Mine fisker og akvarier (side 13)

Var i dag igjen i marka og hentet sortemygglarver. På 6 dager har det forsvunnet mye snø og nå er våren virkelig kommet.
I dammen fant jeg denne gange mye larver som vist på bildet. Alle fiskene setter stor på disse og det er artig å se hvor ivrig spesielt alle Heckel Discusene er til dette foret.
Fortur 3 - 2012
Var igjen søndag og hentet mer svartemygglarver. Fangsten ble ikke så stor denne gang men alle min VF Discus satte stor pris på larvene. Heckel paret står nå i overflaten å tigger etter larver så snart jeg kommer nært akvariet.

Jeg har i lengre tid hatt problem med å få min flott VF Royal Blue Hann (bilde2) til å spise, men etter at jeg begynte å fore med svartemygglarver er den igjen i ferd med å spise.

Alle mine fisker vil i tiden som kommer og så lenge jeg finner svartemygglarver bli foret med dette. Jeg har i over 40 år hatt en fråtse periode for mine fisk med svartemygglarver som varer 1-2 måneder hvert år. Dette gir fiskene en ekstra enegi kikk som er av stor betydning for fiskenes helse. I juni avløses de svarte mygglarvene av daphniner som er kanskje det mest næringsrike foret, men det egner seg best for mindre Discus og spesielt oppforing av all type fiske yngel.
Misunner deg slike gode mygglarvevann! Var ute flere ganger i fjor vår på mygglarvejakt, men fant kun få.... Må prøve lykken igjen i vår også! Det føles godt å fore med noe de ville spist i naturlige omgivleser!
MVH Pål
Mikrogeophagus ramirezi
Jeg kjøpte 7 stk. viltfanget Mikrogeophagus ramirezi, sommerfugelciklider i forrige uke.
De er meget flotte som bildet viser og som alltid meget hissige. Det er artig å se deres atferd og hvordan hannene stråler i sine farger og finne prakt som denne hannen. De er små og setter stor pris på daphniner fra mine kulturer og sortemygglarver, men de tar også tørrfor. Jeg håper å få dem stor i gjennom sommeren og med lek og oppdrett.
Nydelig fisk.

Jeg leste i tråden din også på NA, om fangst av levende for og har et spørsmål i den forbindelse: hvor lenge kan du ha sorte mygglarver i et spann med det vannet de var i? Jeg vet o at de klekkes, om de lever så lenge, men har du noe ca. tid de kan oppbevares?

Hilsen
Sigmund
530
Nydelig fisk. Jeg leste i tråden din også på NA, om fangst av levende for og har et spørsmål i den forbindelse: hvor lenge kan du ha sorte mygglarver i et spann med det vannet de var i? Jeg vet o at de klekkes, om de lever så lenge, men har du noe ca. tid de kan oppbevares? Hilsen Sigmund


Så tidelig i sesongen kan de stå i flere dager på vaskerommet, men når de pupper seg bør det være nett over. Helst bør da bøtta stå ute så man ikke får fullt av mygg inne.
Fortur 4 - 2012
Så var det tur for å hente larver igjen og fangsten ble brukbar. Nå er det kommet larver i flere dammer, men den som ligger i sørhellingen har store larver i rikelige mengder som alle fiskene setter stor pris på. Fant også mye nyklekket larver som mine øksefisk og sommerfugelciklider satte stor pris på.
Mye god fiskemat !

Har du noen tips til hva slags vann man finner mygglarver i generelt? Har en dam på nedsiden av huset, og fant hele 3 mygglarver der i går. Store vann? Små pytter? Myr? Stillestående vann eller bekker?
StineMari aka cara79
Mye god fiskemat ! Har du noen tips til hva slags vann man finner mygglarver i generelt? Har en dam på nedsiden av huset, og fant hele 3 mygglarver der i går. Store vann? Små pytter? Myr? Stillestående vann eller bekker?


Du kan lese gjennom denne PDF fila; Link
Flott artikkel, takk skal du ha :o)
Fortur 5 - 2012
I dag var det store mengder svartemygglarver i dammen og mange var i ferd med å puppe seg. Det ser ut til å bli mye sortstikkmygg i nærområdene på Saupstad og Heimdal til 17 mai. Det er meldt kaldere vær med regn i nesten en uke fra i morgen, men det stopper ikke myggen.
Det er lenge siden jeg de siste årene har klart å fange så mye larver på så kort tid, men det er ikke så mange prosentene av larvene i dammen jeg klarer å fange. Mest er det de to - tre første gangene jeg fører håven gjennom vannet, men etter kort tid forstyrrer dette larvene så mye at de trekker ned i bunnlaget. Venter man ca 1 time er fred å harmoni tilbake i dammen og larvene står i store klynger i overflaten igjen, men denne gangen vil de være mye raskere til å søke ned i bunnen igjen. Så den dammen man fanger i bør hvile noen dager før man prøver å fange igjen. Nå blir det flere dager med regn og da har det liten hensikt å prøve å fange larver. Når det regner trekker larvene ned i løvet på bunnen av dammen.

Det er også et annet forhold med den svartestikkmyggen som kan forundre. I år med mye flomvann og nedbør kan myggen legge egg som overlever i vegitasjonen i flere år før de igjen dekkes av vann og klekkes. Dette kan gi flom utsatte områder store mygg plager etter som flomvannet stiger. Den dammen jeg fanger i har i år hatt høy vannstand og høyere blir den på grunn av store nedbørsmengder i de neste dagene. Dette kan føre til at det klekkes uvanlig mye egg av mygg som har ligget i vegitasjonen i flere år. Det vil nok fiskene min sette pris på, men ikke de som ferdes i disse områdene. Saupstad Skiskytterstadion der det var NM i Skiskyting i vinter, ligger 3 minutters gange fra dammen.
bjornik
[QUOTE=StineMari aka cara79]Mye god fiskemat ! Har du noen tips til hva slags vann man finner mygglarver i generelt? Har en dam på nedsiden av huset, og fant hele 3 mygglarver der i går. Store vann? Små pytter? Myr? Stillestående vann eller bekker?


Du kan lese gjennom denne PDF fila; Link

Veldig nyttig, jeg takker også!
Sigmund
Fortur 6 - 2012
Først; takk for hyggelige svar.

I dag var jeg igjen ute ved dammen for å hente larver og i dag var det mest puppet larver å se i dammen. Jeg fanget til en foring i dag. Det har ingen hensikt å fange flere, disse flyger ut i løpe av natta eller tidelig i morgen og vil gi myggplage i nabolaget om jeg setter en slik bøtte ute på i hagen. Så alt som fanges blir gitt til fiskene i dag. Forrige fangsten rakk i tre dager.

Jeg har sjekket flere andre dammer og der er det mye små larver så det blir å fange i disse fremover, men dammen i sørhellinga pleier å gi mygglarver i flere omganger helt til ut over i juni.
Nydelig
De var utrolig fine! Dette kan du ser jeg
Apistogramma borellii, gul dvergciklide.
Jeg kjøpte et par av Apistogramma borellii, gul dvergciklide av en akvariekompis. De ble plassert i en 160 liter med Biltema sand sammen med noen øksefisk. Disse forstyrrer ikke hverandre og etter en del foring med levendefor har de nå lek.
Hannen første bilde er en staselig kar som er gul overver hode og et stykke inn på kroppen resten av kroppen og finnene går i lyse blått.
Hunnen bilde to er knall gul og noe hissig når hannen kommer nær henne og ungene. Ungene er til høyre for henne på bildet. Det ser ikke ut til at hun ønsker noe besøk av hannen og virker mest opptatt av og dytte han bort. Jeg var litt uforbrett på dette så jeg har ikke klekket artemia, men satt på en flaske da jeg så ungene. Tar tar minst et døgn før jeg har noe artemia så jeg vet ikke om jeg klarer å berge ungene. Ser hunnen er flink til å lede dem rundt i akvariet på jakt etter noe å spise av smått for. Har foret med daphniner så det kan være daphnine nauplier i akvariet.

Jeg kjøpte også for noen uker siden vilt fanget Sommerfugelciklider, hvor disse to er de mest domminerende. Til venstre hannen som kurtiserer hunnen og i dag var kraftig rød i buken og med leggrørert ut. Så det ser ut til bli lek også blandt disse fiskene.
Fortur 7 - 2012
Har nettopp kommet inn fra marka etter fortur, sortemygglarver. I dag var det stort sett bare pupper igjen i den dammen jeg har fanget fra tidligere i år, men i de andre vare det store til middels larver i riklige mengder. Så det blir vel for i 2-3 dager ut av dette. Så også nyklekket daphnina nauplier så dette foret er også på gang.
Sommerfugelciklider i lek
Som bilde viser har mine VF Sommerfugelciklider lekt. Helt til venstre står hunnen som er knall rød i buken over den hvite klasen av egg. Hannen står til høyre i midten og holder borte en inntrenger Hann som står i venstre kant av bildet.
Fortur 8 - 2012
Var ute i marka i dag og hentet mer mygglarver. I de dammene jeg fanget i dag var det mye larver av middels størrelse. Det er varmt og slik blir det noen dager så mest sansynlig pupper larvene seg i løpe av disse dagene og flyger ut. Noen dammer er også i ferd med å tørke ut, men neste uke skal det bli kaldere og regn så det er mulig at det da klekkes mer larver. Likevel tror jeg mygglave sesongen der jeg har fanget er på hell.
Flotte bilder av mygglarver! Ser jo ut som russisk kaviar, hehe. Så mye mygglarver har jeg aldri sett før! Blir rent missunnelig
Bilder av mygglarver
På det første bilde viser en mygglarve som "henger" i overflaten med snorkelen over overflaten slik den får luft. På andre bilde har larven for puppet seg og omdanningen til ferdig mygg er snart fullført. Da sprikker puppen langs hele ryggen og den ferdige myggen kommer ut av puppen. Den er ferdig flygeklaren etter noen minutter etter at vingene har foldet seg ut og tørket opp,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap