Otocinclus som dør...

Hei.

Jeg har en fluval edge (23L) med noen endlers guppy, ildtetra og Otocinclus macrospilus.

Hadde før pit bul pleco men da disse døde anbefalte butikken meg otocinclus istedet. Problemet er at disse også dør og jeg aner ikke hva som er feil. Har hatt akvariet siden midten av Juli, og hatt fine vannverdier hele tiden (brukte fiskeløs innkjøring).

Vannverdier nå (som alltid egentlig):
KH: 2
pH: 7.0
GH: 6
NO2:
hvor ofte bytter du vann og har du målt nitrit og nitrat?

Em... Jeg hadde egentlig skrevet mye mer, som bare er blitt borte...

NO2: mindre enn 0.01
NO3: 1
temp: 25

Bytter 5-7 L vann 1 gang i uka med vann som er tappet dagen i forveien og tilsatt vannforbedrer.

de andre fiskene ser ut til å stortrives, ikke noe frafall der.
Regal Angel
no2....?

Skjønte at jeg skrev feil på no2. Bruke sånn mindre enn pil, og da ble alt under borte. Da har jeg lært det.
no2 er mindre enn 0.01 og no3 er 1
hehe NÅ kom resten opp :P
jeg må bare si at otocinklus er den fisken vi hadde mest svinn i dyrebutikke. kjøpte vi 100 overlevde ca 50, men de døde også tidlig, akuratt som kulturgyppyen.
det er ikke en fisk man kan forvente at den skal leve lenge =)

og pitbull pleco er ikke akuratt hardfør den heller.
men du KAN være heldig å få en hardfpr otocinklus

Uffda, så da må jeg bare forvente frafall? Har nå bare 3 igjen, og de ser ikke fornøyd ut. Sitter stort sett helt rolig og spiser lite syns jeg. De har fått agurkskive, og den første spiste de helt opp, men den neste har de ikke rørt. Sjelden jeg ser de spiser alger også, og det er da litt å finne... Kan det være at de får for lite mat? hvis jeg legger opp i algetablett er de bare gyppiene som blir (veldig) mette.
Små kar kan generelt være veldig vanskelig å holde stabile vannverdier i, uansett filter og vannbytter. Otocinclus kan være krevende og ømfintlig for dårlige vannverdier. Min mening er at dette er en dårlig kombinasjon...

Karet passer best til guppy-yngel og reker
du får krysse fingrene og håpe de lever en uke eller to :P hehe
enig med janne selg alle fiskene og sammle på reker heller, det er mange flotte dvergreker som yngler bra i så små kar =)
Men... Så vidt jeg kan se så har jeg jo stabile vannverdier...?

Jeg måler jo det samme hver gang, og alt ser jo fint ut. (har dråpetester)

Har veldig lyst til å ha noen fisker i karet, så det blir aller siste utvei å selge de...
hvordan er sirkulasjonen i karet? ottoer er etter min erfaring oversensitive for høy sirkulasjon.. mine hyperventilerer og gjemmer seg og nekter å spise om sirkulasjonen er for høy.

har fortsatt 10/10 ottoer jeg kjøpte for et års tid siden..

må desverre stemme i med resten her om at karet er for lite til fisk.. men sirkulasjon er hvertfall et tips for å gjøre det beste ut av det.. større kar er ikke dyrt om man kan klare seg med brukt utstyr.. det gjør livet bedre for både fisker og deg garantert!
Regal Angel
det er ikke en fisk man kan forvente at den skal leve lenge =)


Joda, hvis de overlever de kritiske første ukene kan de leve lenge. Men det er desverre et kjent problem at ottoene er mye svinn på. Etter tredje forsøk fikk jeg 6 ottoer til å leve opp. De har jeg hatt i 4 år nå, og har de nok tenkt til å leve lengre enn det også

Hvor lenge har kar/filter vært i drift?
Man setter feks ikke ottoer inn i et nystartet kar, det er viktig å ha et godt igangkjørt kar, med litt alger og annet de kan beite på. Altså viktig med god tilgang på mat når de er nyinnkjøpt.

23L er ikke stort nok til disse fiskene, jeg ville ikke hatt dem i et mindre kar enn 50-60L.
Ha heller en kampfisk, eller reker og snegler. Noen typer killi kan også gå

Det kan være at du rett og slett har fått noen ottoer som er litt tafatte genmessig? Jeg hadde også ottoer da jeg startet med fisk for et år siden, og disse var ekstremt sky, treig i matfatet, og jeg merket ikke at jeg fikk frafall på de engang før jeg så de aldri i akvariet, de bare gjemte seg.

De jeg kjøpte idag er derimot helt annerledes, de stimer og er helt ville!

Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap