Skal kjøpe akvarium

Hva er bra merker på akvarium? Hva er bra merke på pumper? Hva må jeg, som nybegynner, planlegge å kjøpe i førsteomgang, for å ha med "det viktigste"?
Jeg er nybegynner jeg også men kan jo hive meg på et forsøk.

Først og fremst tror jeg nesten at for oss nybegynnere er et akvarium akvarium. Jeg kjøpte brukt siden nytt er veldig dyrt.

Neste du burde tenke på er størrelse på karet. Jo større og enklere. Tror ikke jeg ville hatt noe mindre enn 100 l, jeg skaffa meg et 200 liter.

Ang pumpe eller filter som det egentlig heter så tror jeg hvis man har litt størrelse på akvariet at utvendig er best. Jeg har en tetratec ex 700 i mitt kar, selv jeg kunne sette den opp uten å klø meg i huet. Bråker mye mindre enn pumpa jeg hadde i 60 litern.

Sand trenger du jo, jeg kjøpte biltema sand og er veldig fornøyd med den. Pass på at det står til akvarium på den og art. nr slutter på -25. Hvis du velger denne.
Velger du grus som bunnlag ekskluderer dette flere fisker enn sand. Siden de aller fleste fisker kan leve i og noen må ha sand. mens få fisker må ha grus tror jeg.

En håv, en varmekolbe, planter evt, pass på at fiskene har noe å gjemme seg litt i, planter er fint sånn sett. Lys av noe slag hvis ikke dette følger med akvariet.


Så kan du tenke på hvilken fisker du vil ha. Sjekk at de passer sammen i både vannverdier og "agressivitet" hvis du skjønner. Pass også på at fiskene ikke vil vokse seg for store i karet ditt. Vet i allefall en der maller/sugefisker kan bli svæære og da er det ikke fair å putte de i en liten tank.
Takk, sjura, for gode råd!
Jeg skal prøve å tenke på dette når jeg kjøper.
Det står utrolig mye nyttig i plante og fiske basen her. Sjekk under kunnskap øverst til venstre.