Reker spist opp ?

Hei = )
Jeg har noen neontetra, platy, guppi og limia nigrofasciata. Kjøpte noen kirsebærreker, og den ene ble spist opp, kansje disse ikke disse einer seg med de rasene som jeg har nevnt. Har dere noe andre forslag om vilken reker jeg kan ha oppi. ; )
Inaktiv bruker
De fleste fiskene ser på reker som for.
Du kan jo prøve indisk klorereker, men les om dem føsrt.
{url}
Sylvia Lysgård
Hei = ) Jeg har noen neontetra, platy, guppi og limia nigrofasciata. Kjøpte noen kirsebærreker, og den ene ble spist opp, kansje disse ikke disse einer seg med de rasene som jeg har nevnt. Har dere noe andre forslag om vilken reker jeg kan ha oppi. ; )

Alle fiskene du nevner spiser dvergreker. Så det er derfor liten vits å prøve, da rekene fort blir dyrt fiskefôr. Unntaket er vel dersom man har et veldig, veldig tett beplantet akvarium, med tette kratt av moser og planter i full høyde. Da har rekene sjanse til å stikke seg vekk, og noen vil kunne overleve i et kar med disse fiskene.
Men dette gjelder da de typiske dvergrekene, som f.eks. kirsebærrekene.

Kloreker derimot, blir etter hva jeg forstår temmelig store, og for store til å bli spist av en del selskapsfisk.

Hvis du liker dvergreker, hvorfor ikke kjøpe seg et lite akvarium til og innrede det med masse mose og en liten koloni med dvergreker? Det finnes masse fine reker å velge mellom. Filteret til reke-karet kan du innkjøre i det store karet ditt, og etter fire ukers kjøring der, er det fullstappet med filterbakterier. Da kan du sette det over i reke-karet, innrede karet og sette rekene i første dag. Fordelen med forhånds-innkjørt filter
For en liten koloni dvergreker trenger man ikke så stort akvarium. F.eks 25 eller 30 liter? Det får plass på skrivebordet, det! Artig å sitte og se på når man sitter ved skrivebordet.

Hmmm... reke-akvarium på skrivebordet....det ga meg selv en idè! Det må jeg ha!!
Jeg tror ikke at klorereker passer i et selskapsakvarium.

Det står følgene i skalldyrbasen:

"Man skal være obs på at de kan ta fisk med de lange klørne sine. De kan også selv falle offer for store ciclider eller annen grådig fisk"

Prøv heller med viftereker eller amnoreker. Har 8 stk amnoreker i selskapkaret som ser ut til å trives bra. Jeg hadde også 2 stk viftereker, men måtte disse måtte jeg flytte over i yngelkaret, fordi ancistrus hannen min gikk til angrep på de hele tida.
Ok, men har også hørt att klorreker spiser fiskene igjen. Så jeg vet ikke om det er noe vits att jeg prøver det ut ?.
Mange sier så forskjelig.
Hvis du vil holde reker, og da spesielt dvergreker, er det jo bare å sette opp et lite reke-akvarium? Det behøver ikke være så stort, så det er noe man kan skvise inn litt overalt. 20 - 30 liter holder, hvis man ikke har så stor rekekoloni Skikkelig nano-stil over innredningen, så blir det et flott blikkfang f.eks på en kommode eller på skrivebordet!

Reker er utrolig artige skapninger å holde i akvarium, så hvis det må et eget akvarium til for å kunne ha det, så ville jeg anbefalt deg å gjort det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap