Jeg har samme erfaring med JBL's pH-test. Det kan være litt vanskelig å bedømme avlesningen, på grunn av at fargen i prøveglasset rett og slett er mørkere enn tilsvarende farge på fargekartet. Ved å sammenligne med Tetra's test har jeg likevel funnet en måte å gjøre det på. Ved avlesningen tar jeg kun hensyn til fargenyansen, og ser bort fra fargestyrken.
Tetras test er som du sier mye lettere å lese av, men jeg har funnet ut at det er godt samsvar mellom de to testene når jeg gjør sånn som beskrevet her. JBL er egentlig bare interessant å bruke fordi den er drøyere (færre dråper), og har bare 0,2 enheter mellom avlesningene.
Jeg har bare brukt den JBL-testen som dekker pH-området fra 6,0 til 7,6. Jeg trenger Tetra-testen for høyere pH enn 7,6 og er litt usikker på om jeg kommer til å kjøpe JBL på nytt når jeg har brukt opp den jeg har.
Det at "de fleste" på forumet foretrekker JBL's dråpetester tror jeg har sammenheng med at JBL's nittritt-test starter sin avlesningsskala lenger ned enn Tetra's. Men dersom mange opplever pH-testen på samme måte som jeg, er ikke fordelen med tettere avlesningsintervaller med JBL mye verdt. Jeg måtte som sagt sammenligne med Tetra's for å skjønne hvordan jeg skulle bedømme fargen.