Passer dette objektivet til fiskefotografering? (side 3)

530
På den annen side ser jeg jo også bedre bilder enn mine tatt med både mobiltelefon og kompaktkamera. Så da er jeg vel der Svein er, det er hva som befinner seg bak kameraet som er viktigst, ikke det som stikker frem foran, på kameraet.
*Nikker* Kjenner meg igjen her ja!! Mange venner av meg som tror at jeg tar bedre bilder enn dem bare pga av at jeg har et speilrefleks kamera...

Det har mye å si hvem som står bak kameraet og om de kan med kameraet. For å utnytte et speilreflekskamera må en kunne om iso, lukker, blender, osv. Hvordan disse påvirker hverandre og hvordan man bruker de forskjellige innstillingene. Jeg har hatt mitt Canon i 3 år nå, får stort sett til det meste. Men akvariefotografering er ikke noe en bare hiver seg rundt og så produserer masse flotte bilder i en fei. Øvelse gjør mester, også på dette området. Macro objektiver med lavt f-tall er helt klart en fordel. For når en mestrer kameraet en har, kjøper utstyr som er bra nok og i tillegg er en flink fotograf så har en alt lagt til rette for flotte bilder. Jeg er laaangt fra noen flink fotograf, her er det meg bak kameraet som svikter. *Dønn ærlig!* For selv om jeg kan stille inn og mestrer kameraet så blir det ikke bra... Og ikke vill en ny macro linse gjøre det noe bedre heller. Så jeg kommer til å slite videre med min Sigma zoom linse til jeg føler at akvarie fotograferingen går bedre. Da kan jeg vurdere å kjøpe en god macro linse.

530
Tror mange har det som jeg, tror at det er utstyret som ikke er godt nok
Ja, mine venner tror det. Flere av de prater om at de har Såååå lyst på speilrefleks og tror at det automatisk blir gode bilder av det. Tenk hvor skuffa de blir når de endelig kjøper ett og opplever at de ikke skjønner en dritt og at bildene blir dårligere... Fordi de ikke kan med kameraet. Og ikke gidder de å sette seg inn i det heller! Så de skrur kjapt over i auto modus og der kommer det til å stå til evig tid... Til slutt kommer de drassende med kompakt kameraet, akkurat slik som før... For speilrefleksen er så tung og stor å drasse med seg!! Trist, men dessverre sant. De har da kastet bort flere tusen på noe de trodde skulle gi dem gode bilder.

Mona: Dette er ikke ment mot deg, men bare noen generelle tanker om fotografering fra meg en sen kveld (Øhm...natt ;0) Ønsker deg lykke til med den harde pakken under treet og gleder meg til å se flotte akvarie bilder. Misunner deg den linsa!! Det blir kanskje en sånn på meg også en dag??
Plussmedlem
-> Kamilla
Hvis du trenger en telezoom og har bruksområde som krever en telezoom, så får du som du sier ikke noe bedre bilder med en macro.
Men det er ikke telezoom man bruker til akvariefoto. Der er det kort avstand og god lysstyrke man trenger. Derfor bruker man macro. Derfor får man bedre bilder med macro.
Man ser ikke en sportsfotograf med macro, for han trenger en god telezoom.

Linser er tilpasset sitt bruk og her var det i utgangspunktet snakk om hva som passet til akvariefoto.

Jada, personen bak kamera har mye å si. Er du verdens verste fotograf får du ikke bra bilder selv om du har verdens beste utstyr.
Men er du verdens beste fotograf får du heller ikke bra bilder om du har elendig utstyr... Du får riktignok bedre bilder enn det mange ville fått, men de blir likevel ikke så bra som de ville blitt med skikkelig utstyr.

Hvis du låner deg en lyssterk macro (og stativ hvis du ikke har det), så setter du kameraet på et stativ ca 30-35cm fra noe smått som du skal ta bilde av. Ta først bilde med telezoomen din, så tar du bilde med macro'en. Så ser du hvilket av bildene som blir best. Da ser du hvilken av linsene som passer best til denne typen foto...
milo
-> Kamilla Hvis du trenger en telezoom og har bruksområde som krever en telezoom, så får du som du sier ikke noe bedre bilder med en macro. Men det er ikke telezoom man bruker til akvariefoto. Der er det kort avstand og god lysstyrke man trenger. Derfor bruker man macro. Derfor får man bedre bilder med macro. Man ser ikke en sportsfotograf med macro, for han trenger en god telezoom. Linser er tilpasset sitt bruk og her var det i utgangspunktet snakk om hva som passet til akvariefoto.
Jepp, og derfor skrev jeg også, sitat : "Macro objektiver med lavt f-tall er helt klart en fordel."

milo
Jada, personen bak kamera har mye å si. Er du verdens verste fotograf får du ikke bra bilder selv om du har verdens beste utstyr. Men er du verdens beste fotograf får du heller ikke bra bilder om du har elendig utstyr... Du får riktignok bedre bilder enn det mange ville fått, men de blir likevel ikke så bra som de ville blitt med skikkelig utstyr.

Ja, det sa jeg noe om her, sitat : "For når en mestrer kameraet en har, kjøper utstyr som er bra nok og i tillegg er en flink fotograf så har en alt lagt til rette for flotte bilder."

milo
Hvis du låner deg en lyssterk macro (og stativ hvis du ikke har det), så setter du kameraet på et stativ ca 30-35cm fra noe smått som du skal ta bilde av. Ta først bilde med telezoomen din, så tar du bilde med macro'en. Så ser du hvilket av bildene som blir best. Da ser du hvilken av linsene som passer best til denne typen foto... ;-)

Stativ har jeg :0) Jeg vet hvilken linse som passer best. Men da begrensningen enda ligger hos meg selv, som står bak kameraet, så ønsker jeg ikke nå å legge penger i et macro objektiv. Men som jeg avsluttet mitt tidligere innlegg med : Kanskje en dag?? Kanskje en dag blir jeg så god at jeg synes det er ok å legge penger i en macro. Men det motsatte kan også skje... At jeg aldri kommer til å finne meg selv verdig nok, blir feil å bruke penger på noe som jeg vet ikke gjør at det blir bra... Bedre? Klart det, men hvis jeg ikke fikser resten så nytter det ikke....

Foreløpig kommer jeg til å holde meg til min 70-300 og 18-55. De fungerer helt greit, så får jeg heller knote litt med de få akvarie bildene som jeg tar ;0)
Kamilla : ......om iso, lukker, blender, osv.... altså KJERNEN i fotografering. Med kunnskap om disse vil man også komme langt med et kompaktkamera(enig med S.A.).
Har ombestemt meg..... Vil være med på diskusjonen.
Milo : Sportsfotografer bruker fastobjektiver med tele, ikke zoom pga bedre f-tall og mindre av andre feil. Når proffene skal fotografere makro setter de Extension Tubes på sine ufattelig dyre fast-objektiver(med liten F) eller kjøper en tele-ikke-zoom med makro f.eks. 100mm f2.8 eller 180mm f3.5, begge med L.
.....får du heller ikke bra bilder om du har elendig utstyr...... Igjen : Med et kompaktkamera med A,M,T(S)+ manuell innstilling av iso(lav) kommer du langt. Mange vil kalle det for elendig utstyr, men proffene bruker faktisk
disse som et greit/kjapt alternativ.......
Siterer/retter meg selv....... "Med et kompaktkamera med"........
Her skulle det i tillegg stått : ....god blender, altså f2.8 eller bedre.......
PS ! Mona : Overså innlegg 25, knall-ønske !! Håper nissen er snill i år.......
Ja, det har igrunn mye å si hvem som står bak kameraet og om de kan bruke kameraet.

Har Canon EOS 1000D, bruker Sigma 70 - 300mm linse, men har opplevd det at jeg må faktisk stå 5 meter fra akvariet for å i det hele tatt få tatt noe bilder, så avstand forhold til enkelte objekter har mye å si, iallefall for akvarie. Den linsa funker helt fint når det kommer til andre objekter utenom akvarie. Blir ikke verdens beste bilder, men ok for meg. Vurderer sterkt og gå for en makro linse etterhvert når pengene vil strekke til.

Se og lær hvordan du står bak kameraet ->

[External Image]
-Kamilla-
Ønsker deg lykke til med den harde pakken under treet og gleder meg til å se flotte akvarie bilder. Misunner deg den linsa!! Det blir kanskje en sånn på meg også en dag??

Tja, nå får vi først håpe at den virkelig er der
Interessert i fotografering
Jeg er mer enn litt interessert i fotografering. Det er ypperlig å kunne litt om fotografering med 3 unger og fru (pluss 3 akvariet . Har flere bilder fra første måneden til ungene enn fra hele barndommen min + tenårene tilsammen

Fikk denne (dvs alle 3 bøkene i serien), som lærte meg MYE som jeg har hatt nytte av til både familiebilder og akvariebilder Er en god - og billigere - investering i å finne ut om dette er noe du finner verdt å investere i. Anbefales

mona o
Det er vel en bra ting å ha da, hvis man har litt dårlige skuldre som meg? Men er det verdt 3000 kr ekstra, mener jeg?


IS står for "Image Stabilization" (bildestabilisering). Om det er verdt 3000 kan bare brukeren avgjøre. Noen er mer stø på hånden enn andre. Du kan vinne inn 2-3 blendertrinn med IS når du fotograferer håndholdt. Bruker du stativ, har du ingen glede av IS - da er det ikke noe å stabilisere.

Stephan
Is hjelper ikke hvis motivet beveger seg ;)
Husk at selv om IS gjør at du kan gå ned noen trinn og ta bilder med lengre lukkertid så hjelper ikke det hvis det er en fisk som ikke vil stå stille. Da må du likevel ha en lukkertid på 1/125 og opp- / nedover
Jeg har selv blitt veldig sulten på å skaffe meg nytt utstyr for akvariefoto, og skal anskaffe dette nå til uka håper jeg. Da jeg var på fotovideo så jeg at de arrangerer workshop i makrofotografi på reptilparken i Oslo av og til, der man kan låne alt mulig rart av utstyr til makrofoto også. Jeg vil tro det aller meste man lærer her kan overføres direkte til akvariefoto, så dette kurset (31. januar er det første nå fremover) har hvertfall jeg planer om å melde meg på. Koster ca en tusenlapp.

Bare et tips for folk i Oslo-området som er interessert i å lære mer om slikt, evt. har en speilrefleks og vil prøve ut forskjellige linser før man bestemmer seg for noe
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap