- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Marisa sneglene mine eter alt av planter, er der noen som veit om noe de ikke eter?
Marisa sneglene mine eter alt av planter, er der noen som veit om noe de ikke eter?
Jeg har testet så og si alt ..
Kan vel liste opp alt de har spist, men det blir en lang liste..
Så kan noen her som har sneglen selv, liste opp åssen planter de ikke spiser?
Eller eter de opp ALT av planter, åkkesom?
PS: Jeg har de i en 35 liter .. Jeg forer dem med spinat, agurk, salat, kokt gulrot, og malle tabletter.. Men like forbasket eter de alt av planter jeg har putti nedi der..
Kan vel liste opp alt de har spist, men det blir en lang liste..
Så kan noen her som har sneglen selv, liste opp åssen planter de ikke spiser?
Eller eter de opp ALT av planter, åkkesom?
PS: Jeg har de i en 35 liter .. Jeg forer dem med spinat, agurk, salat, kokt gulrot, og malle tabletter.. Men like forbasket eter de alt av planter jeg har putti nedi der..
Postet 03.11.11 kl 15:53
Endret: 03.11.11 kl 15:55
Postet 03.11.11 kl 22:56
cara79Hva slags snegler? Mine eple- posthorn- tiara og sandsnegler spiser ikke planter, dvs vallisneria, sverdplanter, javamose, ferskvannstang, hornblad og en god del andre planter. Sebraepler og kjempeepler spiser planter. Aner ikke om skivesneglene spiser planter, men tror ikke det.
Som skrevet i topic: Marisa snegler.
Marisa ..
PS: Mine eple, posthorn, tiara og sandsnegler spiser heller ikke planter.
Er bare denne Marisa sneglen som eter ALT jeg putter oppi.. Og jeg har vel snart kjøpt alt de har å tilby på lokale zoo-shop her.. Alt ender opp som dyr salat. :p
Begynner å tvile litt på om det finnes noen planter de ikke eter.
PS: Jeg forer HARDT med gulrot, spinat, malle-tabletter, men like forbasket eter de plantene. Og jeg begynner å gå tom.. De ser ut til å elske javabregner best!
Postet 04.11.11 kl 10:01
Endret: 04.11.11 kl 10:06
Postet 04.11.11 kl 10:27
Lisbeth[QUOTE=cara79] De ser ut til å elske javabregner best! :D
Jøss, jeg trodde javabregne hadde litt bitter smak og sjelden ble spist?
Men kanskje sneglene dine ville like ruccola eller andre typer "salat" som smaker litt bittert?
Ja, disse sneglene har nok ikke noen 'smaksløker'. De bare eter ALT! :p
Rucola har jeg ikke turt å prøve. Men det skal jeg jommen teste ut. (Takker for tipset! Får kjøpt sånn pakke med 2 typer salat, og rucola her, så hadde vert glimrende om de spiste. Det, men har ikke turt da det smaker så sterkt, og kan påvirke vannet og slikt, men skal jommen teste ut med litt!)
Men problemet her er jo ikke å finne mat til dem, problemet er at jeg vil ha noe grønt i akvariet som de IKKE spiser!
Postet 04.11.11 kl 10:48
Endret: 04.11.11 kl 10:50
GompMen problemet her er jo ikke å finne mat til dem, problemet er at jeg vil ha noe grønt i akvariet som de IKKE spiser! ;)
Hehe ja jeg skjønte det, men tenkte at de kanskje faktisk foretrekker mat med smak, siden de liker javabregnene dine så godt. Kanskje de hadde holdt seg litt unna plantene dine hvis de fikk salat med smak
Det er vel ikke farlig å legge en bunt med salat i karet så lenge du fjerner det etter en stund?
Postet 04.11.11 kl 12:52
Lisbeth[QUOTE=Gomp] Men problemet her er jo ikke å finne mat til dem, problemet er at jeg vil ha noe grønt i akvariet som de IKKE spiser! ;)
Hehe ja jeg skjønte det, men tenkte at de kanskje faktisk foretrekker mat med smak, siden de liker javabregnene dine så godt. Kanskje de hadde holdt seg litt unna plantene dine hvis de fikk salat med smak
Det er vel ikke farlig å legge en bunt med salat i karet så lenge du fjerner det etter en stund?
Hehe, ok! Jeg er bare vandt med å bli missforstått, jeg kan ikke ett snev grammatikk, .. :p
Skal teste ut den teorien der!
Og salat bunter eter de!
Jeg pleier å vaske de, og dele de blad for blad.. Men de eter det opp nesten før jeg får snudd meg..
Blitt veldig glad i denne sneglen, og appetitten de har, og alle ungene de lager! (!) ..
Men har så lyst til å ha planter sammen med dem, da planter bruker avfallstoffer som kommer fra sneglene, som mat, og vise versa på en måte.. Også ser det så tomt ut, med bare snegler og ei rot.. (Og masse alger.)
Har forøvrig ett bildet, om en ser på profilen min, og klikker på "Marisa-kar!" ..
Postet 04.11.11 kl 12:59
Endret: 04.11.11 kl 13:01
Marisa snegler, ja, så ikke det i overskrifta ;o)
Mine spiser også planter, men nå har jeg ikke så mange, og de har gått i en 160 liter med mye plantevekst, så har ikke sett at de har spist på plantene.
Hva med javamose, har du prøvd om de spiser det? Eller anubias? Eller kanskje kunstige planter er best til disse slukhalsene, hehe.
Mine spiser også planter, men nå har jeg ikke så mange, og de har gått i en 160 liter med mye plantevekst, så har ikke sett at de har spist på plantene.
Hva med javamose, har du prøvd om de spiser det? Eller anubias? Eller kanskje kunstige planter er best til disse slukhalsene, hehe.
Postet 04.11.11 kl 14:24
Postet 04.11.11 kl 16:50
Endret: 04.11.11 kl 16:51
Mine posthornsnegler spiser litt planter. Jeg har javamose, ferskvannstang og javabregne. Det går hardest utover javamosen, javabregnen rører de nesten ikke. Har noen bittesmå gaffelmose-biter innimellom alt det andre, og den ser ikke ut til å være noen favoritt. Har du andemat i karet? Mine liker dette veldig godt, og jeg tror det bidrar til at de ikke spiser så mye på de andre plantene.
Postet 08.11.11 kl 20:19
TaraldMine posthornsnegler spiser litt planter. Jeg har javamose, ferskvannstang og javabregne. Det går hardest utover javamosen, javabregnen rører de nesten ikke. Har noen bittesmå gaffelmose-biter innimellom alt det andre, og den ser ikke ut til å være noen favoritt. Har du andemat i karet? Mine liker dette veldig godt, og jeg tror det bidrar til at de ikke spiser så mye på de andre plantene.
Jeg har andemat til tider. Får tak i på en dyrebutikk ett stykke unna her. Men samme hvor mye jeg putter oppi, så spiser de opp alt, før det rekker å komme nytt. Jeg har eksperimentert litt med å få andemat til å vokse i bøtte og glass, og slikt.. Men ikke med særlig hell.
I går var det stapp fult med mat nedi det karet, da jeg har tatt å ryddet i andre akvarier jeg har, og puttet alle plantene over til marisa sneglene. Men det begynner å minke alt.. Er knapt noe igjen.
De er UTROLIG glupske. Og legger egg konstant. Er alltid egge-klaser i akvariet.
Akkurat nå har jeg 4 store gamle med skikkelig slitne skall. Også har 5-6 mellomstore, og noen få små.. Så har ikke stort mere enn 10-12 snegler.. De går i en 35 liter, med fluval U2 pumpe, og egen luftpumpe, med sånn "lufte-stein" i enden av slangen. Temperaturen ligger stort sett på 27-28 grader. Men blir noen ganger så varm som 28-30 grader..
PS: Jeg har bare de stripete Marisa sneglene nå.
Postet 09.11.11 kl 11:02
Postet 09.11.11 kl 14:14
Synes det er veldig rart at folk her har samme sneglen. Men den rører ikke javabregner ..
Her er det første de spiser, javabregner.. Selv om det ligger kokt gulrot i karet..
Har dere den stripete også?
De finnes vel bare 2 typer av Marisa? Gul og stripete brun/gul?
Eller er det variasjoner av den stripete også?
De har vel personlighet, disse sneglene også. Men er rart det er så totalt motstridende erfaringer her..
Her er det første de spiser, javabregner.. Selv om det ligger kokt gulrot i karet..
Har dere den stripete også?
De finnes vel bare 2 typer av Marisa? Gul og stripete brun/gul?
Eller er det variasjoner av den stripete også?
De har vel personlighet, disse sneglene også. Men er rart det er så totalt motstridende erfaringer her..
Postet 09.11.11 kl 15:50
Endret: 09.11.11 kl 15:52
De finns bare i to typer, ensfarget gul og lys med striper. Jeg har 4 store sverdplanter og endel hornblad og de eter ikke på noen av plantene. Kanskje hornbladet. De legger egg på plantene så det er jo dumt å spise opp de. Hos meg er de bortskjemte med masse mat så det er mulig at de ikke finner det bryet verdt å begynne å spise på plantene. Det har helt sikkert noe å gjøre med mattilgangen. Slutter jeg å fore så tror jeg nok mine planter også forsvinner.
Postet 09.11.11 kl 21:15
Heidi IngdalDe finns bare i to typer, ensfarget gul og lys med striper. Jeg har 4 store sverdplanter og endel hornblad og de eter ikke på noen av plantene. Kanskje hornbladet. De legger egg på plantene så det er jo dumt å spise opp de. Hos meg er de bortskjemte med masse mat så det er mulig at de ikke finner det bryet verdt å begynne å spise på plantene. Det har helt sikkert noe å gjøre med mattilgangen. Slutter jeg å fore så tror jeg nok mine planter også forsvinner.
Det er det som er så merkelig her. For jeg har hatt kokt gulrot i karet som de ignorer, og i stede spiser opp plantene. Og når plantene er borte, så spiser de opp gulrota..
Så er det er nok ikke for lite mat som er problemet, jeg mater daglig, og det ligger ALLTID noe spiselig nedi der.
Postet 10.11.11 kl 17:13
De er litt mystiske. Jeg fikk tilsendt 9 stykker fra en snill akvarist som forbarmet seg over meg og de sneglene legger eggene på glasset eller pumpa. Mine gamle la egg alltid på plantene. Men de jeg fikk nå rører ikke plantene. Disse hadde vist kommet fra meg en for noen månder siden så kanskje de husker at planter er forbudt. Jeg dresserer de godt vettu...Jeg har store friske sverdplanter oppi der som de ikke har rørt i det hele tatt. Så har du prøvd sverdplanter?
Postet 10.11.11 kl 19:14
Heidi IngdalDe er litt mystiske. Jeg fikk tilsendt 9 stykker fra en snill akvarist som forbarmet seg over meg og de sneglene legger eggene på glasset eller pumpa. Mine gamle la egg alltid på plantene. Men de jeg fikk nå rører ikke plantene. Disse hadde vist kommet fra meg en for noen månder siden så kanskje de husker at planter er forbudt. Jeg dresserer de godt vettu...Jeg har store friske sverdplanter oppi der som de ikke har rørt i det hele tatt. Så har du prøvd sverdplanter?
Ja, det er noe rart her..
Og JA, sverdplante er det siste jeg har testet. Men det endte opp som salat til 65 kr.. (Dyrt her jeg bor.) Er litt igjen av den fortsatt, men det minsker for hver dag..
Men det er jo rart at ungene husker også! :p Tenkte kanskje det var fordi de sneglene jeg har fått tak i, kan ha vert veldig sultet hos den forrige eieren.. Men jeg har bare 4 igjen levende av dem, og ungene er like glupske..
Men kanskje de "voksne" jeg kjøpte "lærte" ungene at planter er nam,nam! ..
Merkelige greier, men det er nå uansett en helt fantastisk flott snegle!
Så om vi ikke sammen her, kan komme over planter de ikke rører, selv om de er helt UTSULTA! .. Så skal jeg nok klare det, for jeg akter å holde disse sneglene, så lenge jeg lever! (Om det blir mere yngel da.. Noe som jeg er sikker på! Kommer nesten en ny eggeklase hver eneste dag!) ...
Hvor ofte ser du nye egge-klaser, og åssen temperatur har du i Marisa og kjempe eple var det vel? .. akvariet ditt?
PS: Mine legger egg der det er sterkest strøm i akvariet.. Setter jeg en plante der, legger de egg på den, og spiser den ikke! Som du sier.. Men som oftest legger de egg på glasset bare, eller rett ved/på pumpa ved innsuget.. Men det gjør de bare når den er ny renset.. (Fluval U2) ..
Postet 10.11.11 kl 19:43
Endret: 10.11.11 kl 19:47
Etter jeg fikk de nye så har det kommet en eggklase hver dag. Jeg fikk de forrige fredag og de har lagt 5, pluss en holder på å legge en nå, så det blir 6. Men erfaringsmessig så vil det avta litt etterhvert. Det er 27-28 grader i karet for jeg har også suller i karet. Mine legger egg overalt uavhengig av sirkulasjon. Har to pumper i hvert kar pga belastningen så det er ganske bra sirkulasjon over alt i karet.
Jeg har ikke kjempe epler lenger for de tok for mye plass hos meg. Har en igjen bare for at jeg ikke skal savne de så mye. Jeg elsker kjempene og kommer til å savne de voldsomt når den ene dør.
Marisaene er kjempeflotte og det er derfor jeg har kjempet for å få tak i de igjen. Jeg satt igjen med bare en hanne og han skal jeg si deg gjør nytte for seg nå. Fra den ene til den andre. Det er ialle fall 3 hoer i flokken.
Men Jeg må si at Sebra eplene som er like i farger men ikke i fasong er også veldig flotte. Der har kroppen samme farge som Marisa bare at det er mye lilla i Sebra kroppen i tillegg. Disse kan jo også spise planter men gjør heller ikke det til meg. De legger også eggene under vann og de kan krysses med marisa så det anbefales å ikke ha de i samme kar.
Har du hornblad i karet ditt? Hvis ikke Prøv å få tak i det og se om de spiser det. Den vokser jo så fort at det er godt gjort hvis de spiser opp alt på en gang. Og den trenger jo litt stussing også så da har det jo ikke noe å si at de spiser den. Da kanskje de sparer dine andre planter.
Jeg har noen suller som kapper stilkene på mine planter, men så begynte jeg å legge ut hornblad på bunnen til dem og etter det har de heller gått løs på det enn de andre plantene.
Jeg har ikke kjempe epler lenger for de tok for mye plass hos meg. Har en igjen bare for at jeg ikke skal savne de så mye. Jeg elsker kjempene og kommer til å savne de voldsomt når den ene dør.
Marisaene er kjempeflotte og det er derfor jeg har kjempet for å få tak i de igjen. Jeg satt igjen med bare en hanne og han skal jeg si deg gjør nytte for seg nå. Fra den ene til den andre. Det er ialle fall 3 hoer i flokken.
Men Jeg må si at Sebra eplene som er like i farger men ikke i fasong er også veldig flotte. Der har kroppen samme farge som Marisa bare at det er mye lilla i Sebra kroppen i tillegg. Disse kan jo også spise planter men gjør heller ikke det til meg. De legger også eggene under vann og de kan krysses med marisa så det anbefales å ikke ha de i samme kar.
Har du hornblad i karet ditt? Hvis ikke Prøv å få tak i det og se om de spiser det. Den vokser jo så fort at det er godt gjort hvis de spiser opp alt på en gang. Og den trenger jo litt stussing også så da har det jo ikke noe å si at de spiser den. Da kanskje de sparer dine andre planter.
Jeg har noen suller som kapper stilkene på mine planter, men så begynte jeg å legge ut hornblad på bunnen til dem og etter det har de heller gått løs på det enn de andre plantene.
Postet 10.11.11 kl 21:49
Lot en gå løs i ett av akvariene mine her, .. tenkte bare å se om den spiste på de nye plantene.. Men glemte hele greia..
Senere fant jeg den i det den gravde opp røttene på den siste planten jeg hadde igjen..
Min feil.. Og den fikk seg nok et UTROLIG godt målitid!
Men synd å miste plantene jeg fikk ...
Utrolig fine snegler dog!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151359893181675&l=e76eac7e6c
Senere fant jeg den i det den gravde opp røttene på den siste planten jeg hadde igjen..
Min feil.. Og den fikk seg nok et UTROLIG godt målitid!
Men synd å miste plantene jeg fikk ...
Utrolig fine snegler dog!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151359893181675&l=e76eac7e6c
Postet 19.12.12 kl 15:08
Endret: 19.12.12 kl 15:09
Det er så rart at det er så stor forskjell på hva sneglene spiser og ikke spiser rundt omkring.
Jeg har masse flotte planter i karet og Marisaene og Sebra eplene spiser bare der planten er stygg i bladet. Har endel sverdplanter, en diger bladplante med spraglete mønster, hornblad, en løkplante med sånn smale kreppete blad og noen sorter av cryptocyrne. Pluss saggitara subbulata og en annen bunnvekst med runde blad. Pluss at jeg har en dott med javamose i et av karene også....
Plantene blir ikke spist i det hele tatt..skjønner ikke hvorfor de ikke spiser selve plantene? De beiter jo alger på plantene...mulig det er nok for de da?
Det er i sebra eplekaret og marisa karet det er mest fine planter for i de andre har jeg et lass med skivesnegler og det har jeg aldri hatt mange av før. Nå har jeg de og de spiser små hull i plantene over alt. Ødelegger de totalt. har en sånn diger med spraglete blad i et av de andre karene også, og den er snart oppspist av skivesneglene. Stygt som f..n.
Så jeg knuser massevis av de hver dag i enkelte kar.
Så dette er et mysterium. Til og med baby sneglene av Marisa og Sebraene spiser ikke plantene.
Mine blir matet to ganger om dagen, så kan hende de tar det som er mest lettvint. Ikke vet jeg...
Jeg har masse flotte planter i karet og Marisaene og Sebra eplene spiser bare der planten er stygg i bladet. Har endel sverdplanter, en diger bladplante med spraglete mønster, hornblad, en løkplante med sånn smale kreppete blad og noen sorter av cryptocyrne. Pluss saggitara subbulata og en annen bunnvekst med runde blad. Pluss at jeg har en dott med javamose i et av karene også....
Plantene blir ikke spist i det hele tatt..skjønner ikke hvorfor de ikke spiser selve plantene? De beiter jo alger på plantene...mulig det er nok for de da?
Det er i sebra eplekaret og marisa karet det er mest fine planter for i de andre har jeg et lass med skivesnegler og det har jeg aldri hatt mange av før. Nå har jeg de og de spiser små hull i plantene over alt. Ødelegger de totalt. har en sånn diger med spraglete blad i et av de andre karene også, og den er snart oppspist av skivesneglene. Stygt som f..n.
Så jeg knuser massevis av de hver dag i enkelte kar.
Så dette er et mysterium. Til og med baby sneglene av Marisa og Sebraene spiser ikke plantene.
Mine blir matet to ganger om dagen, så kan hende de tar det som er mest lettvint. Ikke vet jeg...
Postet 19.12.12 kl 15:48