Hvor mange fisk i et 120l akvarium?

Hei!
"Her er ingen spørsmål dumme"... Så bra!
Dette er mitt første innlegg...


Finnes det en "tommelfingerregel" for hvor mange fisk man kan/bør ha i et akvarium?

Har for tiden
6 scalarer
2 gullfisker/slørhaler
3 maller (sånne som spiser fra veggene)
1 "haimalle"


Anyone?
Fishdude460
Hei! "Her er ingen spørsmål dumme"... Så bra! Dette er mitt første innlegg... Finnes det en "tommelfingerregel" for hvor mange fisk man kan/bør ha i et akvarium? Har for tiden 6 scalarer 2 gullfisker/slørhaler 3 maller (sånne som spiser fra veggene) 1 "haimalle" Anyone?


Scalare trenger minst ett akvarium på 250 l, for de blir store.
Slørhale trenger også mins 200l.
Hvis det er sølvhai du har så trenger de minst ett akvarium på 750l.
Så jeg har revudert fiske valgene dine og når det gjelder maller er det greit å vite hvilken maller du har.
Det er ingen "tommelfingerregel" på antall fisk i et akvarium, for det er så utrolig forskjellig hvor store fisk kan bli... Har du en stim neontetra, kan du ha godt og vell 30 stk i en 120l. men slik som det blir skrevet over her trenger bl. a. scalarer, slørhaler, og sølvhai, mye større enn 120l. for å trives. Søk opp fiskene dine i fiskebasen her på forumet så finner du det meste du trenger å vite om hva slags fisk som trenger stor/mindre plass Jeg har lært utrolig mye av fiskbasen her hvertfall!
Jeg vet... De er små nå, men jeg har planer om å kjøpe et stort akvarium innen ehm... kort tid. 8)

Så ingen tommelfingerregel altså, og ikke stol på folka i dyrebutikken, de vil vel bare tjene penger på fisken... Hmmmm...
Nei, dette er beklageligvis ikke så enkelt (som det er antydet over). Det var en "dyrebutikk regel" som sa 1 ltr vann pr cm fisk. Hvis de i dyrebutikken din prøver seg på den, bør du bare gå . Dette er et eksempel på at en litt sammensatt problemstilling får en forenklet svar som i de fleste tilfeller er feil...

Det du må tenke på når du setter sammen fisk er et par ting;
1) Liker denne fiske å gå tett (Stim- eller gruppe fisk), eller vil den ha mere plass?
2) Hvor i karet går denne fisken? På bunnen, midt i eller på toppen?
3) Er dette en fisk som har høy temp eller en som kanskje lar seg stresse/skremme av fisker som holder høyt tempo
4) Hvilke vannverdier vil denne fiske ha og hvordan passer det med de andre fiskene jeg har?

Hvis du tenker litt på dette (sammen med den enkelte fisken krav til størrelse på karet) så kan du sette sammen en fin gruppe som fordeler seg i karet, som går greit sammen og som gir deg mye fint å se på

Et tips er når du søker i fiskebasen så kan du klikke deg inn på "finn akvarier med denne fisken". Da får du se hva andre har kombinert med denne fisken, hvor mange og hvor store akvarier de har.
Haimaller blir godt over meteren lange, og over 40 kilo hvis de overlever til de er fullvoksne. Noe de ikke gjør hvis akvariet er mindre enn flere tusen liter. Du kan se hva jeg og andre nettopp skrev om denne fisken i denne tråden.

Hvis det er så kort tid til du får et stort akvarium, så burde du ha ventet den korte tiden før du kjøpte skalarer. Hvis det er for lenge å vente, var ikke "kort tid" kort nok til å begynne med. Men det er jo du selv som blir sittende med stygge skalarer med misdannede finner, så jeg skal ikke hisse meg opp over det.

Men jeg håper du får kjøpt det store akvariet i løpet av uken. Ellers kommer fiskene dine til å slite unødig mye.
Nei du Kampfisk, ikke hiss deg opp over det.
"I'm just a dude who bought some fish..."
Etter hva jeg forstår er folka i dyresjappa noen kjyniske j*vler som gir seg en god eff i hvordan fiskene får det etter at du (kunden) har fått dem med deg over dørkarmen ut av butikken. Og når jeg skrev "kort tid", mente jeg vel kanskje mer "en gang i fremtiden" og ikke fullt så mye "i neste uke"... synd å si det, men det har jeg ikke råd til. Denne julen, som kommer tilbake år etter år, graver dyyypt i lommeboka (til oss alle?) og da må desverre fiskene lide for det... Men det er jo ikke lenge igjen til neste år.

Forøvrig takk for alle tips! Lurt med den "finn akvarier med denne fisken"-knappen! Og så må jeg vel begynne å skrive ned artsnavn og kanskje lese om fisker FØR jeg kjøper dem, som ?mann antydet her.

Fishdude460
Forøvrig takk for alle tips! Lurt med den "finn akvarier med denne fisken"-knappen! Og så må jeg vel begynne å skrive ned artsnavn og kanskje lese om fisker FØR jeg kjøper dem, som ?mann antydet her.


Denne "finn akvarier med denne fisken" muligheten har vært diskutert endel på AF. Den er ikke helt til å stole på fordi den bare gjengir hvilke fisk som går i de akvariene medlemmene har registrert, uten noen kvalitetssikring.

Eksempel: Hvis du hadde regisrert ditt akvarium og oppgitt hvilke fisk du hadde i det, ville dette også stått på listen over hvilke fisk som er sammen i samme kar. Hvis noen tok det for god fisk (pun intended!) og trodde at dette var en god ide, ville det være synd.
?mann
Et tips er når du søker i fiskebasen så kan du klikke deg inn på "finn akvarier med denne fisken". Da får du se hva andre har kombinert med denne fisken, hvor mange og hvor store akvarier de har.


Denne funksjonen kan man ikke bruke som en anbefaling. Hvis man ser på feks haimalle, har folk dem i kar på 110L til 900L. Ingen har dem i store nok kar... Denne funksjonen må man bruke med sunn fornuft.

Denne funksjonen kan sammenlignes med Andre har fisken sammen med
Hvis du ser gjennom lista over "fiskevenner" som kommer opp er det ikke mange fisk som faktisk kan gå sammen med haimalle..

Etter at vi gjorde oppmerksom på hvor mye denne tjenesten kan misforstås, ble det lagt ut en "advarsel":
Vi understreker at dette ikke er en anbefaling av arter som går sammen med denne arten, men kun informasjon om at det finnes brukerakvarier der Pangasius hypophthalmus (Haimalle) er registrert sammen disse artene

Det burde nok blitt lagt en lik "advarsel" på "Finn akvarier med denne fisken"
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap