- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Noen som kan bekrefte? fredslilje?
Noen som kan bekrefte? fredslilje?
Jeg er stygt redd for at planten jeg kjøpte på dyrebutikken i går er en fredlilje. Jeg hadde det ikke i tankene mine da jeg kjøpte den om hvordan den så ut. Men nå har jeg altså den tanken om at den er mistenkelig lik fredsliljen den har ingen blomst eller knop til nå. Tro om det er derfor de ikke beholder blomsternavnet oppi potta.... *selg til godtruen kunde, om en stund er fisk og planten død, og vips vi får mer salg.........* Her er et litt dårlig bilde.
Postet 21.09.11 kl 12:02
Postet 21.09.11 kl 12:11
Maja Morling*selg til godtruen kunde, om en stund er fisk og planten død, og vips vi får mer salg.........*
SÅ slemt utspekulert tror jeg da virkelig ikke butikkene er, og det skal litt til å drepe fiskene med en plante som dette..
Men ja, dette er en fredslilje som ikke kommer til å vare lenge under vann. Ta den tilbake til butikken og be om å få bytett til en vannplante.
Veldig ofte er det uvitenhet som gjør at planter som dette blir solgt som akvarieplanter. Kjøper de litt billige mix-kasser får de litt av hvert og gjerne uten noen form for merking med plantenavn.
At de ansatte bør vite forskjell på vannplante og ikke er en annen sak...
Postet 21.09.11 kl 12:35
spurte og grov om di plantene di hadde der. jeg spurte om blandt annet anubias og javabregner. sa at jeg hadde noen på rot, og da fikk jeg blandt annet til svar at disse kunne godt stå i sanda.. kremt... er jo en grunn for at røttene dems er slik dem er. Jeg spurte etter navnet på planten, men lappen var tatt bort så hun visste ikke hva den het. (til og med sjefen for butikken) men gud så akvarievennlig den var da....
Savner den gangen da ei jeg kjenner jobbet der. hun er så flink på akvariedelen. alt var liksom så perfekt....
plantet er nå oppi ei skål med sand og litt vann
Savner den gangen da ei jeg kjenner jobbet der. hun er så flink på akvariedelen. alt var liksom så perfekt....
plantet er nå oppi ei skål med sand og litt vann
Postet 21.09.11 kl 13:16
Postet 21.09.11 kl 20:55
Enig med HM, det kan være en A. lancelota eller A. gigantea for eksempel, begge har veldig opprettvoksende blader med spisse blader. De inngår ikke akkurat i standardsortimentet så jeg forstår skepsisen.
Nå har jo fredslilje og Anubias nokså forskjellig vekstform på røttene, jeg har lancelota og alle de plantene har en nokså grov langsgående "stokk" med tynne røtter på undersiden, og røtter og nye blader er lysegrønne. Selv de tynne røttene er nesten umulig å slite over, det går en hard streng i midten av rota. Har akkurat vært på terrassen og plaget den gamle fredsliljen min for sikkerhets skyld, selv nokså grove røtter på den knekker lett og er uten denne treaktige strengen i midten, de eldste røttene er brunlige og vokser i gulrotform, ikke på tvers som Anubias, og ny rot-tilvekst lyst gylden. I tillegg lukter et knust blad (som er mye lettere å knuse enn et Anubiasblad) skrapt av friskt bjerkeløv. Knust Anubiasblad lukter nesten ingen ting.
Min gamle fredslilje (den er 13 i år) skal få slippe opphold under vann, så jeg vet altså ikke om fredsliljer som har stått under vann lenge nok mister duften i bladene. Det hadde det vært moro å vite egentlig :o)
Nå har jo fredslilje og Anubias nokså forskjellig vekstform på røttene, jeg har lancelota og alle de plantene har en nokså grov langsgående "stokk" med tynne røtter på undersiden, og røtter og nye blader er lysegrønne. Selv de tynne røttene er nesten umulig å slite over, det går en hard streng i midten av rota. Har akkurat vært på terrassen og plaget den gamle fredsliljen min for sikkerhets skyld, selv nokså grove røtter på den knekker lett og er uten denne treaktige strengen i midten, de eldste røttene er brunlige og vokser i gulrotform, ikke på tvers som Anubias, og ny rot-tilvekst lyst gylden. I tillegg lukter et knust blad (som er mye lettere å knuse enn et Anubiasblad) skrapt av friskt bjerkeløv. Knust Anubiasblad lukter nesten ingen ting.
Min gamle fredslilje (den er 13 i år) skal få slippe opphold under vann, så jeg vet altså ikke om fredsliljer som har stått under vann lenge nok mister duften i bladene. Det hadde det vært moro å vite egentlig :o)
Postet 21.09.11 kl 22:23
Endret: 21.09.11 kl 22:26
Kjente jeg ble veldig i tvil når jeg så denne planten. Jeg er langt ifra noen ekspert på undervanns-planter, men over vann har jeg en haug med fredsliljer ettersom det er de eneste jeg overlever med og som overlever hos meg (sterk allergi og overhode ikke grønne fingre). Denne minner meg om en fredslilje, men ingen av mine har blader som er slik som den. Denne har mer tydelige tegninger på bladene og mer ovale blad enn noen av mine fredsliljer (når jeg tok opptelling nå i hode har jeg ca 12-15 fredsliljer i huset).
Lurer også på hvordan roten ser ut og hvordan den lukter og føles om du knekker av ett blad. Jeg klipper/trimmer jo mine fredsliljer jevnlig (fjerner stygge blad), og de lukter som Linda&Ove sier friskt bjerkeløv.
Lurer også på hvordan roten ser ut og hvordan den lukter og føles om du knekker av ett blad. Jeg klipper/trimmer jo mine fredsliljer jevnlig (fjerner stygge blad), og de lukter som Linda&Ove sier friskt bjerkeløv.
Postet 21.09.11 kl 22:59
Postet 21.09.11 kl 23:04
Postet 22.09.11 kl 08:46
Postet 22.09.11 kl 08:50
Postet 22.09.11 kl 12:51
Postet 22.09.11 kl 13:17
Postet 22.09.11 kl 13:29
Skal høre med bestefaren min, han er gartner, også har jeg en mor som er blomsterdekoratør, men hun bor ikke her. enn at jeg skal være så "Grønn" når det kommer til planter hehe. Men tenkte at kanskje noen her kunne svare på om det er en vannplante da bestefar har mest kunnskaper om planter over vann
Postet 22.09.11 kl 13:40
Rota på min er ganske lik rota på en fredslilje, så jeg tror nesten det må være en slik en. nå er røttene mine litt små enda siden de har stått oppi en liten potte, og steinulla satt ganske godt fast, så noen ble knekt av. Jeg vil tro at når planten har vokst seg større så blir også bladene mer spisse/avlange. For den er veldig lik en jeg hadde i vinduet for noen år siden. Da jeg kjøpte den var den liten og tett, slik som den planten jeg har nå, og den ble helt annerledes når den ble større.
Postet 22.09.11 kl 13:46