern)
SAE 3 stk (går i 180 litern)
Ancistrus oppdrettsvariant 2 stk (går i 180 litern, noen må flytte ut...)
Jegersnegle x stk (går i 180 litern og formerer seg)

Planer for øverste kar i reol, 130 liter: Rådasand, 26 grader, ph 7,2, planter og gjemmesteder.
Ancistrus "super rot" avlsgruppe (trenger 2 hunner til, har 3 hanner og 1 hunn)
Sebrafisk 8 stk (går i 180 litern)

Planer for midtre kar i reol, 130 liter: Rådasand, 26 grader, ph 7,2, planter og gjemmesteder.
Ancistrus sp oppdrettsvariant 2 avlspar, og hundrevis av yngel...
Glasstetra 5 stk (går i 180 litern)

Planer for nederste kar i reol, 130 liter: Rådesand, 26 grader, ph 7,2, planter og gjemmesteder.
Ancistrus dragontail 1 avlspar og yngel.

Planer for 125 litern: Engelsk elvegrus, 26 grader, ph 7,2, mose, ferskvannstang og røtter.
Amanoreker
Kirsebærreker
Jegersnegler

Planer for 112 litern: Fin grus/sand, 26 grader, ph 7,2, planter og gjemmesteder.
Endlers guppy 15 stk (må kjøpes)
Sandsnegler (går i 112 litern)
Posthornsnegler (går i 112 litern)
Eplesnegler (går i 112 litern)
SAE 1 stk (går i 112 litern)
Neontetra 4 stk (går i 112 litern)

Wromak 25 liter: Står tomt, kanskje det blir noe spennende oppi her?
60 litern: tømt kanskje arves bort til mamma? Eller finne på noe annet gøy?
17 litern: Klekkekar/oppvekstkar for ancistrus for øyeblikket.... Kanskje finne på noe annet morsomt?

Kommentarer er veldig hyggelig. Synspunkter på planer, fiskesammensetning og annet mottas gjerne.

Ha en fin og fredelig søndag!
Oi, oi, her var det mye spennende planer! Men hvorfor så mange ulike bunnlag? Det vil jo se mye mer helhetlig ut om det er sand i alle kar, og alle kan bo i /med sand...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap