Skal kjøpe akvarium

Hva er bra merker på akvarium? Hva er bra merke på pumper? Hva må jeg, som nybegynner, planlegge å kjøpe i førsteomgang, for å ha med "det viktigste"?
Jeg er nybegynner jeg også men kan jo hive meg på et forsøk.

Først og fremst tror jeg nesten at for oss nybegynnere er et akvarium akvarium. Jeg kjøpte brukt siden nytt er veldig dyrt.

Neste du burde tenke på er størrelse på karet. Jo større og enklere. Tror ikke jeg ville hatt noe mindre enn 100 l, jeg skaffa meg et 200 liter.

Ang pumpe eller filter som det egentlig heter så tror jeg hvis man har litt størrelse på akvariet at utvendig er best. Jeg har en tetratec ex 700 i mitt kar, selv jeg kunne sette den opp uten å klø meg i huet. Bråker mye mindre enn pumpa jeg hadde i 60 litern.

Sand trenger du jo, jeg kjøpte biltema sand og er veldig fornøyd med den. Pass på at det står til akvarium på den og art. nr slutter på -25. Hvis du velger denne.
Velger du grus som bunnlag ekskluderer dette flere fisker enn sand. Siden de aller fleste fisker kan leve i og noen må ha sand. mens få fisker må ha grus tror jeg.

En håv, en varmekolbe, planter evt, pass på at fiskene har noe å gjemme seg litt i, planter er fint sånn sett. Lys av noe slag hvis ikke dette følger med akvariet.


Så kan du tenke på hvilken fisker du vil ha. Sjekk at de passer sammen i både vannverdier og "agressivitet" hvis du skjønner. Pass også på at fiskene ikke vil vokse seg for store i karet ditt. Vet i allefall en der maller/sugefisker kan bli svæære og da er det ikke fair å putte de i en liten tank.
Takk, sjura, for gode råd!
Jeg skal prøve å tenke på dette når jeg kjøper.
Det står utrolig mye nyttig i plante og fiske basen her. Sjekk under kunnskap øverst til venstre.

Merker på pumper vet jeg ikke så mye om, men ettersom jeg har forstått så er eheim, fluval og tetratec de vanligste på utvendig i allefall. En kamerat av meg har både eheim og tetratec, og da jeg titta på forskjellen så vant tetratec på finessene. Og etter å ha undersøkt litt er den relativt billig på aquamanias nettbutikk og den er stillegående. Det var litt viktig for meg siden akvariet står i stua.

Skriv en liten liste når du skal handle så du får litt oversikt, og spør heller om råd her inne enn i dyrebutikken. De vil ofte ha feil. Kjøpt planter som vokser relativt fort og ikke krever så mye så er du ganske safe.

Akvariet mitt ble seendes sånn ut. litt dårlig bilde men ble tatt i dagslys med mobilen.

Pass også på at du leser tråden øverst her om innkjøring.
Jeg tok et søk på "Kjekt å ha", og fant en gammel tråd som heter "Oppstart - hva trenger man egentlig ..?" Der kan du finne mange nyttige tips. Jeg skrev et innlegg i tråden, så nå ligger den på forsiden igjen.
Sjura har fått med det grøvste

Noen små punkter til:
Du kommer til å få behov for å teste vannet ditt selv. Dråpetester anbefales, strips er ikke pålitelige (selv om dyrebutikken nok vil prøve å fortelle deg det motsatte). Den viktigste testen er NO2 (Nitritt). Etter det kommer en god pH test. Testene til JBL eller svært populære Det finnes et utall andre vanntester, men med disse to har du en god start.

Du trenger noen helt nye og fine bøtter, som du burde merke med "kun til akvariet" eller noe lignende. Dette er for at du ikke skal få med såperester i akvariet, det tåler fiskene dårlig.

Planter er ikke bare fint for fiskene å gjemme seg i, de er også ditt nest beste våpen (etter vannbytter) mot alger, siden de spiser samme næringen. Og du vil vel helst ha flotte planter til å bruke næringen i vannet istedet for alger I starten kan det være lurt å velge planter som vokser raskt, så blir de enda mer effektive i algebekjempelsen.


Sist, men ikke minst, trenger du kunnskap. Ta deg tid til å lese i artikkelsamlingen her på forumet, særlig delen om oppstart og vannkjemi. Det står også mye matnyttig i forumtrådene, men de er litt mer rotete. Det er mange som går seg på en unødvendig hard smell i starten fordi de ikke ante hva de bega seg ut på. Slik sett har du allerede en fantastisk god start
Lykke til med ditt første akvarium!


Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap