Hei.
Det er alltid moro og spennende å starte et nytt kar. Min erfaring i så henseende er at jeg gjerne vil ha mest mulig fisk raskest mulig, men at det kanskje lett blir litt for mye. En annen erfaring er at ting sjelden går slik en hadde håpet. Det handler ofte om å prøve og feile, uansett hvor mye en forsøker å forberede seg.
Om en vil ha et artskar, rent biotop eller selskapskar er en smakssak. Slik jeg forstår deg vil du ha et selskapskar.
Ett forslag til hovedfisk kunne være Kurvciklide. Aller helst Rød kurvciklide.
. De kan være litt "sjenerte", men er veldig fine og har en fascinerende oppførsel uten å være hypre. En stim av noe slag vil nok kanskje skape trygghet og bringe dem mer fram enn om de går helt alene. Som mange andre ciklider forandrer de farger på et øyeblikk etter sinnstemning. En stim kan f.eks være Kileflekkrasbora
. Selv har jeg kun erfaring med Dronningsasbora, men de er ganske små. Kanskje de ville ende opp som mat. Fine er de i hvert fall.
For å få litt mer farge i karet kunne kanskje en liten gul malle eller to gjøre seg på bunnen
.
Stort mer enn dette ville ikke jeg selv valgt å ha i et 120liters kar med ciklider. Ting blir lett stressende istedet for beroligende, og den enkelte fisk kommer ikke helt til sin rett.
Uansett må du ha lykke til.