Innspill om nytt akvarium

Hei!

For første gang siden jeg var 12 har jeg nå fått meg akvarium igjen! Ble selvfølgelig ekstremt mye dyrere enn jeg hadde trodd, men men.

Siden ejg er helt fersk skulle jeg gjerne hatt litt feedback på det foreløpige oppsettet og innholdet. Takknemlig for alle innspill.

Akvariet er et 180 L med buet front.
Kraftig Am-Top pumpe som skal takle akvarier opp til 350 L
Oksygenpumpe med to utløp

Fiskeinnhold
3 Scalarer (foreløpig små)
5 oransje sverdragere (2 hanner 3 hunner)
4 svarte sverddragere (1 hann, 4 hunner)
2 Kardinaltetra (hadde 10 men 8 strøk med i et parasittanngrep)
7 Guppier (3 hanner, 4 hunner)
3 Corydoras
3 siamesiske algeetere.

Er egentlig ganske fornøyd med fiskebeholdningen, men bør vel i hevrtfall erstatte de døde kardinalene siden de skal leve i stim.

Ellers kjører jeg jevnlige vanntester og vannbytter. Holder seg rimelig stabilt innenfor grensene. Vanntemperaturen er ca 25-26 grader.
Hadde et kraftig parasittangrep, men etter en standard kur med et fryktelig dyrt middel så forsvant de helt.

Som for har jeg foreløpig kun brukt TetraMin flakfor, 2 -3 ganger per dager.

Veldig takknemlig hvis noen vil gi meg noen tips og synnspunkter angående dette begynner-akvariet.
ser ut som ein fin start dette=) pynteting er ikke så populært, men fks eit skip som eg ser du har kan passe fint inn sålenge man har litt planter rundt og gjerne litt javamose på skipet prøv og ikke få plantene så "oppstillt" da det ikke ser så naturligt ut. men det velger du jo selv, ellers synest eg fargen på grusen var litt iriterende for øynene, men er vel ein vanesak.
Hei

Enig at du bør fylle på med kardinaltetra igjen. Skulle jeg foreslå noe så må det være å dekke til bakveggen av karet sånn at du ikke ser rett i veggen bak. Selv har jeg malt bakglasset med svart matt maling (utvendig da), noe som gir god dybdeeffekt i karet. Svart folie eller lignende gjør også nytten. Det blir mye mer naturlig og visuelt behagelig enn bakgrunn med "bilde" av planter etc. Personlig ville jeg nok tatt ut litt grus, eller prøvd å skyfle noe av det bakover i karet sånn at ikke gruskanten mot glasset er så utpreget.

Synes du har en flott start med dette karet! Lykke til!

Wobbler
Det ser greit ut dette. Få fyllt opp igjen bestanden med tetraer som du selv også inne på.

Vær oppmerksom på at ikke all fisk setter pris på grus. Noen fisk MÅ ha sand. All fisk kan ha sand, men noen må ha det.

Bra at du har gått for en stor pumpe, det er viktig, spesiellt i starten da man har en tendens til å overfylle karene litt.

Og som andre her er inne på kan det være greit med sort farge på bakveggen.
Hehehe, viste jeg kom til å få kjeft for pynteskipet, må skylde på min kone der. Elelrs takk for gode råd og tilbakemeldinger. Enig i at grusen nok er litt feil, hadde ikke kjøpt den igjen.
Fint oppsett, og enig med de andre over, en rolig og mørk bakgrunn vil gjøre seg.


Den flerfarga grusen er ganske skarp, den passer veldig dårlig til corydoras. De kan skade bartene når de roter rundt i bunnlaget. Corydoras trives også i større grupper , så du bør skaffe fler av samme art.

Personlig syns jeg den grusen er forferdelig å se på, fiskene "forsvinner" i så masete grus. Bytter du til biltemasand, eller den nest fineste rådasanda feks, får du et rolig og naturlig inntrykk. Fiskene kommer mer til sin rett og coryene skader ikke bartene sine
Stakkars grusen min den år mye kjeft. Men er helt enig den er for glorete og det er for mye av den.
Men er det ikke veldig mye arbeid med å skifte grus? Og bør jeg i så fall gå voer til sand?
Jeg skal ikke strø salt i såret, så heller fortelle at det er lettere å skifte fra grus til sand nå enn etter at alle planter er solid etablert.

Kjøp deg en stor dunk, gjerne 55 liters, koster en knapp hundrelapp på CO (billigere når de er på tilbud). Du kan gjerne bruke den til å mellomlagre vann for å temperere det før vannbytter senere.

Ha fisk og planter i dunken, la filteret gå med innsug og utløp i dunken mens du tar ut grusen. Bruk gjerne en hov, da er det lettere fordi vannet blir igjen. Fyll på med Biltemasand, grov (den er ikke grov, men det er det Biltema kaller den.) Pass nøye på at den du kjøper er merket med bl.a til akvariebruk, ettersom de også har en sand for sandblåsing som ikke egner seg til akvarier. Etter min erfaring blir det ytterst lite støv av Biltemasand, så du trenger ikke skylle den.

Sett inn planter (og pynt om du må...) og ha i fisk og pumpe. Gjort på en kveld og du vil få et finere akvarium som også er en bedre bolig for svært mange fisk. Coryene dine vil være evig takknemlige.
Først takk for alle gode ræd så langt!

Hva om jeg lar grusen i bakkant være, slik at jeg ikke trenger å omplante. Så dekker jeg fjerner jeg grusen fra de fremre 2/3 og heller sand i her. Kan evt. også dekke grusen i bakkant med sand.
Første del kan gå dersom du lager et skille mellom grusen bak og sanda foran. Det bør gå fra bunnen og opp til overkant grus/sand. Eks. kan skiferplater brukes.

Hvis du legger sand oppå grus, vil sanda skli ned og grusen blir liggende øverst og du er like langt, eller enda værre.
DarthVader
Først takk for alle gode ræd så langt! Hva om jeg lar grusen i bakkant være, slik at jeg ikke trenger å omplante. Så dekker jeg fjerner jeg grusen fra de fremre 2/3 og heller sand i her. Kan evt. også dekke grusen i bakkant med sand.


Da slår tyngdekraften inn, og den grove grusen blir liggende oppå sanda, og bunnfisk flytter den dit den flyttes hvilket aldri er der det var tenkt. Uansett hvor mye jeg har styrt og laget skiferterrasser og ordner og greier under slamsuging. Valgte tre kornstørrelser i 450-literen fordi jeg måtte forsøke selv om jeg har lest at det ikke går. Sand kan jo ikke lese så det gikk en stund, men så flyttet disse bartesjarmørene inn... :o)
Sånn går det når man skal skrive innlegg med en toåring på fanget, beklager alle skrivefeilene.

Jeg tenkte altså å fjerne grusen helt i de fremre 2/3 og kun ha sand her. Og så eventuelt dekke rundt plantene med sand opppå grusen. Men ser jo penget med at den vil synke ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap