Må jeg bruke oksehjerte?

Hei!

Tenkte jeg skulle lage hjemmelaget Discus for.
Men må jeg bruke oksehjerte?
Kan jeg ikke bruke renskåret biff og storfe?

klart, det er kanskje billigere med oksehjerte, men teoretisk sett kunne jeg vell brukt indrefilet om jeg ville det?

/Christian
Det er ikke prisen som gjør at man bruker oksehjerte, men visse kvaliteter nettopp den delen av dyret har. Hadde det vært like greit med vanlig kjøtt hadde man jo selvsagt brukt det. Det er ingen som hadde giddet å gå mann av huse og spesialbestille seg oksehjerter uten en god grunn

Jeg mener å huske at jeg har lest Geir K skrive at grunnen til at nettopp oksehjerte brukes var det lave fettinnholdet, dette er den delen av oksen med lavest fettinnhold. Og at man med et hjerte kan skjære vekk fettet som måtte være, da det ligger synlig. Vanlig kjøtt har høyere fettprosent av "usynlig" fett i selve kjøttet.

Discus (eller annen fisk) skal ikke fôres med usunt fett.

PS!
Jeg fikk litt angst for at jeg husker feil og gjengir feil nå. Skal sende en email til Geir og spørre
mona o
Jeg fikk litt angst for at jeg husker feil og gjengir feil nå. Skal sende en email til Geir og spørre :-)

Kanskje noen erfarne diskusfolk ser denne tråden, og kan komme med gode svar
Håper det, for det er utrolig mye disse fiskene spiser egentlig, så det hadde vært greit å kunne laget noe kvalitetsmat selv.
Jeg har laget mye for til mine Discus, men jeg har aldri brukt okse hjerte eller annet rødt kjøtt. Jeg brukte reker, hvit fisk (torsk) og spinat som hovedingredienser. Poenget med Discus for er at det skal ha høyt protein innhold. Oksehjerte har det, og er derfor mye brukt. Det lite tvil om at det virker, samtidig er det liten tvil om at dette ikke er noe Discusene har stor tilgang på ute i naturen .

Vil du bruker okse kjøtt, så må du bruke hjerte. Det er som Mona O sier, pga fettet, og dels også pga muskel strukturen i hjertet som gjør at det lar seg fordøye for en fisk. Hjerte er helt unikt her. Men, torsk, reker og spinat finker fint og det får du tak i de flesete butikker du handler til daglig.
Kikkan
Hei! Tenkte jeg skulle lage hjemmelaget Discus for. Men må jeg bruke oksehjerte? Kan jeg ikke bruke renskåret biff og storfe? /Christian

Hjertemuskulaturen hos pattedyr har en helt annen struktur og oppbygning enn muskler (kjøtt) fra andre deler av kropen. Bruker du "biff" etc får discusen problemer med fordøyelsen på grunn av bindevevet, og det kan føre til forstoppelse og i verste fall død.

Stephan

Stephan Sandemose forklaring er den ene årsaken og MonaO gav den andre.

Oksehjerte egner seg god på grunn av det lave fettinnholdet samt at det fettet som finnes er meget enkelt å fjerne. Husk bare på at okshjerte er meget kraftig kost og filtrering og vannbytter må stå i stil med foringen.

Fullvoksne discus har ikke behov for så kraftig for så ofte som fisk i oppvekst så her kan man gjerne gå over til granulat og kun benytte oksehjerter noen få ganger i uka. Hvis fisken har vært syk og har blitt tynn har den også behov for litt kraftig kost for å hente seg inn.
finner ingen steder de selger oksehjerte
Har ringt diverse kjøttforetninger og butikker.

Ingen som vet hvor jeg kan kjøpe oksehjerte i buskerud?
Dyrebutikken har det, men det er sånne frossene plater som koster mer enn gull i sin vekt.
Stephan Sandemose
Hjertemuskulaturen hos pattedyr har en helt annen struktur og oppbygning enn muskler (kjøtt) fra andre deler av kropen. Bruker du "biff" etc får discusen problemer med fordøyelsen på grunn av bindevevet, og det kan føre til forstoppelse og i verste fall død. Stephan

Hva med hjerte fra andre pattedyr? Slik som geit,gris, sau osv. Er det ok??

Tenker bare at det kan hjelpe Kikkan med å finne noe, hvis hun har flere alternativer hun kan lete etter.
Kikkan
finner ingen steder de selger oksehjerte :( Har ringt diverse kjøttforetninger og butikker. Ingen som vet hvor jeg kan kjøpe oksehjerte i buskerud? Dyrebutikken har det, men det er sånne frossene plater som koster mer enn gull i sin vekt.

Hei, jeg bestilte det rett fra slakter.
De spurte bare om antall kilo jeg skulle ha

Til info bestilte jeg hos Slakter Eide i Lillesand
Kunne hente det dagen etter bestilling

70 kr kiloen
-Kamilla-
[QUOTE=Stephan Sandemose] Hva med hjerte fra andre pattedyr? Slik som geit,gris, sau osv. Er det ok??

Ja, det er helt OK, men trolig vanskeligere å få tak i. Husk bare å skjære bort fettet som ligger UTENPÅ hjertet. Gjelder selvfølgelkig også oksehjerte - eller storfehjerte, som vel er den rette betegnelsen. Det er mye kuhjerter "oksehjertene"...
Meny-butikkene tar inn oksehjerte på bestilling - om du ikke kommer ut for en ekstra sær butikk.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap