Hjelp! fisken min - et mobbeoffer!

Har nå hatt 2 stk honninggurami i omtrent en måned. Helt fra den første uka har det vært krangling. Det spesielle er at det hele tiden er den ene som får gjennomgå. Så fort "sjefen" får sjansen, er han borte og "pirker" på den svake.
De siste dagene har "mobbeofferet" blitt liggende i det ene hjørnet av akvariet, under en stein. Har nå lagt merke til at denne har fått en meget oppspist hale. "Sjefen" napper nemlig hele tiden borti halen.
Bare når jeg gir dem mat, kommer "mobbeofferet" opp, og da blir den med en gang jagd rundt av "sjefen".

Hva kan jeg gjøre?
Vil det hjelpe å snart introdusere noen hunn-fisk?
Burde jeg flytte "mobbeofferet" over i et annet akvarium, for å hindre at det til slutt dør?

Det er i slike situasjoner at vi virkelig forstår at det er forskjell på fisk, og at de noen ganger ser ut til å ha personligheter.

Tips ønskes gjerne!
Så du har 2 hanner? Det blir fort krangling ja, og spesielt om karet er lite. Det anbefales å holde de i par, eller harem (en hann med flere hunner).
Er det et par? Hvor stort kar går de i og hvor mange andre fisk i karet? Er det godt med gjemmesteder i form av røtter og planter?

Det er ikke uvanlig at guramier er hissige, spesielt hanner

Når man stenger fisk inne i en beholder kan sånt som dette skje, at noen blir mobbet i hjel. I naturen ville den som ble mobbet rømt langt vekk fra mobberen. Det har den ingen mulighet til i fangenskap.
Noen ganger må man rett og slett fjerne mobberen eller den som blir mobbet. -hvis det ikke hjelper med større akvarium og masse gjemmesteder selvsagt
Det er en 54L tank, en stor rot, en del stein, go to store planter. Offeret gjemmer seg bak en "favorittstein" i det ene hjørnet.
Da jeg kjøpte dem på dyrebutikken, visste ikke assistenten hva som var forskjell på hann og hunn, og så det ble tilfeldigvis to hanner. Ettersom slik jeg forstår nå, skal ryggfinnen være som et sverd hos hann, og helt rundt hos hunn. Stemmer ikke dette?
I så fall er begge hann.

Vil dette si at jeg må finne et større akvarium fortere enn svint, om mobbeofferet skal overleve?

Hvor lenge tror dere mobbeofferet kan klare denne torturen?
Kan du ikke spørre butikken om å få returnere den ene hannen, i bytte mot en hunn?
mona o
Kan du ikke spørre butikken om å få returnere den ene hannen, i bytte mot en hunn?

Det ville jeg også gjort. I et så lite kar vil den svake hannen nesten alltid være synlig eller for nær den tøffe hannen. Den tøffe vil aldri akseptere den svake, så du har egentlig ikke noe annet valg enn å fjerne den fra karet...

Hvis de som solgte deg fiskene ikke kunne skille kjønn, er jo dette et problem de har skapt for deg og fiskene og bør ta ansvar
Jeg får se hva jeg gjør. Om jeg leverer den tilbake, vil den trolig ikke bli solgt. Den har en ganske stygg halefinne. Det beste ville nok vært om jeg fikk tak i enda et akvarium, og fikk flyttet den over i det (sammen med noen hunner). Enige?
du levere tilbake den mobbede da? Kan du ikke heller levere tilbake bølla?
Den mobbede vil sannsynligvis blomstre opp når mobber'n forsvinner. En halefinne gror normalt fort, så lenge man er påpasselig med vannbytter.

Et nytt akvarium må ha mange ukers innkjøring før det er klart for fisk.

Jeg ville ha gitt tilbake mobberen jeg. Det er stor forskjell i humør på disse guramiene og skal du ha andre fisk i karet og evt yngel kan det hende den ikke vil være helt snill.

Fisker som ikke er for skadet leger jo skadene relativt fort på.
Jeg forstår hva dere sier, men jeg har hørt om "the survival of the fittest". Hvis den ene er svakere, vil den automatisk dø - og den vil normalt leve lengre. Det mest optimale ville vel vært å beholde begge to, bare i separate akvarium?
Ja, hvis du har to akvarier med innkjørt filter, så kan du selvsagt beholde begge. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke sa det med en gang eller ikke har flyttet over den ene allerede?

Det er ikke bare-bare å sette opp et akvarie og sette inn fisk med det samme. Da får du problemer med nitritt, for akvariets filter må innkjøres først og det tar 4-5 uker.
Er 54 liter stort nok til denne typen fisk? har hatt 63 liter selv, og syntes det var lite, og 54 er jo omtrent en bøtte mindre med vann.

sessan
Er 54 liter stort nok til denne typen fisk? har hatt 63 liter selv, og syntes det var lite, og 54 er jo omtrent en bøtte mindre med vann.

Det er anbefalt 60 liter i fiskebasens profil på honningguramien. Hvis honningguramiene er alene som art i akvariet, kunne man vel gått ned litt til og hatt et par i en 54 liter. Men jeg ville ikke gjort det hvis det var "det typiske selskaps-karet", som i altfor mange tilfeller er stappa med hummer&kanari, og fisk som overhodet ikke passer sammen eller er passe str ifht akvariet. Mange nybegynnere tenker alltid "bare en fisk til" og "en fisk til gjør vel ikke noe". Så arter presses sammen på altfor liten plass.

Hvis du setter et par med honninggurami i et kar som i utgangspunktet er for lite, har du ikke mer og gå på rett og slett. Derfor ville jeg si "Ja du kan gå ned litt i akvariestr. om de er alene som art, men nei, hvis du skal ha enda flere fisk i det også".
hvaler
Jeg forstår hva dere sier, men jeg har hørt om "the survival of the fittest". Hvis den ene er svakere, vil den automatisk dø - og den vil normalt leve lengre. Det mest optimale ville vel vært å beholde begge to, bare i separate akvarium?

Survival of the fittest vil vel gjerne ikke gjelde like hardt i en kunstig biotop som ute i den knallharde verden. At den som blir mobbet nå automatisk vil dø er et dristig utsagn, spesielt hvis mobberen forsvinner. Jeg også ville levert mobberen fra meg, og beholdt offeret. Men...dette må du jo bestemme selv.
Helt enig i det med å beholde offeret. Det kan hende den andre hannen er noe veldig tøff i trynet, og kan komme til å bli en plage selv med hunner i karet. Og hva da med andre fisker som blir mindre i størrelse?
Takk for gode svar. Jeg leverer fra meg mobberen.
Kvier meg litt for å bytte en fisk, siden de egentlig ikke gjør slikt, men siden dere støtter meg i denne saken, og fordi det er levende vesener, håper jeg at det skal gå greit. Dyrebutikken vil jo heller ikke at fiskene de selger skal pines.

btw - i tillegg til de to honningguramiene har jeg to pansermaller og en kamleonreke. Der jeg kjøpte de to pansermallene og kamleonreka, prøvde selgeren å selge meg både blågurami og gullgurami, og alt som var. Han sa sa det ikke var så viktig med antall liter, og kunne helt sikkert solgt meg en oscar til min lille 54L. Der går jeg aldri mer igjen.
Godt du leverer fra deg mobberen. blir det nok fort mer harmonisk. det er trist når dyrebutikkene ikke bryr seg noe om fiskenes velvære.

Bare et råd, pansermaller er veldig stimfisk. så jeg råder deg til å øke antallet til minst 5 for at de skal trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap