"spindelvev"/pels på nyinnkjøpt rot :/

HJELP, hva skjer!!

Kjøpte nye planter og røtter på dyrebutikken på fredag.
I dag når jeg slo på lyset la jeg merke til at det var begynt å komme noe
slags hvit pels(?) langs etter den ene sida på den ene rota,
og nå når jeg kom hjem nå ista - så har det spredd seg utover.
Hva kan det være?? Er det farlig/skadelig? (Har ikke fisker enda.)

Prøvde å ta på det/skrape det av, men er veldig slimete, så det var vanskelig :/
Skal jag ta den ut å skrubbe den?, eller kommer det bare til å komme tilbake?
Det er sopp. Helt normalt. Ikke farlig. Forsvinner av seg selv etterhvert.
Du kan ta ut rota og spyle det av om du vil, men det vil komme tilbake i en periode, så du må kanskje gjenta det. Det er "kvae" i trerota (den er ikke skikkelig tørr, og er for fersk) som gjør at soppen (hvit og slimete) dannes i starten. Og selv om det er ganske så ekkelt, så er det ikke skadelig, og vil etter en tid gå over av seg selv.

Noen røtter er sånn, det kommer helt an på hva slags treslag rota er fra, og om den er tørket skikkelig. Er den lys eller mørk av farge?

Du kan ta ut rota og legge den i en bøtte vann også, så er det lettere å ta den opp og spyle den og skifte vann jevnlig, i den perioden den har sopp. Etterhvert, når all den biologiske "saften" eller "kvaen" eller hva jeg skal kalle det, har lekket seg ferdig og er borte, vil soppen opphøre.

Husker ikke helt eksakt hvor lenge dette med sopp på nye røtter pleide å vare vanligvis, men du må nok belage deg på noen uker før det går over.
mona o
Husker ikke helt eksakt hvor lenge dette med sopp på nye røtter pleide å vare vanligvis, men du må nok belage deg på noen uker før det går over.


Bruker man torvekstrakt i vannet smelter soppen vekk på få dager
Æsj... Fra det ene til det andre.
Først så kjøper jeg planter som ikke tåler vann og råtner,
så jeg må starte opp på nytt... Og nå dette.
Hmm. Har vært så mye styr - men heldigvis uten fisk,
så har jo sluppet dødsfall i d minste.

Rota er mørk, tung og kompakt.
(har bilde av akvariet på profil-sia mi).

Jaja... Jeg får vel bare plukke av plantene jeg har bindt fast til den
og legge den i en balje, å la den bo der et par uker. . .
Så kan jeg vel kjøpe noen Otto'er, L-maller og en liten tetra-stim imens jeg venter.
Så er det vel kanskje greit å vente me apistogramma-paret jeg ønsker meg,
til rota er på plass igjen?
Lisbeth
[QUOTE=mona o] Husker ikke helt eksakt hvor lenge dette med sopp på nye røtter pleide å vare vanligvis, men du må nok belage deg på noen uker før det går over.


Bruker man torvekstrakt i vannet smelter soppen vekk på få dager


Hvor får jeg kjøpt det?
Plantasjen?
Dyrebutikk?
Du får kjøpt feks tetra touru min på dyrebutikk/nettakvariebutikk.

Du kan også legge en god del ugjødsla torv i ei bøtte med vann som du lar rota ligge i en stund
Da stikker jeg bort på dyrebutikken som jeg kjøpte rota av, å ser om jeg kan få slik ekstrakt gratis, eller i d minste til litt nedsatt pris. Nå har de "ødelagt" akvariet mitt 2 ganger!!

Får jo aldri hatt i fisk jo.... . . . . gått i over en måned å tvinna tommeltotter nå!
Lei av å vente! :/
Da har jeg vært på dyrebutikken.
De hadde ikke hørt om sopp på røtter og syns det var veldig ille at jeg har hatt så uflaks (?)
De hadde verken torv eller torvekstrakt der, ikke Tetra touru heller.
Så dro på Plantasjen... der hadde de heller ikke torv. Hmm...
Så nå legger jeg bare rota i vann, å så får jeg bestille noe fra nettet istede.

Takk for all hjelp

Ps: Bør jeg vente me å kjøpe fisk til rota er tilbake på plass?
Ikke styr så mye med den rota. Skrubb den ren og sett den tilbake. Skrubb den igjen hvis soppen kommer igjen. Mye lettere enn å måtte leite så mye etter torvekstrakt

Mange fisk bør ha noe å gjemme seg under, mange trenger det ikke. Kommer an på hvilke fisk du skal ha. Men jeg syns det beste uansett er å innrede karet ferdig før man har i fisk, så jeg ville hatt rota i før fiskene kom
Har fått skrubba den og satt den i en balje med vann...
Så får jeg bare la den ligge der litt å skrubbe den litt innimellom, så lenge d trengs.

Har 2 mindre røtter + bygd et par huler av skiferstein + ei halv keramikk blomsterpotte.
Kunne tenke meg å ha noen L-maller, av den mindre sorten.
En liten stim med Otto, en liten stim med tetra, noen snegler + enten ett eller to par med dvergciklider/apistogramma. . .
Den store rota - den jeg har sopp på - skal brukes til å "dele" karet.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap