Fiskene dør, finner inge feil på verdier
Jeg sliter veldig med at fiskene i mitt akvarium dør. Jeg kjøper nye hele tiden føler jeg, så går det ei uke 14 dager så er de borte.
Det som skjer er at fiskene blir stadig tynnere. De spiser som bare det når jeg forer dem. Hva kan være årsaken til at mine fisker dør så fort.
Neon tetraene er det eneste som holder seg, de har jeg hatt siden jeg fikk akvariet for snart ett år siden.
Det som skjer er at fiskene blir stadig tynnere. De spiser som bare det når jeg forer dem. Hva kan være årsaken til at mine fisker dør så fort.
Neon tetraene er det eneste som holder seg, de har jeg hatt siden jeg fikk akvariet for snart ett år siden.
Postet 16.10.11 kl 10:21
Postet 16.10.11 kl 10:36
Postet 16.10.11 kl 12:38
Postet 16.10.11 kl 13:35
Postet 16.10.11 kl 13:38
Hvordan er adferdsmønsteret til fisken?
Puster de fort, slappe, mye i overflate?
Andre synlige tegn på fisken, bortsett fra at de blir tynnere?
Hvordan er det med O2?
Greit å ta en litt omfattende vanntest ved fiskedød. Vet ikke hva annen fisk du har bortsett fra neontetra, men kanskje du har pH som ikke passer.
Jeg ville sjekket opp mot databasen hva de fisk du har som dør vil ha av verdier, og testet pH, KH, Cl, NH4/NH3, NO2, PO4 og Cu.
Puster de fort, slappe, mye i overflate?
Andre synlige tegn på fisken, bortsett fra at de blir tynnere?
Hvordan er det med O2?
Greit å ta en litt omfattende vanntest ved fiskedød. Vet ikke hva annen fisk du har bortsett fra neontetra, men kanskje du har pH som ikke passer.
Jeg ville sjekket opp mot databasen hva de fisk du har som dør vil ha av verdier, og testet pH, KH, Cl, NH4/NH3, NO2, PO4 og Cu.
Postet 16.10.11 kl 14:39
Hvor mye planter har du i karet? har du noe innredning som kan avgi gifter?
Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye bytter du?
Hvordan måler dyrebutikken vannverdiene, med strips eller dråpetester? Få en ny prøve, og skriv ned de ulike testresultatene, og legg de inn her, så er det lettere å finne ut hva som er galt.
Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye bytter du?
Hvordan måler dyrebutikken vannverdiene, med strips eller dråpetester? Få en ny prøve, og skriv ned de ulike testresultatene, og legg de inn her, så er det lettere å finne ut hva som er galt.
Postet 16.10.11 kl 14:51
Når du tar med vann til dyrebutikken for testing, må du stole på at de ansatte der vet hva de gjør (og det vet de ikke alltid) og at de tar seg tid og flid nok til å få pålitelige resultater (og det tviler jeg på at de alltid gjør).
Kjøp deg heller egne testsett (dråpetester) og test vannet ditt selv. Da får du også muligheten til å gi litt mer detaljert informasjon her når du spør, i stedet for å bare oppgi at vannverdiene er OK uten at du engang vet hvilke vannverdier det gjelder. Det vil gjøre det lettere for folket her å gi deg nyttige svar.
Kjøp deg heller egne testsett (dråpetester) og test vannet ditt selv. Da får du også muligheten til å gi litt mer detaljert informasjon her når du spør, i stedet for å bare oppgi at vannverdiene er OK uten at du engang vet hvilke vannverdier det gjelder. Det vil gjøre det lettere for folket her å gi deg nyttige svar.
Postet 16.10.11 kl 20:08
Har lest at man bør fore 1-2 ganger om dagen...??? men jeg er ikke ekspert her. Synes bare det høres rart ut at fiskene blir tynnere og så dør, kan tyde på sult/underernering??? Og hvis du da i tillegg bare forer annen hver dag. Vet jo ikke hvor mye du forer, så det er jo vanskelig å si.
Men hvis alle vanntester er ok, og det ikke er noen forgiftning, så ville jeg nok ha prøvd meg på mere for... Evt annen type for. Kan jo hende de får en mangelsykdom hvis de ikke får i seg de riktige næringsstoffene.
Men hvis alle vanntester er ok, og det ikke er noen forgiftning, så ville jeg nok ha prøvd meg på mere for... Evt annen type for. Kan jo hende de får en mangelsykdom hvis de ikke får i seg de riktige næringsstoffene.
Postet 16.10.11 kl 21:01
Postet 17.10.11 kl 17:53
74sciroccoDet som skjer er at fiskene blir stadig tynnere.
Det kan være flere årsaker til at fisk "svinner bort" og bare blir tynnere og tynnere før de dør. En årsak kan være mistrivsel, at du har fullstendig feil vannverdier ifht fiskeartene du driver og kjøper. Alt fra temperatur til ph-verdi, gh og kh verdi, nitritt eller nitrat. Alt dette er vanntester (dråpetester, ikke strips!!) du bør lære deg å ta selv hjemme, for svarene på disse prøvene, kan være avgjørende for hva som er galt i karet ditt. Så kjøp deg en samling tester, og skriv inn testresultatene i denne tråden så fort som mulig.
En annen årsak, og som dessverre var den som slo meg først, er innvollsparasitter. Dette gjør at offeret, dvs verts-fisken de bor i, som oftest blir tynnere og tynnere da de ikke får noe næring selv, men alt går til parasitten. Innvollsorm er dessverre mer vanlig enn vi liker å tro, med andre ord veldig vanlig. Men det kan være vanskelig å konstatere 100% sikkert da symptomene kan være diffuse og langsomme, noe som går over tid. Som f.eks. at fisken bare gradvis og over mange uker blir tynnere, uten at det er noe akutt, før den til slutt dør. Hva slags parasitter det er, er også utrolig vanskelig å fastslå med sikkerhet. Det blir mere et "prøve litt forskjellig og se hva som hjelper" med hensyn til medisiner. Noen medisiner tar en bestemt type parasitt, mens andre tar andre typer og det er dessverre ikke sånn at "en tar alt". Man må gjette litt.
En ting er iallefall sikkert; du må medisinere dersom det er innvolls-parasitter, da det ikke er noe som "går over av seg selv bare".
Postet 17.10.11 kl 18:03
Endret: 17.10.11 kl 18:04
I utgangspunktet er det mye lettere å fôre for mye enn for lite..
Det er ikke så lett å svare, jeg kan ikke se du har beskrevt hvilke fisker du har?
Det kan være forhold i vannet eller sykdom du får med på kjøpe fra butikken...
Du sier vannverdiene er OK, men vet du hva f.eks. vannverket har av tilsetningsstoffer i vannet. I sommer har det vært mye flom og nedbør noe som har medført tilsetning av bl.a. klor mange steder. Som igjen kan skape utfordringer for fiskene... Anbefaler deg å annskaffe grunnleggende test utstyr selv - ikke spør butikken hvis de benytter "strips", den har ingen verdi...
Kanskje det er en akvarieklubb i nærheten - der kan du søke hjelp.
Du sier også at fiskene avmagres og dør innen fjorten dager. Personlig synes det på meg som du får syk fisk fra butikken ellers så har du noen forhold i akvariet som er ekstremt negativt.
Det er veldig mange ting å holde rede på men sjekk først, temperatur på vannet, ikke overfôr, regelmessig vannbytt 2-3 ganger pr uke - i en periode. Evt klor i vannet fjerner du det meste ved "å lufte" vannet i en beholder/bøtte før du fyller i akvariet. Prøv dette så bør det bedre gå bedre hvis det er vannkvaliteten vi snakker om - er det sykdom må du prøve å sjekke fiskene litt bedre og se etter symtomer.
Du finner masse her på AF's sin kunnskapsbase om vannkvalitet, sykdom, behandling etc.
Ikke mist motet selv om du opplever motgang idag og blir utfordret i masse flotte uttrykk om vannverdier etc. det kan fort tenkes att svaret ikke er langt unna, men som alle beskriver det er enkelte forutsetninger som må på plass for å lykkes.
Det er ikke så lett å svare, jeg kan ikke se du har beskrevt hvilke fisker du har?
Det kan være forhold i vannet eller sykdom du får med på kjøpe fra butikken...
Du sier vannverdiene er OK, men vet du hva f.eks. vannverket har av tilsetningsstoffer i vannet. I sommer har det vært mye flom og nedbør noe som har medført tilsetning av bl.a. klor mange steder. Som igjen kan skape utfordringer for fiskene... Anbefaler deg å annskaffe grunnleggende test utstyr selv - ikke spør butikken hvis de benytter "strips", den har ingen verdi...
Kanskje det er en akvarieklubb i nærheten - der kan du søke hjelp.
Du sier også at fiskene avmagres og dør innen fjorten dager. Personlig synes det på meg som du får syk fisk fra butikken ellers så har du noen forhold i akvariet som er ekstremt negativt.
Det er veldig mange ting å holde rede på men sjekk først, temperatur på vannet, ikke overfôr, regelmessig vannbytt 2-3 ganger pr uke - i en periode. Evt klor i vannet fjerner du det meste ved "å lufte" vannet i en beholder/bøtte før du fyller i akvariet. Prøv dette så bør det bedre gå bedre hvis det er vannkvaliteten vi snakker om - er det sykdom må du prøve å sjekke fiskene litt bedre og se etter symtomer.
Du finner masse her på AF's sin kunnskapsbase om vannkvalitet, sykdom, behandling etc.
Ikke mist motet selv om du opplever motgang idag og blir utfordret i masse flotte uttrykk om vannverdier etc. det kan fort tenkes att svaret ikke er langt unna, men som alle beskriver det er enkelte forutsetninger som må på plass for å lykkes.
Postet 17.10.11 kl 18:24
74sciroccoNeon tetraene er det eneste som holder seg, de har jeg hatt siden jeg fikk akvariet for snart ett år siden.
Så denne post dukket opp igjen for ikke lenge siden, og da kom jeg til å tenke på det du skrev om dine neontetraer. Kan løsningen rett og slett være her.
Neontetraene dine skal jo ha surt og bløtt vann med pH 5-7 og en GH på lave 0-3.
I og med at disse er de eneste som greier seg kan det jo være at det er fordi du nettopp har vann som passer disse. De fisker som dør hos deg sier du ikke hva er, men det kan jo da godt hende de skal ha vann i helt andre ende av skalaen. Med andre ord hardt og alkalisk.
Dette var bare en tanke.....
Postet 28.10.11 kl 13:17
Tennessee[QUOTE=74scirocco]Neon tetraene er det eneste som holder seg, de har jeg hatt siden jeg fikk akvariet for snart ett år siden.
Så denne post dukket opp igjen for ikke lenge siden, og da kom jeg til å tenke på det du skrev om dine neontetraer. Kan løsningen rett og slett være her.
Neontetraene dine skal jo ha surt og bløtt vann med pH 5-7 og en GH på lave 0-3.
I og med at disse er de eneste som greier seg kan det jo være at det er fordi du nettopp har vann som passer disse. De fisker som dør hos deg sier du ikke hva er, men det kan jo da godt hende de skal ha vann i helt andre ende av skalaen. Med andre ord hardt og alkalisk.
Dette var bare en tanke.....
Det var ingen dum tanke! Akkurat det samme slo meg, da jeg leste gjennom tråden i dag. Denne tråden illustrerer hvor nyttig det er at den som spør om råd forteller litt mer om akvariet sitt enn at det er fisk i det, og at vannverdiene er "bra" og at fiskene likevel dør.
Håper trådstarter nå får skikk på akvariet sitt ved hjelp av de rådene som er gitt her, og ikke gir opp.
Postet 28.10.11 kl 14:39