Enda en bolle-tråd!

Hei, jeg er ett dedikert hundemenneske, og har flere år med aktivt hundehold bak meg. Da jeg var liten fikk jeg en "åpen" fiske-bolle på 22liter, som jeg hadde en gullfisk i. Med planter og filter. Denne hadde jeg fra jeg var 7 til kjærestens katt spiste fisken som het Ulf, når jeg var 15.

Bollen har stått ubrukt i alle disse år, og nå blir den snart tatt i bruk igjen. Min bror har flyttet for seg selv, og han har snakket i lange tider om at han ønsker seg en fisk, av alle ting. Er somsagt hundemenneske selv så synes dette er pussig men jeg har tenkt at til jul, så skal han få den gamle bollen min. Med fisk.

Men ettersom jeg bryr meg om alle dyrs vel-og-ve, hva slags fisk kan man ha i en bolle? Jeg kunne tenkt meg forslag til fisk som passer til 22liter, hva slags/hvor mange planter man bør ha og om det er annet jeg bør tenke på.

Har ett ganske stort filter i bollen som jeg planlegger å gjemme i en gammel utvasket rot jeg har funnet, tørket å skjert ut, er det noen risiko med tanke på dette (siden den kommer utenifra)? Vet også at han kommer til å plassere en eventuell bolle i hjørneseksjonen sin med mye lys, bør man skru av dette, evt. dempe det om natten?

Takker på forhånd for svar!
Hilsen en som håper bollen er brukandes!
Inaktiv bruker
Potetgull eller hvis du vil så kan du jo ja kokt torsk oppi der.
Levend dyr (også kaktuser) trives ikke i bolle.
Så lenge du har oksygentilførsel og planter, hvorfor er en 22liters "åpen" bolle værre enn ett 20liters akvarium? Untatt det at den er rund såklart, er fullt klar over at folk ikke synes det er like estetisk vakkert med ledninger som stikker ut etc, men utover dette. Hvorfor er 20l firkantet akvarium greit, og ikke 22l "bolle"?
En fordel med vanlig

- I bolle er oveflate arealet alt for lite i forhold til antall liter vann, noe som sikkert gir dårligere gassutveksling mellom luft/vann.

Dette er bedre i ett som er av vanlig design.


Spock du bør argumentere litt bedre.

Fisk bør vel ikke holdes i bolle av flere grunner.
Vedlikehold og vannverdier er vanskeligere å opprettholde.
Filter,varmekolber og termometer er umulig å plasere.
Grunnet bollens runde form vil både innsyn og utsyn bli forvrengt. Mulig at fisk blir stresset hvis den ikke ser omgivelsene rundt seg.
Gullfisker kan bli ganske enorme av seg, og bollen blir alt for liten til at den kan bevege seg og føle seg trygg
Grunnen til at jeg skriver "bolle" i hemetegn er fordi det er som et veldig stort whiskeyglass. Så derfor tror jeg ikke luft/vann ratioen skal være så ille. Det skal i alle fall ikke være noen forskell på det og ett akvarie som er på 20liter (annet enn somsagt at "bollen" vil ha noen ledninger som vil være vanskelige å kamuflere). Hva slags fisk kan man ha i en så liten "bolle"? Og hva slags planter kan trives? har lest at slørhaler, som var det som orginalt var i min bolle absolutt ikke trives. Så er det da andre fisk man kan ha her? Vil ett par guppyer trives om de står på en lun varm plass feks?
Ville ikke hatt noen fisk i ett så lite kar, uavhengig av formen.
Men det finnes mange kule reker, som det går an å ha i det. De er også artige, og ganske fine. De er veldig avhengig av at vannverdiene er bra, skal ikke mye til før de tar kvelden.
Rundt glass ? Vase ? 22 liter ? Er du veldig erfaren akvarist så kan det kansjke gå med fisk. Siden tråden er i nybegynner så regner med at dette går ikke bra.
Tenk om du måtte bo i et bitte lite kott uten toalett. Det kommer en person og feier opp litt en gang i uken. Høres veldig koselig ut ?
Stabile vannverdier er vanskelig å holde i et lite kar. Det skal ikke mye til får å ødelegge en evnt balanse i vannet. I et 100 liter akvariet så gjør kansjke feilen ikke så stort med vannverdier men i et lite kar kan det være katastrofe.
Jeg ville ikke puttet noe fisk i det, men noen snegler og eller dvergreker går sikkert greit.
Siden du sier at du er et hundemenneske, hva ville du svart om jeg hadde et gammel fuglebur, og lurte på hvilken hund som vil trives best i det? Mange små hunder kan leve i mange år i et lite bur, men trives...?

Syns reker er det beste forslaget til hva du kan ha i bollen. Evt. en hund.
Jeg vet ikke hvorfor alle sammen blir så forferdelig sinte, eller fornærmet. Her er jeg faktisk inne og _spør_ først, om det er forsvarlig og hva jeg evt kan gøre for å få fisken til å ha det godt. Jeg har ikke kjøpt noe som helst enda, og har ikke ytret noe ønske om å torturere noen dyr som helt. Tenk deg om før du svarer,- jeg prøver å være føre var cara79,- og unngå noen form for misshandling av noe dyr. Jeg synes ikke det er greit å bli svart på den måten, og jeg tror ikke andre nybegynnere som prøver finne ut om det er forsvarlig å ha fisk gjør det heller.

Hadde håpet at folk skulle se det, men om folk kommer over dette emnet på dette forumet blir det vel ikke så nybegynnere tørr å spørre før de starter engang, og heller forhører seg med sin lokale dyrebutikk som sier "JADA, 5 SLØRHALER I EN 10L BOLLE GÅR HEEEEELT GREIT!".

Takk til de som forholdt seg saklige, jeg vurderer istede å kjøpe ett større brukt akvarie, som han kan få til jul/bursdag sammen ettersom fisk er noe han har ønsket seg så lenge!
Jeg er ikke sint, men mange her prøver å fortelle hva som ikke er bra med bolle, og du fortsetter å spørre hvordan du kan gjøre bollen bra nok. Svaret er, det kan du ikke, det er for liten plass og for lite vannoverflate som fører til lite oksygen. Bollens form er heller ikke bra for fisk som ser hele verden ut igjennom et buet glass.

Flott at du heller går for et større akvarium :o)
Astrid Selnes
jeg vurderer istede å kjøpe ett større brukt akvarie, som han kan få til jul/bursdag sammen ettersom fisk er noe han har ønsket seg så lenge!

Suverent. Et meget fornuftig valg. Ta gjerne en titt på akvarieskolen. her kan du lese deg til hva man kan forvente og ta med seg mange gode råd på veien. Spør i vei om det er noen spørsmål som dukker opp. Oppstart av akvarie og vannverdier er to artikler som gir masse god informasjon.
Det er bedre, og lettere å holde stabile vannverdier i større kar. Nettopp pga mere vann, så skal det mere til for å få det ut av balanse. Litt flere bøtter med vann i uka. Men det er det verdt. Mye flere muligheter for hva som kan leve å trives i det også.

Dersom plassen tillater det, vil jeg si minimum 100 liter. Jo større, jo flere muligheter får brodern. Dersom han blir lei av bøttebæring, anbefaler jeg en tur til feks biltema. Der kan han kjøpe seg krantilkopling, slange, og evt også en hevertpumpe. Det bruker jeg, og det letter arbeidet med vannbytte betraktelig.

Lykke til!
Man får heller ikke sett planter og fisk skikkelig i en bolle. Alt blir vridd, og rart. man får et vakrere utseende, og mer kontakt med fisken(e) som bor inni der, om det er i et akvarium, hvor sidene er rette. Gjorde et billedsøk i sted, og nei, å se fisken gjennom bollen er ikke det samme som gjnnom akvarium.

og jo mindre - jo vanskeligere å holde alt i ballanse. Helt sant.
Det er kjempefint at du spør her inne. Men jeg tror at de som har vært på forumet lenge, gjerne sukker høyt og oppgitt, for det er så mange som spør om dette med gullfiskboller, og det har også vært noen som er HELT fast bestemt på at bolle det er tingen, og at de ikke skal høre på argumentene - og da blir man litt oppgitt som prøver å komme med informasjon og gjerne føler at man snakket til en vegg eller noen som holder seg for ørene.

Må innrømme at jeg har selv tenkt at "hm, en bolle på det bordet der hadde vært pent " - men så har jeg vært borti bolle, og sett selv hvor mye arbeid det er, hvor vanskelig det er å holde alt i orden og vannet i gode verdier, og slikt. Og også sett fisken som gjisper etter luft, i en bolle man ikke har tid til (bolle i barnehage) - og jeg vet at det er mye arbeid. Og man får ikke samme inntrykk av fisken, og det er heller ikke lettå få pent med tanke på pumpe og varme og ledninger ..
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap