Mine fisker og akvarier (side 14)

I helga var jeg på for tur i marka i går og i dag. Jeg fant lite begge dagene, men fikk nok til å fore Discusene i disse to dagene. Det ser ut til at den sortemygglave sesongen i våre nærområder er over for i år, men det bør være mulig å finne i andre områder lengere fra byen. Daphninene er også kommet, jeg fant mye i en dam i går så det blir nok flere forturer i år.
Jeg har selv vurdert å hente "levendefor" i skog & mark eller kanskje snegler i/ved havet her jeg bor, men har ikke toret siden jeg er redd det kan følge med sykdom etc. Hvordan er det med det, kan man i teorien få med noe uvelkomment når man sanker feks mygglarver eller snegler til fiskene?
Jeg fanger mygglarver i smeltevannsdammer som forsvinner i løpet av tidelig juni, men det avhenger av hvor langt det er fra byen. I høyden er det mulig å finne mygglarver i smeltevannsdammer til langt ut i juli.
Snegler har jeg aldri gitt mine fisker og har ingen erfaring med dem.
Fortur 11 - 2012
Var i dag for å sjekke de dammene jeg har fanget i denne våren. Nå er det svært lite mygglarver igjen i disse dammene, men i dammen som ligger i sørhellinga er det kommet store mengder daphniner. Dette satte alle mine fisk stor pris på og i dag har de blitt foret flere ganger. Mine VF Discus går også å snapper i seg de største daphninene. Jeg har yngel av A. borellii og Prinsessen av Burundi som spiser daphnine nauplier. Dette er det mest næringsrike for som kan gies til yngel.
Lek av vf sommerfugelciklider
Det har vært stille på akvariefronten hos meg en tid, men i dag fikk jeg gleden av å se et VF Sommerfugelciklide par legge egg på en terrakottapotte.
Jeg skal bort noen uker på ferie så det er vel tvilsomt om noen av ungene lever opp. Jeg håper de leker igjen etter ferien så jeg får foret opp et kull. Arten oppdrettet jeg første gang for over 40 år siden og det er like morro å se foreldrene vimse rundt uten og være helt konsentrert om oppgaven også i dag.
Herlig bilde av flott fisk!

Simen
Puntius denisonii
Mine 6 stk. Puntius denisonii trives og vokser selv om de en tid har hatt noe magre akvarieforhold. De er nå omkring 12- 13 cm og alle er jevn store. Den gang jeg kjøpte dem i 2011 ble det av "forståer seg på" hevdet at dette var en vanskelig barbe å få til å vokse og bli stor som krevde mye rent vann. Vel i perioder har de ikke fått noe av dette hos meg, likevel skinner de i farger, vokser og ser ut til å trives. Jeg skal sette opp en 420 liter med kraftig strømmende vann for mine denisonii barber i løpe av året. De elsker Tetra discus granulat, revet fiskepudding, tørkede og frossene rødemygglarver og selvfølgelig levendefor.

Puntius stoliczkanus "Indianerbarbe" viser nå lek i det akvariet de går i så av de 8 jeg har må det også være hunner, men kjønnene er veldig like så det kan være vanskelig å skille dem. Denne på bilde 2 er jeg sikker på er en Hann.

Hos mine VF Discus går det også bra og Royal Blue hannen (17 cm) på bilde 3 er et eksempel på den form de er i. Han er konge i akvariet og jeg skal snart begynne å fordele dem på flere akvarier.
Gjellemark på discus
bjornik


Hei. Har nettopp startet med discus og har fått gjellemark. Jeg har lest innleggene dine og lurer på om det er mulig å desinfeksere akvaret med klor?

Jeg legger ned hobbyen
PGA. planlagt salg av hus og flytting legger jeg nå ned hobbyen for en tid og vet ikke når jeg starter eller om jeg starter igjen. Så lykke til videre med din hobby og takk for meg.
Det er så rart med denne hobbyen, du blir aldri kvitt den
Etter lengere tids sykdom og planlagt flytting som det ikke ble noe ( det ble i stedet kjøpt en leilighet i Finnmark, min arktiske hytte). Ryggen er blitt bedre så derfor er det på tide å kjøpe inn akvarier igjen i rekkehuset i Trondheim. I løpe av uka kommer 6 stk. som er planlagt satt opp på et våtrom med hensikt å begynne med vannberedning og kalium kuren av innkjøpt Discus.
Skal senere i år blir det kjøp av 1 eller 2 større akvarier i kjellerstua. Planen er å starte opp med Discus igjen og helst viltfanget Discus. Det tar nok en tid før jeg er i normal drift igjen med Discus.
Oppdatering
I løpe av våren har et vaskerom fått en del akvarier, 528,325,250 og en hylle med 3x128, som ennå ikke er ferdig oppsatt. Her er det varmekabel i gulv, sluk og vann ved akvariene. Et Osmose apparat er montert men noe discus er ennå ikke kommet i akvariene. Håper det skjer etter sommerferien og utover høsten.
Jeg har også et lite rom som det er kommet en hylle med 3x112 og en annen hylle for små akvarier og oppdrett av mindre arter og levende for. Har for øyeblikket dafnier i kulturer under utvikling i flere kar. Tønna i hagen er også kommet på plass så jeg kan begynne å kultivere D. magna i sommer. Får snart podninger. Er på jakt etter podninger av Grindals og enkytree mark for å bygge opp markkulturer. Satser på produksjon av levende.
Jeg har også fått et mindre akvarium 180 liter i kjellerstua som nå er i drift men uten fisk. Det kommer muligens et større akvarium til i kjellerstua i løpe av høsten.
Tar tidlig ferie i juni og drar til Finnmark, men er tilbake og jobber med akvariene i juli.
Det tar sin tid med å komme i gang med VF Discus igjen. Jeg har ennå ikke lykkes med å finne noen som selger VF Discus i Norge. Om noen har tips om hvem som selges VF Discus mottar jeg med stor takk info om dette. Alle disse akvarievarianter som selges av Discus har fremdeles ingen interesse for meg.
I dag kom 8 VF Symphysodon haraldi fra curuai i klarvannregionen av Amazonas til mine akvarier. En er død ved ankomst og en var halvdød ved ankomst. De som lever har hatt en tøff reise og trenger fred å ro for å komme seg. Den halvdøde er sterkt sjokket og det er uvisst om den overlever. Har opplevd tidligere slike svekkede discus som har kommet seg. De 6 andre svømmer ofte i nærheten og det gir større vilje til å komme seg opp og i bevegelse hos den halvdøde. De neste timene er avgjørende om den overlever.
Det tar noen dager før de er ute av reisesjokket slik at jeg får begynne å vurdert deres helse tilstand.
Ved sjekk 24.00 var den andre Discusen dø.
Krysser fingrene for de 6 gjenværende. Kjøpte du dem privat eller gjennom butikk? Hvis de kom rett fra Sør-Amerika uten pitstop så er kanskje ikke 6 av 8 overlevende så verst?

Litt uvanlig med hytte i Finnmark forresten, regner med du er nordfra da? Jeg drar selv nordover i morgen, først til Nordkapp og vise fram til samboeren, deretter til hytte i Nord-Troms, og til slutt tilbake til Vestlandet via Finland og Åland. Fiskene klarer fint å leve på fettlageret i litt over to uker.
De er kjøpt fra en leverandør i Europa. Det er ikke så lett å få fatt i VF Discus for oss i kalde nord.

Det er ikke en hytte men en leilighet som jeg kaller hytta mi. Vi har kjøpt den fordi min kone jobber ved Kirkenes i deler av året. Det er faktisk billigere å kjøp ennå leie i dette området. Siste året har vært snø atter snø og en veldig lang vinter. Så langt meget kald og fuktig sommer. Nord Norge er likevel den vakreste plass på denne jord når det er fint vær. Jeg håper du får en fin ferie med mange flotte opplevelser i det vakre og rause Nord Norge. Jeg er halvt tromsøværing som er født og oppvokst i Trondheim, men Nord Norge er noe helt spesielt for meg.
De 6 VF Discusene har blitt mer bevegelig og kruser forsiktig rundt akvariet. Jeg gir den svarte og hvite mygglarver samt tørrfor, men jeg ser ennå ikke at de spiser. Har sett antydning til napping etter foret. De er ennå stresset etter turen så her er det bare å ta tiden til hjelp.
De har nå fått stresset ute av kroppen. Nå spiser enkelte av dem frossen rekemiks blanding og tørrfor. Jeg har svært lite levende for, litt dauphiner som alle jakter på.
Det er alltid en som først begynner å spise litt og som etter hvert blir sjefen i matfatet og jager de andre unna. Så nå forer jeg i endene og midt på akvariet. 3 plasser blir litt for mye for sjefen å passe på. Må slamme hver dag 2 - 3 bøtter og tilsetter 20 - 30 liter vann fra springet hver dag. Det frisker opp vannkvaliteten. Noe større vannskifte vil jeg ennå ikke gjøre, det er bare 6 dager siden de kom til mine akvarier. Den 528l de går i er et observasjons og karantene akvarium og står på et vaskerom med flere andre kar. Har planlagt å flytte de etter hvert til kjellerstua i et kar på 540 eller 720 liter. Av det jeg ser så er jeg usikker på om de har gjellemark, mest sansynlig må de gjennom en kalium kur før de flyttes til sitt endelige hjem.
Discusene spiser reke mix blanding, men frossen svarte og hvite mygglarver er ikke av stor interesse. Jeg gir de også JBL discus granulat for å venne dem på tørrforet. Det ser ut som de har begynt å spise litt av det, men de er kresne og jeg skulle ha hatt levende for i større mengder. Det ble bestilt sammen med discusene, men kom ikke. Har derfor satt opp flere kulturer for å dyrke dapniner, D. Magna. Har foret litt med det og de blir meget ivrige når dapniner kommer i akvariet. Det går også noen reker i dapnine karet og noen av disse ble med i håven da jeg fanget dapniner. Da ble det full tenning og jakt på disse fra discusenes side.
Sjefen får enkelt ganger korreks av to av de største discusene og det får han til å ro seg slik at de andre også får spise. Jeg fortsetter med å slamme opp mat rester om kvelden og tilfører ca 20 liter vann rett fra springet. Dette virker å kvikker dem opp og de liker å svømme nær vannstrålen. De virker meget harmoniske og kommer med engang de ser meg. Vannkvaliteten er pH 6,2 og ledningsevnen 40 mikrosimens. Temp konstant 30 grader.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap