Scalare eggene er klekket, men nå hakker mor å far på hverandre... hjelp!

har 2 scalarer som har lagt egg annenhvær uke siden jeg kjøpte di ( å sikkert et par år før jeg kjøpte di å...) nå har di fått eggene ti å klekke (inatt), det er første gang eggene har klekket.
di står nå i eget akvarium med bare di i.
men nå er den ene begynt å hakke på den andre... prøver å spise han helt øverst på ryggfinnen... så den har revnet lit:S
er dette normalt?
burde jeg ta ut den som blir hakket på?
hvis jeg tar den ut, vil di bli venner når di kommer sammen ijenn?
er det bare det at di prøver å beskytte eggene fra hverandre?
Det er nok vanlig, for sånn er det med mine også. Det blir ikke fred mellom dem før eggene er spist opp. Hos meg er det hannen som alltid har passet eggene, og da får ikke hunnen komme i nærheten av dem. Hun blir jaget og hakket på, og må pent holde seg i den andre enden av akvariet, hvor hun gjemmer seg bak noen planter slik at hannen ikke ser henne. Som regel er eggene borte dagen etter, men hvem som spiser dem vet jeg ikke. Det har blitt yngel 2 ganger, men ingen har vokst opp, siden jeg ikke har lagt til rette for det med passende for.

Akkurat nå har de egg igjen, og denne gangen er det hunnen som passer eggene, og det er hannen som må holde seg unna. Hun har passet så godt på dem at de ikke har blitt borte den første natta. Det skal bli spennende å se om eggene er der i morgen tidlig!

Jeg har aldri tatt ut den ene av fisken mens de har egg, men hunnen har vært nokså oppfliset noen ganger. Det viktigste er å ha såpass med planter i karet at den som hakkes på har sjanse til å stikke seg unna.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap