- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Akvarie bord, en utfordring
Akvarie bord, en utfordring
Jeg har en utfordring til alle handy menn og damer der ute i akvaforums verden :0)
Jeg trenger et akvariebord til 375 literen, jeg kunne tenke meg å ha hjul på det og da av denne typen : Kan jeg det??
Skulle egentlig lage meg ett av Leca, men da jeg vet at veggen bak skal males om ikke så lenge... Så må jeg nesten kunne få det frem på et greit vis. Og hjul under må jo være kjempe smart å ha. For det blir garantert behov for å flytte det flere ganger!!
Det jeg har er to benkeplater på 120 cm, de skal mannen i huset kappe til. Slik at jeg kan ha de på toppen. De blir da på ca 80 cm hver, tilsammen 160 cm. Dybde ca 54 cm.
Akvariet er 150 cm langt og 50 cm dypt.
Hva trenger jeg ellers? Hvordan skal det bli solid nok??
Reiser til Ikea på torsdag, så jeg kan handle inn div ting jeg trenger når jeg er der.
Har ellers Byggmakker og en liten Biltema i nærheten av her jeg bor.
På forhånd takk :0)
Jeg trenger et akvariebord til 375 literen, jeg kunne tenke meg å ha hjul på det og da av denne typen : Kan jeg det??
Skulle egentlig lage meg ett av Leca, men da jeg vet at veggen bak skal males om ikke så lenge... Så må jeg nesten kunne få det frem på et greit vis. Og hjul under må jo være kjempe smart å ha. For det blir garantert behov for å flytte det flere ganger!!
Det jeg har er to benkeplater på 120 cm, de skal mannen i huset kappe til. Slik at jeg kan ha de på toppen. De blir da på ca 80 cm hver, tilsammen 160 cm. Dybde ca 54 cm.
Akvariet er 150 cm langt og 50 cm dypt.
Hva trenger jeg ellers? Hvordan skal det bli solid nok??
Reiser til Ikea på torsdag, så jeg kan handle inn div ting jeg trenger når jeg er der.
Har ellers Byggmakker og en liten Biltema i nærheten av her jeg bor.
På forhånd takk :0)
Postet 14.11.11 kl 20:44
Inaktiv bruker
Jeg kan lage deg en tegning på hvordan man kan lage en reol av stål/alu om du kjenner noen som er flink å sveise.
Kan sikkert lages i tre også men da må jeg lese litt om trebygging. ;D
Kan sikkert lages i tre også men da må jeg lese litt om trebygging. ;D
Postet 14.11.11 kl 20:52
Postet 14.11.11 kl 20:53
375liter på hjul er vel ikke så mye? Hvorfor ikke 300.000 liter på hjul? Alt handler vel om stabilitet.
Skulle jeg hatt et akvarie på hjul, så hadde jeg nok overdimensjonert (typ 6 hjul som hver tåler minst 30% av totalvekta). Med ordentlige og solide låser, selvfølgelig.
Jeg trenger vel ikke minne om svære containere som står på hjul?
Skulle jeg hatt et akvarie på hjul, så hadde jeg nok overdimensjonert (typ 6 hjul som hver tåler minst 30% av totalvekta). Med ordentlige og solide låser, selvfølgelig.
Jeg trenger vel ikke minne om svære containere som står på hjul?
Postet 14.11.11 kl 21:02
Inaktiv bruker
Nei, var ikke det jeg hadde i tankene mona Hva om man bruker 6stk hjul som dette?
Postet 14.11.11 kl 21:03
Alt jeg kan si er at jeg hadde mistet nattesøvnen om jeg skulle ha flere hundre liter vann på hjul i stua...*grøss*
But knock yourself out! Det er jo opptil enhver det om de våger det kunststykket. Det er bare å prøve hvis man absolutt vil ha hjul på et akvarium. Men hva skal man ha det for egentlig?
But knock yourself out! Det er jo opptil enhver det om de våger det kunststykket. Det er bare å prøve hvis man absolutt vil ha hjul på et akvarium. Men hva skal man ha det for egentlig?
Postet 14.11.11 kl 21:07
[URL=http://www.ajprodukter.no/Produkter/Transport_Lft/Hjul/Verkstedhjul_med_plate/458733-59672.wf?productId=33626#/Product/FilterProductAttributeValues?prodID=59672&sProdID=59672&sAttValues=59679_&attValue=59674&pageID=458733]http://www.ajprodukter.no/Produkter/Transport_Lft/Hjul/Verkstedhjul_med_plate/458733-59672.wf?productId=33626#/Product/FilterProductAttributeValues?prodID=59672&sProdID=59672&sAttValues=59679_&attValue=59674&pageID=458733[/URL] Får kjøpt noen som tåler en del her, fra 70kg til 200kg pr hjul
Tåler opp til 450kg per hjul
Tåler opp til 450kg per hjul
Postet 14.11.11 kl 21:08
Endret: 14.11.11 kl 21:09
Postet 14.11.11 kl 21:16
Støtter siste taler angående hjulene.
Hva du ellers trenger er ikke så stort egentlig. Trevirke i 48x48mm størrelse, og noen fine plater å kle rammen du lager av 48x48 stendervirket.
Husk å ha en del avstivere.
Du kapper opp 4stk 150cm lengder, som du bygger ei ramme av, med den høyden du vil ha, og dybden. Så legger du inn avstivere vertikalt og horisontalt med en c/c på la oss si 50 cm.
Lag også avstivere som går på skrå. Og bruk LANGE skruer.
Skruene bør gå 2/3 av skruens lengde inn i motstykket når du skrur. (dvs at for 48mmtykkelse trenger du skruer som er minimum 120lange. tykkelse 5mm ca.) For å lette trykket når du skrur kan du forborre i det stykket skruen går igjenom før du treffer materialet på baksiden. Hullet du borrer trenger ikke være større en skruens diameter. Du vil da få mer trekkraft når du skrur ordentlig til.
Hjulene som er vist er jo ganske store, og disse kan du skjule ved å lage skjørt rundt nerkanten av bordet. F.eks av samme material og fester som de bruker på kjøkkenet til Ikea. Enkelt å montere/demontere.
Hvis du trenger bilder å gå etter, så kan du jo spørre Ronny André her..han holder på med et lignende prosjekt for tiden
Løkke tell
Disse hjulene vil senke vektpunktet på hjulsenteret noe, og kanskje virke stødigere.
Men jeg ville gått for fire par hjul, kanskje tilmed fem par.
Hva du ellers trenger er ikke så stort egentlig. Trevirke i 48x48mm størrelse, og noen fine plater å kle rammen du lager av 48x48 stendervirket.
Husk å ha en del avstivere.
Du kapper opp 4stk 150cm lengder, som du bygger ei ramme av, med den høyden du vil ha, og dybden. Så legger du inn avstivere vertikalt og horisontalt med en c/c på la oss si 50 cm.
Lag også avstivere som går på skrå. Og bruk LANGE skruer.
Skruene bør gå 2/3 av skruens lengde inn i motstykket når du skrur. (dvs at for 48mmtykkelse trenger du skruer som er minimum 120lange. tykkelse 5mm ca.) For å lette trykket når du skrur kan du forborre i det stykket skruen går igjenom før du treffer materialet på baksiden. Hullet du borrer trenger ikke være større en skruens diameter. Du vil da få mer trekkraft når du skrur ordentlig til.
Hjulene som er vist er jo ganske store, og disse kan du skjule ved å lage skjørt rundt nerkanten av bordet. F.eks av samme material og fester som de bruker på kjøkkenet til Ikea. Enkelt å montere/demontere.
Hvis du trenger bilder å gå etter, så kan du jo spørre Ronny André her..han holder på med et lignende prosjekt for tiden
Løkke tell
Disse hjulene vil senke vektpunktet på hjulsenteret noe, og kanskje virke stødigere.
Men jeg ville gått for fire par hjul, kanskje tilmed fem par.
Postet 14.11.11 kl 21:23
Endret: 14.11.11 kl 21:29
Så flott med så mange innspill her inne :0) Dere er så herlige!!
Og ja, jeg ønsker fortsatt å ha det på hjul *Smile*
Høyden tenker jeg blir maks 100 cm, totalt med hjul, bord og akvarie.
Jeg hadde tenkt 3 par hjul, men det får da bli 4. Skjønner at det blir mye bedre.
Smart å skjule hjulene bak en sokkel list, det hadde jeg ikke tenkt på :0)
Flere gode ideer??
Og ja, jeg ønsker fortsatt å ha det på hjul *Smile*
Høyden tenker jeg blir maks 100 cm, totalt med hjul, bord og akvarie.
Jeg hadde tenkt 3 par hjul, men det får da bli 4. Skjønner at det blir mye bedre.
Smart å skjule hjulene bak en sokkel list, det hadde jeg ikke tenkt på :0)
Flere gode ideer??
Postet 14.11.11 kl 22:02
Postet 14.11.11 kl 22:05
Postet 14.11.11 kl 23:05
Leka med sketchup for ca første gang..
Det der er altså ramma til benken jeg lager. Den er bygd av 48x48mm lekter (2"). Med mange solide skruer.
Den står oppå 6 føtter som tåler 50kg hver.
Utenpå ramma har jeg (enda ikke fått ferdig) spikret og limt hobbyplate på. Hobbyplatene er mest for det visuelle, men fungerer også som avstivere..
Benken i seg selv er helt klart stabil nok, uten hobbyplatene. Jeg brukte 13meter 48x48mm, og det koster 8kr metern... Ikke en dyr benk altså..
Man trenger ikke føtter hvis gulv er i vater.. Det var det ikke i mitt tilfelle, så jeg kjøpte derfor dem. De kostet 12kr/stk. (biltema)
Bordet er som sagt uferdig, så ikke noe bilder enda ihvertfal :p
Postet 15.11.11 kl 00:20
Postet 15.11.11 kl 02:10
Billy:
Vi har jekketralle. Jeg og gubben satt faktisk å diskuterte det samtidig med at du la forslaget ditt inn her :0) TO sjeler en tanke :0) Konklusjonen vår ble slik: Bare akvariet blir å veie ca 500 kg med sand, vann, stein og alt. Hvis hjulene synker bare 1mm ned i laminaten så vil vi få problemer med å flytte det. I det vi tar i og dytter så vil vi få et digert *Splosj!* og fullt av vann utover gulvet, selv om vi tapper det bra ned...
Så foreløpig konklusjon er at vi må da prøve å bygge det slik at vi får jekketrallen under skapet.
Ronny Andre:
Dette blir jo superfint!! Er bordet ditt langt/høyt?? Hvilken akvarie størrelse skal du ha oppå?? Gulvet der akvariet skal stå er i vater, tror jeg da. Det blir sjekket ut, så vi er 100% sikre.
Tar fortsatt i mot gode tips :0) Bare å hive seg med!!
Og tuuusen takk til alle som deler av sin kunnskap!!
Vi har jekketralle. Jeg og gubben satt faktisk å diskuterte det samtidig med at du la forslaget ditt inn her :0) TO sjeler en tanke :0) Konklusjonen vår ble slik: Bare akvariet blir å veie ca 500 kg med sand, vann, stein og alt. Hvis hjulene synker bare 1mm ned i laminaten så vil vi få problemer med å flytte det. I det vi tar i og dytter så vil vi få et digert *Splosj!* og fullt av vann utover gulvet, selv om vi tapper det bra ned...
Så foreløpig konklusjon er at vi må da prøve å bygge det slik at vi får jekketrallen under skapet.
Ronny Andre:
Dette blir jo superfint!! Er bordet ditt langt/høyt?? Hvilken akvarie størrelse skal du ha oppå?? Gulvet der akvariet skal stå er i vater, tror jeg da. Det blir sjekket ut, så vi er 100% sikre.
Tar fortsatt i mot gode tips :0) Bare å hive seg med!!
Og tuuusen takk til alle som deler av sin kunnskap!!
Postet 15.11.11 kl 10:06
Topp plata er av samme lengde som karet, 110x45cm.
Den er 80cm høy, uten fotene.. Litt unormalt høyt, men.. Liker ikke å stå bøyd i ryggen :p.. smaksak..
Akvariet sies å være 200liter..
I gårkveld grunnet jeg benken, og i dag har jeg malt første lag med svart oljemaling. Ett lag til med oljemaling, så er benken klar til å brukes.
Skal være en bakplate og to dører på benken også, men dama og den nyfødte kommer fra sykehuset i morgen,(og jeg jobber i gangen..) så må få ting litt på stell her.. Dører er saget ut men satt til side. Får bli en annen gang..
Den er 80cm høy, uten fotene.. Litt unormalt høyt, men.. Liker ikke å stå bøyd i ryggen :p.. smaksak..
Akvariet sies å være 200liter..
I gårkveld grunnet jeg benken, og i dag har jeg malt første lag med svart oljemaling. Ett lag til med oljemaling, så er benken klar til å brukes.
Skal være en bakplate og to dører på benken også, men dama og den nyfødte kommer fra sykehuset i morgen,(og jeg jobber i gangen..) så må få ting litt på stell her.. Dører er saget ut men satt til side. Får bli en annen gang..
Postet 15.11.11 kl 12:09
120 literen står på en sjenk i stua, og hver gang jeg skal nedi og feste en eller annen plante coryen har rotet løs så må jeg opp på en trappestige... Jeg er for lav til å klare det uten trappestigen, og med den blir litt for høyt igjen... Så da får jeg skikkelig bøy i ryggen. Nå skal jeg prøve å tilpasse det så det blir akkurat passe. Litt sånn "på hodet i karet" er OK :0)
Gratulere så masse med baby!! Husk å lufte oljemalings lukten godt ut før madammen og babyen kommer hjem ;0) Og takk igjen for god hjelp!!
Gratulere så masse med baby!! Husk å lufte oljemalings lukten godt ut før madammen og babyen kommer hjem ;0) Og takk igjen for god hjelp!!
Postet 15.11.11 kl 12:25
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56287&sr=1&msr=1
Her er en ide til flyttbart akvarieskap, og til midlertidig flytting av en 530 liter, begge godt nedtappet før flytting (mer enn det som synes på bildene).
Sett skapet på en solid sammenføyet ramme av f.eks. liggende 2"x4" Hvis du skal ha mulighet til å flytte skapet rett ut fra veggen, kan du legge tre - fire rundstokker med diameter ca 15 millimeter under langseetter skapet slik at endene hviler på rundstokken. Nå kan du lett trille dette ut fra veggen selv med ganske mye vann i. Når rammen begynner å stikke utenfor den ene stokken og den bakerste er kommet klar av rammen, flytter du den frigjorte fram og fortsetter å trille.
Det er også mulig å "snu" skapet når du har fått det nok ut fra veggen ved å skifte ut de langsgående stokkene med stokker på tvers, eller hvis du har plass nok, ved å vri skapet samtidig som du triller. Gikk fint hjemme hos meg, også ved passering av nivåforskjell på gulvet fra det ene rommet til det andre.
Systemet kan være der permanent og "låses" med et par små kiler. Skapet bør i så fall ha justerbare føtter slik at det kan vatres opp nøye.
Her er en ide til flyttbart akvarieskap, og til midlertidig flytting av en 530 liter, begge godt nedtappet før flytting (mer enn det som synes på bildene).
Sett skapet på en solid sammenføyet ramme av f.eks. liggende 2"x4" Hvis du skal ha mulighet til å flytte skapet rett ut fra veggen, kan du legge tre - fire rundstokker med diameter ca 15 millimeter under langseetter skapet slik at endene hviler på rundstokken. Nå kan du lett trille dette ut fra veggen selv med ganske mye vann i. Når rammen begynner å stikke utenfor den ene stokken og den bakerste er kommet klar av rammen, flytter du den frigjorte fram og fortsetter å trille.
Det er også mulig å "snu" skapet når du har fått det nok ut fra veggen ved å skifte ut de langsgående stokkene med stokker på tvers, eller hvis du har plass nok, ved å vri skapet samtidig som du triller. Gikk fint hjemme hos meg, også ved passering av nivåforskjell på gulvet fra det ene rommet til det andre.
Systemet kan være der permanent og "låses" med et par små kiler. Skapet bør i så fall ha justerbare føtter slik at det kan vatres opp nøye.
Postet 15.11.11 kl 13:48
Postet 15.11.11 kl 15:22
Jeg bruker disse. Hvis du skal ha ben på benken, så er det like greit å bare kjøpe ben med justering med en gang..
Postet 15.11.11 kl 17:00