Mine fisker og akvarier (side 12)

Her er alfa hannen i Blå guramiakvariet. Den andre hannen har sluttet med sin redebygging og blir nå jaget av alfa hannen. Hunnen blir jaget av begge når de får tak i henne.
På bilde 2 ser vi alfa hannens byggverk som dekker et helt hjørne i akvariet. Redet er stort og han bygger på med mer skum. I et slikt rede kan det være flere hundrede unger, fordi dette er en meget produktiv art. Jeg kommer ikke til å oppdrette arten, da det er meget vanskelig å bli kvitt med ungene. Jeg skal la de få et par dager til, men så blir akvariet gjort klart for annen fisk
Her går Heckel paret i går kveld og spiser JBL Discus granulat som ligger på bunnen.
Blå gurami hann m/unger
Yngele svømte fritt i går kveld. Det er imponerende å se den omsorg hannen har for ungene. Han svømmer i sirkel rundt området ungene står å jager hunnen og den andre hannen om de kommer for nærme.
Heckel paret i går
Jeg skiftet ca 30% vann i karet til Heckel paret i går kveld. Dette satt fiskene stor pris på selv om pH gikk opp til 5,6. Det tar tid å senke den igjen men håper snart og komme under 5.
Pga rygg problemer har det de siste ukene vært lite drift i akvariekjelleren og aktiviteten vil nok forsette å være lav i tiden som kommer. Det er mulig jeg må ta en lengere pause fra hobbyen for å få orden på ryggen.

Jeg satt tidligere opp en 420 liter i akvariebua for Heckel paret som nå er flyttet til dette akvariet. Det ser ut til at de trives i det nye akvariet som ikke har sandbunn. Dermed blir det lettere å holde styr på vannkvalitene som jeg skal prøve å få til at paret leker.

Bilde viser paret i forrige akvarium med sandbunn. Skal prøve å få tatt bilder i 420 karet om ryggen gir meg mulighet til å sitte foran karet.
Heckel paret
Dette er 420 karet Heckel paret nå går i. I det andre karet de gikk i ble det vanskelig å senke pH under 5,5 pga sanden. Akvariet filtreres med utvendig Eheim med torv.

For øyeblikket har jeg pH 5,5 og ledningsevne 56 mikrosimens i 420 karet. Jeg skal i helgen skifte 50% vann og håper da ledningsevnen blir liggende på 30 mikrosimens og pH ca 5,0. Jeg håper å kunne ved de neste vannskiftene å beholde ca 30 mikrosimens som lednings evne og få regulert ned pH til 4 - 4,5. Dette blir tøft har allerede prøvd med eikeekstreakt og da fyker ledningsevnen opp til 120 ved pH 3,5.

På bilde 2 er hannen som er mørk også på finnene som hunnen også som oftest viser. Begge har fått et fløyels hvitt belegg over hele kroppen og jeg har sett de hilse på hverandre med bukking. På bilde 3 er hunnen.
Jeg skiftet 25% vann hos Heckel paret i går. De reponderer meget godt og sto å hilste på hverandre flere ganger i går kveld. pH ligger på ca 5 og ledningsevnen 30 mikrosimens. Jeg skal fortsette å skifte med osmose vann med tilsatte eikeekstrakt.
Sekret på heckel paret
Heckel paret har begynt å danne sekret. Dette sees på de tre siste bildene, men bilde 2 viser dette tydeligst på hunnen til venstre på bilde. Det sies at det er vanskeligst å få en Heckel Hunn til å produsere egg, men når denne hunnen har begynt å produsere sekret gir jo dette et stort håp om at hun også vil produsere egg.
Jeg har gjort noen endringer i vannkvaliteten som virkelig ser ut til å være gunstig, men disse opplysninger kommer jeg ikke til å legge ut offentlig. Jeg skiftet 50% vann i går med den nye vannkvalitene.

Det som er litt kjedelig er at paret går i en 420 liter med mye striper i glasset og dette innvirker på bildekvaliteten.
Puntius stoliczkanus, indianerbarben
Puntius stoliczkanus, Indianerbarben kjøpte jeg våren 2011 for fotografering og lekforsøk. Jeg kjøpte 8 stk. som ikke var farget ut og det viste seg at alle var hanner, så noe lekforsøk ble det ikke noe av. Hunnene har ikke fargetegninger på finnene slik hannene har.
I stede blir det å se på figthing mellom hanne, men denne lekre barben håper jeg å få tak i hunner av slik det er mulig å prøve lek.
Så fine fisker du har ;0) Her er det mye å lære. Jeg skal følge med på tråden din!
Adina
Så fine fisker du har ;0) Her er det mye å lære. Jeg skal følge med på tråden din!


Takk for det!

Akvariehobbyen har gitt mye til meg i 45 år og det er så mye fantastiske og inspirerende mennesker jeg har truffet i løpe av disse årene og den største er uten tvil Alf Julius Næss, den moderne akvariehobbyens far og pioner innen akvariestikken i Norden. Han eide Tropica et forretningsimperium innen akvariestikk i Trondheim i 50 år, men den verden han vist på sitt oppdretteri på Solhøgda utenfor Trondheim formet mitt liv som akvarist i mer enn 45 år. Akvariehobbyen er en flott interesse som viser naturen og dens mange sider for et menneske og oppleve at ens fisker formerer seg og gir liv til nye individer er den største gaven med denne hobbyen gir. Den gir så mange myke og fantastike opplevelser som man kan dele med andre mennesker, det så jeg alt nyttårsaften 1966 da min BlackMolly hunne fødte 23 små velskapte unger. Jeg var 13 år den gangen og dette sitter preget i mitt sinn selv 46 år senere, akvariehobbyen er fantastisk og snakke om og vise til andre. Likevel er det hobbyens opplevelser som former en akvarists oppfattelse av det rike mangfold hobbyen har å by på. I dag reiser mange akvarister til de tropiske himmelstøk hvor deres arter av akvariefisk befinner seg og ser selv deres habitater og biotoper, for meg og mange i min generasjon har dette bare vært en uoppnåelig fantasi i det meste av våre liv. I dag er akvariehobbyen også et redskap til å engasjere og ta var på den mangfold som eksisterer i naturen hvor våre akvariefisker lever. Desto flere akvarister, desto større press gruppe er det for å ta var på arters naturlige habitater. Det som imponere meg i dag er at så mange er i ferd med å utdanne seg som fagpersoner og vil bli viktige ressurser til å ta vare på det naturlige mangfold vi finner i våre akvariefiskers biotoper. Akvariehobbyen er uten tvil den beste og mest utdypende intersse i mitt liv.
Når jeg lukker øynene og tenker tilbake 45 år ser jeg i Alf Julius Næss sitt rike og vandrer blandt akvariereoler på hans oppdretteri og seg Discus par med beitende unger og minst 30 cm høye scalarer med mulig tusen unger i en sky rundt seg. Alle de frilekende artene han oppdrettet som tetra og mengder med andre arter. Alt var så organisert og katalogisert for hvert oppdrett. Næss var Europs største Discus oppdretter i 50 og 60 årene og ble en legende inn akvariestikken i Europa i sin tid. Han var mitt stor forbilde og jeg begynte å oppdrette fisk som jeg fikk levere til han i begynnelsen ay 1970 årene. Jeg har mye å takke han for i mine interesser for hobbyen og jeg håper at jeg kan bringe noe at dette engasjementet videre til nye akvarister.
Heckel paret
Skiftet i går kveld 50% vann karet til Heckel paret. Før det så jeg dem svømme hverandre i møte og bukk og hilse på hverandre. Jeg tror at de vannverdier jeg nå har ser ut til å være rett. Nå er det bare å gi dem mest mulig ro og fred så kanskje det blir lek.
Har du nokon gong prøvd å gi discusene dine grønnsaker? Eller er det dumt på grunn av liten næringsverdi. Grunnen til eg spør er at eg har ein einslig discus i eit selskaps/biotop kar. (Eg er klar over at det ikkje er heilt korrekt praksis, men etter å ha sett ein 13-14 cm discus gå til motangrep på eit flaggciklidepar med egg synes eg nok av og til sarthetsbeskrivelsen til discusen er overdrevet)

Det særegne er livretten til discusen. Agurk. OK rød mygglarver er kanskje litt meir populært, men bare litt. Det er morosamt å sjå discusen legge seg i alle slags vinkler ettersom det passer å bite i agurken. Ancistrusen må berre skyggen banen til discusen er mett. Er dette noko eg bør unngå, det vil sei berre legge inn agurk om natta til mallene slik at discusen kan ete meir proteinrikt for, eller trur du det er OK?
Lysten på grønnsaker synes også i valget av granulat. Eg bruker ein blanding av discusgranulat og dvergciklidegranulat i karet, og det ser ut som om discusen foretrekker dvergciklidegranulatet som har ein høgare andel av spirulina.
ravnedal-2
Har du nokon gong prøvd å gi discusene dine grønnsaker? Eller er det dumt på grunn av liten næringsverdi. Grunnen til eg spør er at eg har ein einslig discus i eit selskaps/biotop kar. (Eg er klar over at det ikkje er heilt korrekt praksis, men etter å ha sett ein 13-14 cm discus gå til motangrep på eit flaggciklidepar med egg synes eg nok av og til sarthetsbeskrivelsen til discusen er overdrevet) Det særegne er livretten til discusen. Agurk. OK rød mygglarver er kanskje litt meir populært, men bare litt. Det er morosamt å sjå discusen legge seg i alle slags vinkler ettersom det passer å bite i agurken. Ancistrusen må berre skyggen banen til discusen er mett. Er dette noko eg bør unngå, det vil sei berre legge inn agurk om natta til mallene slik at discusen kan ete meir proteinrikt for, eller trur du det er OK? Lysten på grønnsaker synes også i valget av granulat. Eg bruker ein blanding av discusgranulat og dvergciklidegranulat i karet, og det ser ut som om discusen foretrekker dvergciklidegranulatet som har ein høgare andel av spirulina.


Discus i naturen er 80% vegetar spiser så det er normalt om de spiser f.eks mykt kjøtt fra frukt eller grønnsaker om man får dem til å ta det.Animalsk proteiner i naturen består av vann og landinsekter, det er ikke noe kjøtt proteinkilde fra varmblodsdyr i natruren som Discus spiser. Jeg benytter mye JBL Discus granulat til mine VF Discus, det består av 42% råproteiner fra reker og krepsdyr samt vegetar tilskudd.
Rødemygglarver er vommfyll uten stor næringsverdi og fossen laver kan inneholde mye bakterier som kan ta livet av fisken. Jeg har mistet fisk pga dette og har sluttet og fore med rødemygglarver. Det er like før de sortemygglarvene kommer i naturen og dette er et for fiskene elsker og det anbefales og dra ut å lete etter dette foret.
Etter siste vannskifte har Heckel paret begynt å hilse oftere på hverandre med bukking,fargeskiftninger og rykkninger med finnene. Belegget av sekret er blitt ennå mer synelig.
Paret er rolig og harmonisk og følger hverandre stort sett hele tiden. Om de står litt fra hverandre er de rask til å søke mot hverandre og når de møtes hilser de på hverandre. Jeg synes det jeg ser og opplever av deres atferd er helt lik den jeg har sett hos andre harmoniske Discus par i lek forbredelser. Det som skiller er kravet til vannkvalitet som krever mye mer av akvaristen.
Jeg har nå fjernet all annen fisk fra akvariebua og paret går nå alene i 420 karet i rommet uten lysreflekser fra andre akvarier.
Jeg skal skifte 50% vann også i dag og da får vi se hvordan effekt dette har.

Jeg skal også sette i stand et 540 kar som jeg eventuelt flytter paret til om de leker og gir unger. Glasset i frontruta på 420 karet er så srtipet at det blir dårlige bilder. Glasset i 540 karet er meget fint og jeg ønsker en god bildeserie av paret om de eventuelt leker på nytt.
Hei! så utrolig kult at du går så grundig til verks!!

Vet du hvor jeg kan få kjøpt Daphnier.Er interesset i begge sortene.
Har du mulighet til å sende noen?

Har du prøvd å drive oppdrett på hoppekreps?

Kenneth
Kenneth Tempel
Hei! så utrolig kult at du går så grundig til verks!!:) Vet du hvor jeg kan få kjøpt Daphnier.Er interesset i begge sortene. Har du mulighet til å sende noen? Har du prøvd å drive oppdrett på hoppekreps? Kenneth


Hei

Jeg har vært i kontakt med Tropex.no og de sier at D. magna kommer i mai. Hoppekreps har jeg aldri hatt så vi kan jo bytte.
Heckel paret
Fiskene ser friske og raske ut, men jeg har ikke vært til stede for å studere fiskene.Har fått gå i ro og fred det mest av Påsken med unntak av et par vannskifter og det siste skifte i dag på 50%.
På bilde 2 er hannen og bilde 3 hunnen.
Heckel paret
Det har ikke skjedd noe lek, men de går hele tiden å hilser på hverandre. Jeg har sett antydning til at den jeg tror er hannen er pusset litt på ei av røttene.
Jeg skiftet igjen 50% vann i dag og paret søkt under ei rot men var hele yiden rolig og kom frem etter vannskiftet å tigget mat. De har det rolig og fredelig i akvariebua og jeg har satt på nattlys på akvariet.

I helga skal jeg i naturen ut for å se om det har kommet svartemygglarver. Det har vært snø og kaldt, men dem siste dagene har og kommer det til å bli sol og det kan få larvene til å vokse.
Første fangst tur 2012
I dag var jeg ut for å se etter mygglarver i marka og møtte stort sett skiløpere fordi det ligger fremdeles rikelig med snø hos oss. Likevel var jeg sikker på å finne svartemygglarver i en dam som ligger i sørhellinga.
Bildet viser fangsten og jeg ble overrasket over at larvene alt var halvvoksen med all den snø og kaldt vær vi har hatt. Det er først i de 2 siste dagene at det er lukten av vår i lufta.
Alle fiskene ser ut til å like larvene og spesielt mine VF Discus.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap