Mine fisker og akvarier (side 19)

På bilde 1 vises et brett med poser av Tubifex. Det er 25 stk 90 ml poser på et brett som varer i 7 - 8 dager hos meg. Det er en fordel å tømme posen i en håv så alt vann fra posen renner av før man har håven i akvariet.
De grønne og heckel ung discusene bruker bare noen få minutter på å spise opp en slik poser som de får bare en gang pr dag. Så gir jeg dem JBL Discus granulat som de også spiser i løpe av kort tid om morgenen. Så går de utover dagen mens jeg er på jobb og blir mer og mer sulten. Når jeg kommer hjem står de i flokk og følge ved frontruten og venter på mat. Da får de hvitemygglarver (bilde 2) eller BlackWorm som forsvinner i løpe av noen minutter, så er det mer JBL Discus granulat. 1 - 2 timer senere får de daphniner i store mengder som de går å napper en tid ut over kvelden.

Det er viktig for tilveksten på ung Discus at de har for i løpe av hele dagen. Får de ikke nok for stagnerer tilveksten. Det er uheldig og kan gi Discus med store øyner for dem vokser selv om de ikke får nok mat. Proposjonene blir uheldige og gir små vokst Discus med store øyner. Derfor må små og mellom store ung Discus nærmest svømme i for. Det mest ideele hadde vært å kunne fore dem et par ganger i den tiden jeg er på jobb så for tilgangen hadde vært jevn ut over hele dagen. Det er tid krevende å fore opp Discus så de fleste foretrekker å kjøpe VF Discus voksen. Når tilbudet på markede kun er små VF Discus unger må man være bevist hva man går til ved kjøp av dem.
I går satte jeg opp 3x200 liters tønner for mottak av daphniner. Av erfaring er det best å sette dem på balkong på baksiden av huset som ligger stort sett hele dagen i skyggen med unntak av noen timer med kvelds sol som bilde viser. Jeg har hatt en av dem i et område med en del sollys. Da blir det en suppe med grønne trådalger.
Jeg har tilsatt tørrgjær i tønnene for å få opp infusoriekulturer som daphninene lever av. Jeg tror jeg lykkes denne gangen å kan få dyrket opp en stor mengde daphiner. Det er en blanding D.magna og D.plux i den forsendelse jeg fikk. Har derfor silt noen av dapninene og håper at jeg får ut D.magna som jeg skal prøve å dyrke opp i tre 10 litere. Om jeg lykke håper jeg å kunne rendyrke D.magna i et 120 kar. Disse kan bli 7-8 mm store og vil være glimrende for til voksen discus til vinteren.
I går skiftet jeg 50% hos mitt VF Discus par og 20% i de to andre 540 karene med VF Discus. Vannverdiene ligger omkring 70µS , pH 6,2 i alle karene. REDOX tall fikk jeg ikke målt pga slutt på batteri. Jeg tilsatt ToruMin i karene, det setter Discusen stor pris på.
Jeg bruker pumper og slanger når jeg tømmer og fyller vann. Skiftevannet henter jeg fra kar hvor vannet er osmose behandlet. Skiftet til sammen ca 600 liter vann i går.
Jeg har ennå ikke fått på plass et 450 kar til som vanntank. Når den er på plass har jeg 2x450 kar som vanntanker i vaskerommet.
Sommeren 2006 kjøpte jeg 10 stk. små unger VF grønn Tefe Discus. Jeg hadde nettopp kjøpt rekkehus og satte opp et 540 kar i kjelleren for dem. Pga. mye oppussing av rekkehustet ble det ikke så mye tid til å dra ut i naturen å fange levendefor. Det ble mye frossen røde, sorte og hvite mygglarver, også ble jeg anbefalt dette forferdelige foret oksehjerteblanding. Det forrurenset kraftig vannet og ga ikke fiskene den forespeilet tilvekst. Det stred med min oppfatting av for til akvariefisk. Fisk har ikke enzymer i fordøyelsessystemet til å bryte ned kjøttfibrene å trekke ut næring, men mye av biproduktene i blandingene gikk greit men er svært fett dannende og avsetter seg i levra til fisk å gir komplikasjoner. Grønt som spinat og f.eks erter i blandingene var et stort pluss. Dermed fikk ikke mine 10 stk. Tefe discus den nøvendige næring til å vokse seg stor. Kroppene er ikke helt utvokst med øynene er utvokst og gir feil proposjoner på fisken hvor de største var knapt 14 cm (januar 2008), men størrelsen på øynene tilsier at de burde ha vært minst 17 - 18 cm.
Det er tidkrevende og kostbart å fore opp små VF Discus unger, levendefor fra Imazo Både Tetra, Tropical og JBL granulat for til Discus er viktige tilskudds for for å få VF Discus stor. Det så jeg fra sommeren 2017 hvor mitt S. haraldi Curai par vokst fra 12 -13 cm til nå 16 - 17 cm. De er flott og kraftige DISCUS. Det ble de etter at jeg begybte å for mye med levendfor hverdag.
Selv om daphniner er små trigger de Discus til jakt. Ikke minst den kulturen jeg har med meksikanske tanglopper. Det er fasinerende å se paret jakte på disse.
bjornik
[QUOTE=Aqualibre] Jeg må si jeg har blitt veldig nysgjerrig på dette levendeforet fra Imazo.. Jeg tenker her da spesiellt på de vannlevende artene som svarte og hvite mygg m.flere. Du beskriver en voldsom tetthet pr. 'beholder' og selv ved relativ kjølig lagring så tilsier all fornuft(?) at det måtte bli både oksygenmangel og opphopning av avfallstoffer i et så lite vannvolum (90 ml) som attpåtil er lukket. Så hva er det de gjør ved pakking, for å unngå nettopp dette? En annen ting som skulle vært interessant og få undersøkt, er det reelle næringsinnholdet i de ulike arter, etter en viss tids lagring. Igjen, all fornuft tilsier jo at næringsverdien burde falle , mer eller mindre etter lagring uten fortilgang ?


Dette er en oversikt (PDF - fil) over fortyper som leveres i 45, 90, 180 ml små plast poser. Oppgitt holdbarhet er etter holdbarhet på næringsverdien og at foret er levende.
[/URL]

Jeg har ingen kjenskap så langt med pakking, men dette fungerer meget bra. Imazo har ikke alle for typer som her er nevnt, men Tubifex, BlackWorm, WhiteWorm, Hvite mygglarver og røde mygglarver er det jeg har prøvd med holdbarhet ca 4 uker. Da er alt spist opp.

Takk for link! Skal prøvebestille noen poser neste gang butikken tar noe fra Imazo
igjen..jeg kan ikke annet enn å beundre hvor dedikert du er til hobbyen! Selv om jeg absolutt er interessert og bruker en hel del tid på karene , så er det jo som absolutt ingenting å regne når jeg ser hvordan du holder på. Det kan ikke gå helt få timer i uken til bare stell/vedlikehold og foring..

Interessant å lese tråden din, ikke minst fordi du går så opp i discus og har holdt på så lenge med samme art(er).
Aqualibre
igjen..jeg kan ikke annet enn å beundre hvor dedikert du er til hobbyen! :) Selv om jeg absolutt er interessert og bruker en hel del tid på karene , så er det jo som absolutt ingenting å regne når jeg ser hvordan du holder på. Det kan ikke gå helt få timer i uken til bare stell/vedlikehold og foring.. Interessant å lese tråden din, ikke minst fordi du går så opp i discus og har holdt på så lenge med samme art(er).


Akvariehobbyen har vært som en livsstil for meg siden 1966, selv om det har vært pauser mellom slagene. Det er noe egent ved denne hobbyen uansett hvilken arter og artsfamilier som fenger så er det å se naturen i fiskenes farger, mønster og atferd det som alltid har fenget meg dypt og gitt en fasinasjon for de naturlige artene som sitter dypt i meg. Hobbyen har kostet meg rygg problem etter bæring av utallige bøtter med vann, akvarier og ikke minst sand. Nå må jeg ha hjelp til tung bæring og bruker slanger til fylling og tapping av akvarier. Interessen for hobbyen er like levende hos meg som for 52 år siden. Nå er det bare stort sett VF arter jeg vil drive med og foruten Discus skal jeg etter hvert få fatt i VF skalarer og dvergciklider. Jeg regner med å være ferdig med oppsett av de kar og hyller jeg trenger til neste år.
bjornik
[QUOTE=Aqualibre]igjen..jeg kan ikke annet enn å beundre hvor dedikert du er til hobbyen! :) Selv om jeg absolutt er interessert og bruker en hel del tid på karene , så er det jo som absolutt ingenting å regne når jeg ser hvordan du holder på. Det kan ikke gå helt få timer i uken til bare stell/vedlikehold og foring.. Interessant å lese tråden din, ikke minst fordi du går så opp i discus og har holdt på så lenge med samme art(er).


Akvariehobbyen har vært som en livsstil for meg siden 1966, selv om det har vært pauser mellom slagene. Det er noe egent ved denne hobbyen uansett hvilken arter og artsfamilier som fenger så er det å se naturen i fiskenes farger, mønster og atferd det som alltid har fenget meg dypt og gitt en fasinasjon for de naturlige artene som sitter dypt i meg. Hobbyen har kostet meg rygg problem etter bæring av utallige bøtter med vann, akvarier og ikke minst sand. Nå må jeg ha hjelp til tung bæring og bruker slanger til fylling og tapping av akvarier. Interessen for hobbyen er like levende hos meg som for 52 år siden. Nå er det bare stort sett VF arter jeg vil drive med og foruten Discus skal jeg etter hvert få fatt i VF skalarer og dvergciklider. Jeg regner med å være ferdig med oppsett av de kar og hyller jeg trenger til neste år.

Vi tenker likt når det kommer til foring bl.a ser jeg, jeg tenker at uansett hvilke arter man har, det være seg fisker eller andre typer husdyr, så bør man gå for så naturlig foring som mulig. Såpass skylder man de dyrene man har i sin varetekt og ikke minst får man jo større glede av dem også, sunne og friske dyr gir eieren absolutt mer *valuta* for egen del og ikke minst gleden over å se begeistringen for naturlig for. Jeg er slett ikke bare interessert i akvarier men har og har hatt en hel del andre dyr også og har ikke vært i helt få diskusjoner om foring opp igjennom årene.

Jeg ser jo selvsagt hvorfor akvariefisk produsenter kjører på med animalsk protein, hurtig vekst gir mer penger i kassa raskt, prisen for broilerforinga er det jo fiskene og akvaristen
som får betale.. ( det ble noe heng i pc*en, så fikk ikke redigert innlegget og fortsatt på samme innlegg)

Du burde jo ha skrevet en liten bok om dine erfaringer, både med diskus og ditt akvarieliv, så og si Akvaristikken har jo mildest talt endret seg en hel del opp igjennom årene og så må du jo unektelig ha en del interessante historier og erfaringer å komme med.

Jeg tviler ikke på at du har pådratt deg ryggproblemer..det kjennes godt når jeg driver og bytter på karene ( etter gammelmetoden med bøtte og slange) og med det omfang som du driver i, så må det nok ha tatt hardt på, opp igjennom årene.

Men nå..nå er det slutt på prokrastineringen for min del..nå skal jeg reise meg og begynne å bytte på mine egne kar
Aqualibre
Vi tenker likt når det kommer til foring bl.a ser jeg, jeg tenker at uansett hvilke arter man har, det være seg fisker eller andre typer husdyr, så bør man gå for så naturlig foring som mulig. Såpass skylder man de dyrene man har i sin varetekt og ikke minst får man jo større glede av dem også, sunne og friske dyr gir eieren absolutt mer *valuta* for egen del og ikke minst gleden over å se begeistringen for naturlig for. Jeg er slett ikke bare interessert i akvarier men har og har hatt en hel del andre dyr også og har ikke vært i helt få diskusjoner om foring opp igjennom årene. Jeg ser jo selvsagt hvorfor akvariefisk produsenter kjører på med animalsk protein, hurtig vekst gir mer penger i kassa raskt, prisen for broilerforinga er det jo fiskene og akvaristen


I mine første år som akvarist lærte jeg mye av Akvariestikkens mester Alf Julis Næss som jeg skriver om i Norsk Akvarieblad 4-17, 1-18 og i neste nummer 2-18. Han er den største akvarist og pioner inn kommersielt oppdrett av akvariefisk i Norge og Norden fra 1950 - 1970 årene. Han ble regnet som den største Discus oppdretter i Europa i slutten av 1950 årene. Han var en stor figur også på europeisk nivå innen akvariestikk i sin virketid med mange venner i eliten innen akvarieindustrien i Europa spesielt Tyskland. Hans hovedprinsipper sammenfattet han i Akvarieboka av 1955.
Her skriver han ar det beste foret for akvariefisk og spesielt ung fisk under utvikling og vekst er levende for som daphniner, hvite og sorte mygglarver m.fl. Jeg spurt en gang om kjøtt fra animalske dyr kunne brukes som for til fisk. Overhode ikke, fisk klarer ikke å bryte ned kjøttfibrene i sitt fordøyelses system. Hans ord har vært en rettesnor for meg innen akvariestikken i alle de år. Jeg fikk se hans oppdretteri i begynnelsen av 1970 årene og det var som å vandre inn i himmelen for en ung akvarist. Næss og Tropica la grunnlagte for min livslange akvariegalskap og den vil leve i meg til siste åndedrag.
Vi eier ikke dyr men vi forvalter dere liv, helse, foring og er forpliktet til å gi de de best mulig levevilkår vi er i stand til å gi dem. Det er det jeg har forstått av akvariestikken til Næss. Da kommer gleden av å se sunne dyr i livsglede og harmoni med sine omgivelser som tilslutt formerer seg og viser den optimale livsutfoldelse. Det er premien akvaristen får av all sin slit og innsats. En venn av meg kjøpt omkring 1969 en Skjørtetetra som var oppdrettet ved Næss sitt oppdretteri. Fisken levde i utrolige 17 år og viser hvilken kvalitet og helse det var på fisken han oppdrette. Det kom som et sjokk for oss i 1975 da det var slutt med oppdrett på Tropica. Vi fikk asiatisk fisk av mye dårligere kvalitet med sykdom og som oftest kort leve tid, samt mye juks og bedrag. Rød Discus som etter kort tid var vanlig brun av dårlig kvalitet.
Aqualibre
som får betale.. ( det ble noe heng i pc*en, så fikk ikke redigert innlegget og fortsatt på samme innlegg) Du burde jo ha skrevet en liten bok om dine erfaringer, både med diskus og ditt akvarieliv, så og si :) Akvaristikken har jo mildest talt endret seg en hel del opp igjennom årene og så må du jo unektelig ha en del interessante historier og erfaringer å komme med. Jeg tviler ikke på at du har pådratt deg ryggproblemer..det kjennes godt når jeg driver og bytter på karene ( etter gammelmetoden med bøtte og slange) og med det omfang som du driver i, så må det nok ha tatt hardt på, opp igjennom årene. Men nå..nå er det slutt på prokrastineringen for min del..nå skal jeg reise meg og begynne å bytte på mine egne kar :)

Først må jeg si at det er hyggelig å finne andre akvarister som jeg har felles meninger med.
Det med animalske proteiner fra varmblodsdyr har jeg hatt mange heftige diskusjoner om som for til spesielt til Discus på dette forum og nedlagte Nettakvariet. Levende for og mange typer for flak eller granulat er bygget på biologiske vannbaserte emner forurenser lite i akvarievannet i forhold til kjøttbolle foret. Det blir lettere å få et akvarium i en biologisk balanse som gjør at fiskene trives uten for store og ofte vannskifter. Spesielt VF Discus blir lett forstyrret av ofte aktivitet med skifte av vann. Uansett må det vannet man skifter ha samme vannkvalitet og temp som i akvariet.(etter anbefaling fra Alf J. Næss) Derfor har jeg investert i 2 kar for skiftevann som snart er på plass. Jeg Osmose behandler vann for å få bort uønsket stoffer og spor emner som bl.a gir algevekst slik det gjøres før oppbygging av vann til saltvannsakvarier. Da er det så mye lettere å bygge opp vannet til riktige verdier. Når jeg har karene i drift skal jeg også begynne torvfiletere i skiftevanns karene.
Foring med kjøttbolle foret krever mye og ofte vannskifte, behovet for nytt vann hverdag er så stort at jeg har ikke anlegg til dette. Det beste er anlegg med kontinuerlig vann skifte til store renseanlegg. Dette for å holde en OK vannkvalitet for et for som Discus bare tar opp 3% næring av f.eks 50 gr. kjøttbolleblanding. Disse blandingene består av mange forskjellige emner som er meget bra spinat, spirulina , fisk, rekekjøtt m.fl. Så erstatter man i slike blandinger kjøtett med reker gir det et bedre for. Likevel forurenser det vann mye som kjøtt eller rekemiksblandinger.
Bruken av kjøttblandinger som for til Discus endrer også de fysiologiske egenskapene til et dyr fra naturens side er 80% vegetar spiser til et vesen som for meg ser ut som et belgisk storfe. Det er også bevist at Discus foret med kjøtt for har mye kortere levetid med store fettavsetninger i de indre organer. I dag ser jeg at det er Discus farmer som fremhever at de bruker store mengder daphniner i sin produksjon av Discus akvarievarianter. Heldigvis går verden framover.
Daphniner er det mest næringsrike foret du kan gi til dine akvariefisk. Med litt innsats kan du dyrke det selv.
Her er litt info om å dyrke daphniner i store tanker eller akvarier. Finner man en daphnine som jeg har gjort kan man dyrke den i mange år uten at den går i dvale om vinteren. Jeg har prøvd med daphiner fra norsk natur de lar seg dyrke et stykke ut over høsten og mot vinteren. Så legger de egg og forsvinner, men dukker opp igjen til våren. Min kultur kjøpte jeg fra Springhale (nå nedlagt) i Danmark og er en daphnine (midt europeisk daphnine) som lar seg dyrke året rundt.
Oppdrett av Daphniner
Youtube video 1
Youtube video2
Her er en Discus oppdretter som benytter Daphniner i sin avel.
Link til Gwynnbrook Farm
bjornik
Her er en Discus oppdretter som benytter Daphniner i sin avel. [URLBLOCK1]


Det som er negativt at de lager å gir blandiger med kalkunhjerte eller oksehjerte til sine voksen og ung Discus. FYYYYYYYYYYY! Det ødelegger det gode bilde for min del.
Jeg har lest mye positivt om to typer granulat for til VF Discus som Discus eksportøren Santarem i Brasil anbefaler for sine.VF Discus Fant en svensk beskrivelse; Tropical Discus D50Plus är ett sjunkande granulatfoder framtaget för Discus och andra fiskarter som livnär sig på en blandad föda. D50Plus har ett högt proteininnehåll och rikt på exogena aminosyror. Det är ett foder lämpligt för krävande arter. Inte minst Discuscikliden. Fodret är berikat med Beta-glukan som hjälper och förstärker fiskarnas immunsystem. Fodret är också berikat med det färgförstärkande medlet, Astaxhantin. D50Plus har visat sig ha en gynnsam effekt på fiskars lekbeteende..
TROPICAL DISCUS GRAN WILD består av grønnalge blandinf, krill og frukt etter resept fra Amazonas som har et høyt protein innhold.
Dette er for typer som jeg nå skal bestille å prøve ut, men når eksportøren Santarem i Brasil som er verdensledende på VF Discus har valgt dette merket som sin basis ernæringskilde tyder det på at dette må være meget gode for typer, spesielt for VF fisk.
Disse fortype også JBL Diskus Granulat er viktige, men i kombinasjon med levendefor. Omvekslende foring er det beste for fiskene det styrker dere livskvalitet og imunitesforvar mot sykdommer. Bare det beste er godt nok for mine VF Discus.
Jeg skal i høst sette opp et kar for VF dvergciklider, det er et spennende prosjekt som jeg ser fram til.
Tropical Discus D50Plus og TROPICAL DISCUS GRAN WILD. Kom i går sammen med 4 brett levende hvite mygglarver og 5 brett BlackWorm. Nå er kjøleskapet med mat til fiskene fuldt og nå blir det en måned med etegilde for mine Discus. Den siste uken har menyen vært begrenset til daphiner og Tetra og JBL granulat. Ved første foring i dag tidelig frotset de i hvite mygglarver og blackworm. Mer får de i ettermiddag når jeg kommer hjem.
Har vært i noen dager i Finnmark da sturer Discusen i noen dager etter hjemkomst, men ved gradvis foring med daphniner vekkes matlysten igjen. De begynner å spise igjen og etter noen dager også granulat foret.
Nå skal jeg også begynne å teste ut hvordan de liker Tropical Discus D50Plus og TROPICAL DISCUS GRAN WILD. Jeg skal blande disse i forhold 1 - 1 i en boks og gi dem foret sammen med levendefor. Dette har fungert bra tidligere og ved sjekk 1 - 2 timer etter har de som oftest også spist granulat foret. Det er svært lite om ingen ting av for som ligger å råtner og forurenser i mine kar.
Holder også på å få orden på vaskerommet hvor det kommer 2 hyller med 450 kar nederst og 375 kar øverst. 1 bord med et 450 kar og under der et større kar eller 2 mindre (disse har jeg ennå ikke)
Foret i går og i morges med Tropical Discus D50Plus og TROPICAL DISCUS GRAN WILD blandingen. Så de VF Discusene spiste og tror jeg får de til å like dette foret.
Ellers så frotser de i levendefor.
Bildene er fra 2009 og viser mine VF grønne og Royal Blue jeg den gang hadde.
Skal i dag henge opp sorte bakgrunner for akvariene i vaskerommet. Da får jeg vente på hjelp til å få akvariene på plass.
Turkis Discusene er blitt så store at de snart danner par. Skal sette de 5 rød-turkisene i en 375 liter og de 5 blå-turkisene i den andre 375 liter på vaskerommet. Da blir det også ledig akvarie kapasitet i kjellerstua. Skal etter hvert plukke ut flere av dem for salg. De er gjellemark fri, spiser godt Tetra Discus granulat. Har vokst meget godt siden jeg kjøpte dem des. 17 og varierer fra 14 - 15 cm i størrelse. De er kvikke og livskraftige.
På bildet 1 er 9 brett med levendefor og 13 bokser Discus granulat av merket Tropical og JBL som kom mandag kveld. De 13 boksene vil vare en stund, men alt levendefor er nok spist om ca 4-5 uker og da må et nytt innkjøp til.
På bilde 2 og 3 vises akvariehyllene i vaskerommet. 2x450 kar er på plass og 1x375. Får hjelp til å sette på plass 1x450 og 1x375 kar. De sorte bakgrunnene for karene har jeg stiftet på veggen. Dette blir et laboratorium for oppdrett av hovedsakelig VF Discus. Skal bruke de øverste karene som lek kar og ordne med system for kontinuerlig vann skifte mot 450 karene som vil fungere som sumper. Her blir det mye eksperimentering og artig skal det bli for en gammel akvarist. Det er gulvsluk i rommet.
Har også begynt å fylle opp det fjerde rommet i kjelleren med akvarier, men det blir et prosjekt til neste år.
Jeg må vente med å sette på plass et 325 kar pga. flyting av karene til vaskerommet Da skal jeg sett opp 325 karet for dvergciklider.
bjornik
Daphniner er det mest næringsrike foret du kan gi til dine akvariefisk. Med litt innsats kan du dyrke det selv. Her er litt info om å dyrke daphniner i store tanker eller akvarier. Finner man en daphnine som jeg har gjort kan man dyrke den i mange år uten at den går i dvale om vinteren. Jeg har prøvd med daphiner fra norsk natur de lar seg dyrke et stykke ut over høsten og mot vinteren. Så legger de egg og forsvinner, men dukker opp igjen til våren. Min kultur kjøpte jeg fra Springhale (nå nedlagt) i Danmark og er en daphnine (midt europeisk daphnine) som lar seg dyrke året rundt. [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] Her er en Discus oppdretter som benytter Daphniner i sin avel. [URLBLOCK4]


Takk for linker Må prøve å få satt opp et lite system til Daphnier, det hadde absolutt vært interessant. Kjøpte blackworms og røde mygg, ulempen med blackworm for min del er, at mange av fiskene jeg har er jo adskillig kortere enn disse ormene og de nøler litt med å ta dem.
Aqualibre
Takk for linker :) Må prøve å få satt opp et lite system til Daphnier, det hadde absolutt vært interessant. Kjøpte blackworms og røde mygg, ulempen med blackworm for min del er, at mange av fiskene jeg har er jo adskillig kortere enn disse ormene og de nøler litt med å ta dem.


Bare hyggelig.
Jeg har nå fått kjempe godt drift på de 2x120 karene jeg har med daphniner. Det ser lyst ut for daphniner til vinteren. Jeg har også fått meget god produksjon av unger av meksikansketanglopper, dette er snaks for mitt store Discus par.
Prøv hvite mygglarver neste gang. De er mindre og artigere for fiskene å jakte på. BlackWorm er meget næringsrikt og glimrende for til mine Discus. Jeg bruker et triks til mindre fisk med å tømme mye av vannet fra disse plast posene for så å klemme på posene å får knust/delt noen av ormene eller tubifekse i biter. Tømmer resten av posen i en håv og vrenger deretter håven i akvariet.
Forrige søndag tømte jeg en pose tørrgjær i hver tønne i hagen, pga lite daphniner igjen. I morges ble fangsten som vist på bildet. Sammen med BlackWorm ble dette dagens frokost for Discusene. Jeg tror at dette vil hold seg til medio oktober når vannet fryser i tønnene.
August 1973 var jeg i Oslo for å kjøpe Malawi av Jan Holt fra Oslo Akvarieklubb. Da ble jeg med han til noen dammer nær Sognsvannet og fikk se han fange daphniner i store mengder for oppforing av Malawi yngel han produserte. Så det var livskraftige malawiunger jeg fikk kjøpe hos han.
Som nevnt tidligere er det mulig å sile ut daphniner på samme størrelse som nyklekt artemia og opp til 5-7 mm alt etter hvilken daphnieart som man har
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap