Kjøp av fisk død innen viss tid

Hvordan er det med retur rett når det gjelder fisk som dør innenfor en viss tidsgrense?
Kjøpte 15 Sebrafisk på Lørdag, og allerede nå har 4 av dem stryki med. Resten av gjengen virker friske og raske. Har man noe bytte rett på de døde fiskene?
Dette er forskjellig fra butikk til butikk. Du må høre med dem. Når man skal reklamere på fisk må man også gjerne levere vannprøve fra karet. Det er ikke alltid at det er butikken som har solgt dårlig fisk, men at ikke alt er ok i karet man har satt fiskene inn i
Her er i alle fall policyen at man enten har bilde av død fisk+vannprøve+kvittering=ny fisk.
Sist jeg var i akvariebutikk og skulle kjøpe meg noen maller, fikk jeg beskjed om at de helst ikke ville selge dem fordi de hadde en eller annen hudparasitt/prikker. Jeg kunne kjøpe dem hvis jeg insisterte, men da måtte jeg ta hele risken selv. Ingen penger tilbake hvis de døde.

Men jeg fikk også valget å reservere dem, slik at butikken kunne medisinere dem, og slik at jeg kunne kjøpe dem hvis/når de ble friske igjen. Dermed var det butikken som måtte ta støyten hvis fiskene døde.

Og det gjorde jeg. Jeg syns det var en veldig grei og tillitsvekkende ordning. (Fiskene ble forresten bra igjen, og jeg kjøpte dem til slutt.)

Man bør uansett ikke kjøpe fisk som er syke, og man bør se godt etter på både adferd og utseende på fisken i butikken før man bestemmer seg for at de ser friske nok ut til å kjøpes. I en perfekt verden burde nybegynnere få opplæring i å vurdere fisk (og konsekvent opplyste og ærlige tilbakemeldinger om fiskens tilstand fra personalet i butikken) i stedet for returordning for døde skrotter, men det er nok bare ønsketenkning fra min side.
Fiskene blei satt i et 80L som PH - 7, GH 3 og KH 2, Nitritt 0. Så vannkvaliteten er helt topp, ifra før av går det 2 stk L134. Har ikke sett at de har hatt problemer, akvariet har stått å gått i 2 mnd så amoniakk osv burde ikke være noe problem.

Når vi kjøpte fiskene så sa hun dama som solgte dem at det hadde vært noen "dødsfall" iløpet av natten, så hun hadde bytta vann. Hu viste ikke hva som var galt. Men veit igrunn ikke om jeg gidder å gå no videre sånn sett når det gjelder å få erstattet de få fiskene som har dødd. Heller ha det i bakhodet at dersom jeg selv syns at fiskene ikke ser helt friske ut, at jeg ikke burde kjøpe dem.
De fleste butikkene som er verdt å handle i gir deg ny fisk om fiskene du har kjøpt dør innen 14 dager. Ring dem og spør, så vet du om du trenger å ta med vannprøve, bilde eller den døde fisken.
har fisk død slik hoss meg har jeg bestandig fått nye i butikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap