Scalarene har lagt egg!!! panic button!

Har hatt mine scalarer i godt over et halvt år nå, og nå har dem jaggu karra seg til å legge egg på pumpe-huset! en aksjon ble satt i gang med å fjerne alle mallene til det andre selskapskaret, de andre scalarene fulgte også med så dem fikk være alene.

Dessverre skulle jeg ikke ha stoppet der, men jeg skulle også ha flyttet gibbicepsen... det som startet som et stort smil da scalarene la eggene og voktet dem mens armaturet fortsatt lyste, ble litt borte da klokka ble 00.30 i natt, da var alle eggene borte.

Gibbicepsen skal nå flyttes, men... jeg lurer på en ting... burde jeg også flytte praktbotian og skjørte-tetraene???

Jeg har også lest at levendefor er et must hvis jeg skal få til et vellykket opprett av scalare, artemia er et alternativ... men det får man ikke kjøpt levende så mange steder... noen som har peiling og tips på hvordan jeg kan få til artemia produksjon og om jeg MÅ flytte skjørte tetraene og botian.

BTW: Scalarene lot eggene være i fred, og passet på dem meget godt til å være første gang jeg har vært vitne til eggelegging. eggene som "falt" av pumpe-huset, ble plukket opp, men det så ikke ut som dem ble spyttet på plass igjen :P
Ja, du MÅ flytte alle tetraene og botiaene, hvis du skal ha sjans til å fostre opp et kull scalarer. De vil sluke yngelen. Får de tak i egg, tar de det også, men når yngelen begynner å surre rundt er de ferdige - da står de andre fiskene i kø og gumler i seg de klønete ynglene.
Oppdrett av scalarer, artikkel jeg skrev for noen få år siden.

Artemia klekker du hjemme, du kjøper det ikke ferdig klekket.
Hvordan klekke artemia til fôring av yngel ser du bilder og tekst på her.
Egg til klekking får du i alle akvarienettbutikkene, tipper jeg. Holdbarheten er lang, man legger det man ikke bruker i fryseren i tett boks.
Jeg fant denne boksen med artemiaegg hos Webzoo, fant ingen mindre forpakning dessverre. Men et kull scalareyngel (som skal fôres 4-5 ganger daglig...!) spiser enormt mye, så du trenger uansett en del. Resten kan ligge i fryseren, er holdbart der i åresvis (så lenge de oppbevares i tett boks så ikke fukt kommer til). Evt kan du dele det opp i porsjoner på et visst antall gram og selge det på rubrikk her, det du ikke bruker opp selv.

Det er ingen grunn til noen panikk-knapp her. Scalarene dine vil sannsynligvis levere en ny runde egg ganske punktlig hver 14. dag eller der omkring. Så redder du ikke dette kullet, får du ny sjanse om et par uker. De er trofaste eggleggere når de først har begynt. Du bare fôrer dem godt med røde mygglarver, så blir de så gira på lek, så!
takk for tipset, har nå flyttet alle mine andre fisker i et annet akvarie... men "henger" de bare i overflaten på vannet... hvordan kan det ha seg egentlig, vannverdiene i begge karene er så og si likt :S
Høres ikke bra ut. Det tyder på nitritt-oppblussning, at de henger i vannskorpa.

Hvor mannge fisker flyttet du egentlig over, sånn totalt? Dette kan ha overbelastet filteret i karet, som plutselig har fått en drastisk økning i ammoniakknivå å ta seg av (ammoniakk omdannes til nitritt, som så blir til nitrat).

Hva slags filter har du i karet du flyttet mange fisk til, og hvor stort er karet? Modell og merke på filteret?
2 scalarer og 2 dvergscalarer døde i natt, stive som fy med gjellene vidåpne... jeg flyttet litt over 15 fisk, 4 scalarer 5 skjørtetetra, 5 neontetra og 1 gibbiceps...

karet er på 100 liter med et eheim filter. skiftet 60 liter i dagtidlig og renset pumpa, og nå ser alt ok ut... synd at scalarene døde, dvergscalarene var ikke gamle :/
Ørjan Aasen
karet er på 100 liter med et eheim filter.

Eheim har en hel drøss med filtere, så det hjelper ingenting å si "Eheim filter". Modellnr og navn trengs. Men uansett har du jo fått svar i form av døde fisk, filteret ditt er altfor lite til å takle så mange nye fisk på en gang, og det er sannsynligvis ammoniakk-sjokk eller nitritt.

Du må teste vannet. Du har vel vannverdi-tester?
jeg har rett og slett ikke peil, ble kjøpt brukt.

har tatt vanntest og vannverdiene er helt like med et lite unntak.
Karet de ble flyttet fra var det lavt nivå med nitritt, i det nye er det ingenting.
De gjenværende fiskene har det helt fint ser det ut som, svært aktive, mallene ser ikke ut som de har merket noe som helst... men så skiftet jeg ca. 60 liter vann og renset filteret i dag tidlig, selv om jeg slamsugde karet for møkk i går og det er under en uke siden sist jeg skiftet ca 30 liter vann og renset filteret.

Jeg har akkurat sjekka pumpa, og det er en eheim 230 serie, det var det som var lesbart på pumpa.
Renser du filteret hver gang du skifter vann? Hvorfor det? Er det så lite?
Kan du beskrive hva du gjør når du renser det....?

Jeg mistenker at du har brukt strips til å teste vannet med? Det er dessverre ubrukelig, og jeg tror ikke et øyeblikk på hva en strips-test viser.
Du må ha dråpetester hvis det skal være pålitelige test-svar.
nesten hver gang... kommer litt ann på hvor svakt trykket er ut fra pumpa.

jeg bruker stips ja, de bruker de samme i dyrego sjappa der jeg har fått alt fra.
og dem har funket ok nok for meg, selvom jeg har vært litt skeptisk til tider jeg også når fisker plutselig har dødd, men det kan ha hatt andre årsaker enn selve vannkvaliteten.
Neivel, hvis du ikke tror meg når jeg sitter at strips er elendige greier, så vil jeg ikke si noe mer i denne tråden. Da får andre hjelpe deg istedet.

mona o
Neivel, hvis du ikke tror meg når jeg sitter at strips er elendige greier, så vil jeg ikke si noe mer i denne tråden. Da får andre hjelpe deg istedet.


Ok, du har sikkert rett du, virker som du har rett i alt det du gjør, skal gå til dyrebutikken og si at dem skal ta dråpe tester av vannet mitt, ellers saksøker jeg dem neste gang :P
Også slutter man å være usaklig Ørjan.

Beste er å bruke dråpe test da de er mer nøyaktige enn strips, dersom du faktisk får nitritt oppblusning ell lignende burde du heller bytte 10 - 20% vann om dagen, istedefor 70%. ved 70% bytter du ut mye av de "gode" bakteriene som er i vannet og du lager i teorien et dårligere "forhold" for fiskene dine.
ok, jeg fikk noe panikk da jeg måtte flytte fisken, dem svømte stadig opp til vannflaten (men nå er det jo forsent uansett da, 4 scalarer døde, 2 av dem var av dvergtypen), så jeg skiftet vann helt til det så greit ut, men så begynte det på'n igjen kort tid etterpå før natten kom og jeg måtte legge meg. jeg prøvde å ringe en venn som jobber i en dyrebutikk, og han sa jeg skulle prøve å ha oppi i litt salt... og da var det jo gjort.

Uansett vil jeg gi en takk til deg Mona O. hvis du leser dette, artiklene dine om artemia og scalare opprett var fine, og vil nok komme til nytte om et par uker
Men jeg er nybegynner, så om jeg bruker strips, men bør heller bruke vanntester skal jeg ta meg råd til det neste lønning, jeg må neste gå på det jeg har.

Å fikse artemia vil nok bli for tungt og kostbart i starten, men jeg fikk høre man kunne bruke bananskall i en halv-liters flaske med varmt vann, så skulle det dukke opp noen kryp som jeg kan fore scalarene med, blir nok det løsningen til jeg får råd til artemia.

Hvis noen har erfaring med det, hadde det vært gøy å få kommentarer, også fra deg Mona hvis du har hørt om noe lignende
Plussmedlem
Ørjan A
har tatt vanntest og vannverdiene er helt like med et lite unntak. Karet de ble flyttet fra var det lavt nivå med nitritt, i det nye er det ingenting.


Når fisker svømmer i vannflaten og dør så fort som du beskriver så er det 99 % sikkert at det er noe galt med vannverdiene. Jeg kan sikkert skrive 100 % også...
Om det ikke var nitritt så var det ammoniakk.

Som skrevet så tålte ikke filteret denne store fiskemengden.
Eheim 230-serien har jeg ikke hørt om.
Det er ikke 230V du ser på pumpa?
Har du et av disse?

Det er helt greit å skifte 50 - 60 % av vannet hvis fiskene henger i vannflaten.
Det er absolutt den beste førstehjelpen.
Deretter skifter man 20 - 30 % hver dag til man ikke har målbar nitritt lenger.

Du kan fôre opp scalareyngel med knust flakfôr også.
Færre vil vokse opp, men det vil du nok bare være glad for i lengden
Flytting fra scalare kar til dødens kar
Nei, kan ikke se filteret mitt noe sted, men det lignet noenlunde på internfilteret de hadde, en kryssning mellom 2006 og 08 modellen
Plussmedlem
Ja, det var de jeg egentlig forsøkte å linke til. Ser nå at det var startsiden jeg linket til...
2006 /2008/2010-filtrene holder knapt til 40 - 60 liter.
ligner det noe på denne?
den ligner men min virker "feitere", jeg har ikke glass foran filteret, den jeg har, har grønn plastikk man knapt kan se gjennom også har den et vendbar "sprute-hode" på toppen... tror det er en eldere modell av den på bildet, karet mitt ble jo kjøpt brukt... sugekoppene på pumpen funker ikke lenger så, men pumpa gjør jobben
Artemia
hei igjen.

takket være god hjelp fra forumet, har jeg fått til et kull med scalarer i karet
nå er de bare timer unna fra å ta sine første svømme tak i karet. det er dag 4 etter klekking og 5 flyttinger fra foreldrene - "så søtt"

har investert i et JBL artemio komplett sett, og det har nå godt et døgn siden jeg startet opp. men dem har ikke klekket enda, vannet er fortsatt ganske brun/grått.
jeg lurer på om jeg har glemt noe :S

jeg startet hele prosjektet i går, kl. 10.00 ca.
da brukte jeg jeg et par SS med fint havsalt (med alle næringstoffene i behold selvfølgelig), en halv måleskje med PH/KH. beholderen er på en halvliter og har stått belyst og med lufttilførsel siden kl.11.00 i går.

er det noe jeg har glemt, eller har jeg oversett noe?

(bilde av beholder og div. skal jeg poste når jeg kommer hjem fra jobb)

artemian er bestilt fra webzoo, og er hermetisk lukket, og er av merke "great salt lake artemia".
klekkingen av artemia har gått fint, eneste jeg stusser på nå, er hvorfor ikke yngelen har forlatt bladene enda... det er dag 4. etter klekking, og mange har tatt sine første svømmetak. men skal de liksom ikke forlatte bladene snart og begynne å lete etter mat? magene til yngelen, ser ganske tomme ut, og med ganske, så ser magene oppbrukte ut.


bilde av mor som passer yngelen (dag 3), og artemia oppsettet
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap