Flyteplanter -hvilke bør jeg ha?

Jeg har ett akvarium med veeeldig sterkt lysrør i (vurderer å bytte, lysrøret heter "Sun Glow"), men foreløpig kunne derfor tenkt meg å dempet litt lyset ved å hatt noen flyteplanter. Hvilke er gode flyteplanter uten at de tar fullstendig overhånd og er altfor store i ett ca 70 liters akvarium?

Mine vannverdier er: Ph ca 6,5. Gh ca 5. Temperatur: 26-27 grader. Inneholder foreløpig ingen fisker...
Jeg kan ikke gi deg noen råd om hva du kan ha, men i mitt kar har jeg pistia og den tar litt over. Jeg må kvitte meg med en mengde overflødige avleggere ca en gang i måneden, og jeg regner med at hadde jeg hatt en mer stillestående overflate hadde det vært enda værre. Men de er jo veldig vakre når de danser rundt i strømmen da! Andemat er også en veldig populær flyteplante, men den er kjent for å ta enda mer over. Så der har du to å styre unna om du ikke vil fjerne avleggere
Jeg er veldig glad i Pistia stratiotes, Ceratopteris pteroides og Limnobium laevigatum

Disse vokser som ugress, men er veldig enkle å luke siden de blir såppass store
Personlig
liker jeg http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1136. Den trenger dog litt høyde over vannoverflaten som om du har flott lokk tett inntil vannoverflaten spørs det om den passer. Blir forholdsvis stor, vokser middels kjapt og er veldig lett å luke. Bare å plukke ut.
Lisbeth
Jeg er veldig glad i [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3] Disse vokser som ugress, men er veldig enkle å luke siden de blir såppass store :)

Jeg må si meg uenig i at pistiaen er enkel å luke, da det ikke er de store plantene man ønsker å luke bort, men de små som er ca 1-2mm store. Og jeg ville egentlig tippe at det gjelder de fleste "ugressaktige" flyteplantene. Det er de største som er flotte og de minste som må holdes i sjakk.

Men som sagt, jeg har pistia selv og liker planten veldig godt. Bare vit at det lett blir litt plukk og fisking med hov på miniplanter som klistrer seg til alt de kommer i nærheten av. Så skaffer du deg en slik plante, så gjør det fordi du mener det er verdt det.
Har aldri sett pistia på 1-2 mm. Sikker på at du ikke snakker om andemat?

Kan være du har pistia og andemat sammen og har trodd disse er samme plante?
Ingjerd
Jeg må si meg uenig i at pistiaen er enkel å luke, da det ikke er de store plantene man ønsker å luke bort, men de små som er ca 1-2mm store. .


Da må du ha andemat blanda i pistian. Har hatt pistia i flere år og aldri opplevd så små pistia. Andemat har jeg vært så uheldig å få inn i et kar en gang og de oppførte seg som det du beskriver. En møkkaplante!

Så jeg står hardnakket på at pistia er en helt trygg plante å ha i karet. men pass på å skylle alle planter godt for å unngå smitte av nettopp andemat!
Uff, dere har helt sikkert rett. Jeg har trodd det bare var små avleggere av pistiaen... Finnes det noen som noensinne har lykkes med å bli kvitt andemat uten å tømme hele karet i prosessen?

Da henger jeg meg på de andre, pistia er en virkelig nydelig plante! Men pass på å ikke få med andemat fra butikken.

Og takk for rettelsen dere, selv om det var litt kjipt å få vite at jeg kunne hatt mine nydelige pistia uten å måtte plukke småplanter så ofte.
Jada
To ganger har jeg klart å bli kvitt andemat som hadde sneket seg med fisk eller andre planter. Er man tålmodig fjerner alt man ser ofte nok over lang nok tid så blir det som regel borte. Men utvilsomt en veldig frustrerende plante.
Vel, nå ser dere iallefall grunnen til jeg spør Det finnes mange flyteplanter, men de er lite omtalte og noen av de tar jo fullstendig overhånd i akvariet. Da er det veldig greit å vite hvilke dere anbefaler!

På mine dyrebutikker her har jeg aldri sett andre flyteplanter enn Vannhyasint. Problemet med den er jo at jeg har sett den mange ganger i virkeligheten i plantekarene til dyrebutikkene (og de bruker jo ikke være så store disse plantekarene), og denne flyteplanten er svær! De som var der sist var ca 15 cm brede og minst 10 cm høye. Dvs at de vil bli veldig ruvendes i akvariet mitt som har en lengde på ca 61 cm og en bredde på ca 35... Jeg har i tillegg heldekkende amatur så da hadde jeg måttet tappet ut mye vann for at denne planten ikke skulle kommet helt oppi amaturet...

Jeg får se når jeg skal til Sverige nå, om de har noen flyteplanter som f.eks Pistia eller noen av de andre dere anbefaler. Skal ha med meg pc'n
Ja for å få plass til en utvokst vannhyasint må man jo nesten tappe ned halve karet hehe, men flott er den.

Men du må følge med på rubrikk her inne, der er det akkurat nå både pistia og Limnobium til salgs
Det er gjerne der man finner flyteplantene som ikke er å finne i dyresjappene

Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap