Innrede ciklide kar

Hei

Jeg lurte på om noen har noen tips og råd ang hvordan man bør inrede et ciklide kar, og hvilke fisker som går sammen?
Jeg har et sekskantet akvarie/bord på 260 liter.
En venn av meg har sagt at jeg kun bør ha sand og stener, fordi det gjør seg fint med fargerike fisk,og fordi de visstnok kommer til å ødelegge plantene, etter hans erfaring, men etter hva jeg kan lese meg frem til, så virker det som om fiskene vil ha mye planter??
jeg har tittet litt på bilder av fisk her inne og kunne tenke meg sommerfugl ciklide, kakadue ciklide, sajica ciklide og palett ciklide, er sikkert mange andre fine også, men har ikke kommet lenger.
Men går disse sammen?
Er karet stort nok til at de vil gå sammen? og er det no sjans for yngel?
Ble mye spørsmål det her, men håper noen kan være behjelpelig med å svare på noen av dem

Mvh veronika
Mange ciklider må ha sand. Så jeg ville ha valgt det først som sist. Såvidt jeg vet må ingen fisker ha grus men en del må ha sand.

Ang fisker så vet jeg ikke så mye. Jeg har 5 bolivianske sommerfuglciklider i en 200 l med andre fisker. Disse er unge enda så jeg passer godt på at de ikke kræsjer. Har en 200 l til som kan settes opp hvis det trengs. Sommerfugler er ikke det letteste å få tak i så jeg tok 6, en døde etter en ukes tid og har 5 igjen. Disse er rolige og harmoniske. Men ser jeg har en alfamann og han jager alt bort ved mating etc. Men lar alle andre fisk være i fred. Ikke barka sammen noen slåssing enda.
Ang planter så er ingen av mine planter ødelagt av ciklidene mine. Men de eter litt på rosanervigen hvis jeg ikke er flinke til å gi de grøntfor som agurk, mango, squash etc.
jeg har dessverre ikke et kar til som de kan flyttes over i om det blir kleint har et akvarium på 120 liter også, men det er fult med neon,kobber og rødmunns tetra, venus fisk og noen åler, så vet ikke hvor greit det ville gåt å flytte di over dit.
tenkte mer på lava eller skifer sten, ikke så mye grus. er så mye å tenke på at man blir jo nesten litt surrete, men greit å få med seg mest mulig info før man setter i gang veldig fine de bolivianske sommerfugl ciklidene da, og de er vel litt mer hardføre enn di andre sommerfuglene?
Ang ciklider
Hei.

Bra at du gjør litt forrarbeide istede for å bare kaste deg ut i det

For å oppklare noen småting først. Jeg deler gjerne denne gruppen i 3 hovedgrupper.

1. Afrikanske ciklider (malawi ect) disse trenger andre vannkvaliteter osv i forhold til "de" andre ciklidene. Afrikanske ciklider er også veldig glad i grøntfor, dvs planter, kun noen sorter som vil tåle deres heringer, vallisneria, anubias, java bregne ect...

2. Dvergciklider, som navnet tilsier "småe" ciklider. Dette er de dere omtaler over. De bør få egne grotter tilgjengelig. Dette vil ikke gjøre dem mindre synlige, men heller gjøre dem tryggere slik at de danner revir og er mere fremme!

3. STORE ciklider, osckar, juwel, uaru ect ect.... disse bør jo ha større akvarium som er tilpasset dem, og de liker gjerne å grave litt og plantene kan få har medfart...


Kunne skrevet mer utdypende, men det er vel unødvendig. Det du sikter deg inn på er vel kategori 2, dvergciklider/små ciklider og da vil du komme langt med å innrede akvariet ditt som et vanlig selskapsakvrium med planter, røtter ect og bygge noen enkle huler med f.eks røttene, stein eller kokkosnøtter...

Håper det var litt til hjelp......

Amund og Veronika
jeg har tittet litt på bilder av fisk her inne og kunne tenke meg sommerfugl ciklide, kakadue ciklide, sajica ciklide og palett ciklide, er sikkert mange andre fine også, men har ikke kommet lenger. Men går disse sammen? Er karet stort nok til at de vil gå sammen? og er det no sjans for yngel? Mvh veronika


Du bør nok i dette karet velge bare en av disse artene. Ciklider er normalt revirhevdende, dvs. de vi legge beslag på en del av akvariet som sitt område og forsvare det mot inntrengere, særlig når de legger egg og passer yngel. I et sekskantet akvarium er det ikke noe sted langt til den andre enden av karet og det gjør det vanskeligere å dele det i flere territorier eller revirer. De kommer til å slåss mye og kanskje ta livet av hverandre. Bland heller ikke corydoras sammen med Apistogramma dvergciklider i et slikt kar.

Sats på én ciklideart, gjerne det Mikrofisk beskriver som dvergciklider. Bruk mye planter, gi dem en kokosnøtthule (søk det opp og se hvordan du kan lage dem) og bruk også gjrne røtter og stener som de kan gjemme seg under.

Les også i fiskebase om f.eks. Apistogramma som er en stor gruppe dvergciklider med veldig spennende yngelpleie.
Tusen takk for svar det vi helst vil ha er sommerfugl ciklider, så hvis vi må velge, så går vi nok for det. Hvem av kategoriene kommer di under? ser at mange har 'dverg' med i navnet, så da blir jeg usikker igjen vettu hehe.

vi brant oss på å stole på personalet i en akvarie butikk forrige gang vi hadde fisk i dette karet, men de var visst kun ute etter å selge flest mulig fisk, så det funket dårlig dessverre. så denne gangen blir forarbeidet gjort litt mer grundig. Fisk er liv det også, og vil jo at de skal ha det så godt som mulig, så setter pris på alle svar tror du di ville trivdes uten planter, med bare huler osv, eller er plantene viktige?
530
[QUOTE=Amund og Veronika] jeg har tittet litt på bilder av fisk her inne og kunne tenke meg sommerfugl ciklide, kakadue ciklide, sajica ciklide og palett ciklide, er sikkert mange andre fine også, men har ikke kommet lenger. Men går disse sammen? Er karet stort nok til at de vil gå sammen? og er det no sjans for yngel? Mvh veronika


Du bør nok i dette karet velge bare en av disse artene. Ciklider er normalt revirhevdende, dvs. de vi legge beslag på en del av akvariet som sitt område og forsvare det mot inntrengere, særlig når de legger egg og passer yngel. I et sekskantet akvarium er det ikke noe sted langt til den andre enden av karet og det gjør det vanskeligere å dele det i flere territorier eller revirer. De kommer til å slåss mye og kanskje ta livet av hverandre. Bland heller ikke corydoras sammen med Apistogramma dvergciklider i et slikt kar.

Sats på én ciklideart, gjerne det Mikrofisk beskriver som dvergciklider. Bruk mye planter, gi dem en kokosnøtthule (søk det opp og se hvordan du kan lage dem) og bruk også gjrne røtter og stener som de kan gjemme seg under.

Les også i fiskebase om f.eks. Apistogramma som er en stor gruppe dvergciklider med veldig spennende yngelpleie.


med art, mener du da dverg, store eller malawi, eller kun en type som f.eks sommerfuglciklide? Og hvilke andre fisker ville du evt foreslått å ha sammen med de? har lest at når det kommer til mange av fiskene, så lønner det seg ikke å ha mer enn 1 han, og 3-4 hunner, og det blir jo litt lite i akvariet syns jeg.

Ska tussle inn og titte på apistogramma nå

Tusen takk for all hjelp
jeg har røtter, kokoshuler og en del planter. de liker godt å gjemme seg i anubiasen her. har en klynge i et hjørne og anibiasen har stengler under bladene. Men det er bare når jeg roter skikkelig oppi der. Jeg opplever ikke disse som noen redd eller nervøs fisk. Mine er våkne, interesserte og sjeldent gjemmer seg.

Ang sommerfugler kan du velge mellom:http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1924

og: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925


Den bolivianske skal være mer hardfør og enklere å holde. Mine er litt kjedelige i fargen enda. Tror ikke disse blir like fargesprakende som den vanlige sommerfuglen.

Begge sommerfuglene er dverg ciklider.
530
[QUOTE=Amund og Veronika] jeg har tittet litt på bilder av fisk her inne og kunne tenke meg sommerfugl ciklide, kakadue ciklide, sajica ciklide og palett ciklide, er sikkert mange andre fine også, men har ikke kommet lenger. Men går disse sammen? Er karet stort nok til at de vil gå sammen? og er det no sjans for yngel? Mvh veronika


Bland heller ikke corydoras sammen med Apistogramma dvergciklider i et slikt kar.



corydoras er det alle typer maller det?? hvorfor skal ikke de blandes?
for det hadde jeg jo tenkt til å ha oppi der hehe, men da må jeg vel revurdere det også.
Se på denne infoen i fiskebasen: http://akvaforum.no/forum.cfm?action=NewMsg&thread_id=64238&parent_id=527564&forum_id=1003&sr=1

eventuelt denne for bolivianske sommerfuglciklider som mange mener er lettere å få til, mer hardføre:

Jeg har selv forsøkt meg på sommerfuglciklider i en 530 liter, 12 oppdrettede i Asia og 12 viltfangede fra Sør-Amerika. Jeg fikk ikke til disse.

Nå har jeg flere akvarier med Apistogramma arter, også dvergciklider med interessant yngelpleie og kanskje lettere å få i lek.

Alle disse er såkalte jordspisere, dvs de siler sanden fra bunnlaget gjennom gjellene for å finne mat. Altså må man ha ganske finkornetsand, Biltemas grove for akvariebruk er utmerket. Dessuten mye planter, stener og røtter.
Krizoo på gamle e18 hadde begge typer sommerfugler for noen uker siden. Og de skulle få inn masse nye fisker og planter om noen uker da jeg var der. Ta en tlf dit og hør? De er gode på pris også syns jeg. Og sjefen der(voksen mann) virker som om han sitter på mye kunnskap og jeg får svar på spørsmål på en god måte. Har dobbeltsjekket i etterkant og han er ærlig med meg i allefall.
Sjura
Krizoo på gamle e18 hadde begge typer sommerfugler for noen uker siden. Og de skulle få inn masse nye fisker og planter om noen uker da jeg var der. Ta en tlf dit og hør? De er gode på pris også syns jeg. Og sjefen der(voksen mann) virker som om han sitter på mye kunnskap og jeg får svar på spørsmål på en god måte. Har dobbeltsjekket i etterkant og han er ærlig med meg i allefall.


ja torstein eller jostein eller hva han nå heter virker som en snodig men seriøs kar han nektet oss faktisk en del fisk når vi sku fylle det første karet :p og der vi stort sett handler. men så dro vi til Larvik, og der sendte de jo med oss alt som var og mente at det gikk så fint. Har ikke sett no sæærlig ciklider i stokke, bortsett fra palett, men har jo ikke vært der på en stund heller.. så kan jo ta en tur
De pleier ikke å ha de inne til vanlig. Men jeg og noen andre hadde etterspurt og da bestilte de inn en runde av begge. Godt det finnes noen som er seriøse for nybegynnere som oss.
530
Se på denne infoen i fiskebasen: http://akvaforum.no/forum.cfm?action=NewMsg&thread_id=64238&parent_id=527564&forum_id=1003&sr=1 eventuelt denne for bolivianske sommerfuglciklider som mange mener er lettere å få til, mer hardføre: [URLBLOCK1] Jeg har selv forsøkt meg på sommerfuglciklider i en 530 liter, 12 oppdrettede i Asia og 12 viltfangede fra Sør-Amerika. Jeg fikk ikke til disse. Nå har jeg flere akvarier med Apistogramma arter, også dvergciklider med interessant yngelpleie og kanskje lettere å få i lek. Alle disse er såkalte jordspisere, dvs de siler sanden fra bunnlaget gjennom gjellene for å finne mat. Altså må man ha ganske finkornetsand, Biltemas grove for akvariebruk er utmerket. Dessuten mye planter, stener og røtter.


prøvde å følge linken din, men endt bare opp igjen her
Men mente du at hvis jeg velger sommerfulg, så kan jeg ikke ha palett osv? selv om begge går som dverger?
Sjura
De pleier ikke å ha de inne til vanlig. Men jeg og noen andre hadde etterspurt og da bestilte de inn en runde av begge. Godt det finnes noen som er seriøse for nybegynnere som oss.


ja det er enda godt bare så dumt at man ikke kan vite på forhånd hvem som er det, og hvem som ikke er det.
For hvis jeg ikke finner no spennende et sted, så drar jeg gjerne videre til et annet, og da vet man jo ikke hvem man møter på..
Jeg tror man bør holde seg til en ciklide art per kar, hvis ikke karet er STOOORT. Jeg ser nå ene hannen min er litt sjef. Ikke slem enda men han jager de andre bort hvis de kommer for nærme han. Laget seg et eget lite territorium rundt ei hule og rot. Det er nok lurt å ha litt fysiske skiller i karet også. Feks ei stor rot som går på langs. Jeg tror ikke jeg ville hatt andre med når man ser oppførselen her. Men du kan jo fint ha andre typer fisker. Jeg har rødmunnstetra og perlegurami, SAE, reker etc i med mine. Bare de andre typer fisk er rolige fisk.
Sjura
Jeg tror man bør holde seg til en ciklide art per kar, hvis ikke karet er STOOORT. Jeg ser nå ene hannen min er litt sjef. Ikke slem enda men han jager de andre bort hvis de kommer for nærme han. Laget seg et eget lite territorium rundt ei hule og rot. Det er nok lurt å ha litt fysiske skiller i karet også. Feks ei stor rot som går på langs. Jeg tror ikke jeg ville hatt andre med når man ser oppførselen her. Men du kan jo fint ha andre typer fisker. Jeg har rødmunnstetra og perlegurami, SAE, reker etc i med mine. Bare de andre typer fisk er rolige fisk.


hmm da kunne jeg jo nesten ha puttet de en type oppi 110literen da, der har vi bare tetrar og venus fisk, reker og no åler. og så no annet oppi 260 literen. fikk høre at de gikk godt sammen med scalarer, og det også er jo fine fisk
[QUOTE=Amund og Veronika
Men mente du at hvis jeg velger sommerfulg, så kan jeg ikke ha palett osv? selv om begge går som dverger?

Ja, akkurat.

Sorry for kluss med linken. Du kan søke i fiskebasen på sommerfuglciklider, så får du mye info.
Kan hende jeg er på tur. Men nesten alle ciklider blir veldig territoriale rundt lekstid. Og noen ciklider er aggresive hele tiden. Så for oss som ikke helt vet hva vi driver med tror jeg det er lurt å tenke som du ja. Også kan man heller evt tilpasse ettersom man tilegner seg kompetanse
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap