Plutselig død blågurami

Har hatt et par guramier gående i min 180 l, og de har gått sammen med palettene mine. I dag når jeg kom fra jobben fant jeg hannen død, og hunnen virker "svimete". Vannverdier er Ph 7, Gh 7, ingen nitritt og vel innkjørt filter. Ingen av de andre fiskene bærer preg av noe slags sykdom, og yngelen til palettene vokser og er kvikke og raske. Har hatt disse fiskene i ca 2 år
Har riktignok satt inn en ny rot i karet, som har vært i et annet frem til nå.
Finner liksom ingen årsak som skulle tilsi at tilsynelatende frisk fisk plutselig dør. Er det noen som kan ha en ide om hva det kan være. Kan det bare være at den er blitt gammel og mett av dage ?

PS ! Tok et ekstra vannbytte for sikkerhets skyld
Nei, her var det vanskelig å kunne si noe. Tilsynelatende frisk fisk, ingen andre ser ut til å rammes, vannverdiene er fine osv. Alt såre vel, unntatt en fisk som er død.

Kan det rett og slett skrives inn i boka som "naturlig fiskedød"...dvs av elde?
Har ingen anelse om hvor gamle guramier blir, og du hadde jo hatt dem i et par år alt, men... jeg tenker også at mange fiskearters hanner er mer kortlivete enn hunner, da hannene har hormoner som bruser og gjør at de er på full tenning hele tiden, og kanskje til og med dropper å spise i perioder. De brenner sitt lys i begge ender, som det heter

Beklager at jeg ikke kunne spre noe mer lys over årsaken - vet hvor kjipt det er å finne fisk død uten noen klar grunn. Frustrerende.

Kanskje du skulle googlet opp Tante Astrids tråd om hvor gamle fiskene blir, og se om blågurami finnes der og med hvilken alder eventuelt?

ETTER-RED.:
Fant tråden her. Blågurami er oppført med 7 år. Så hvis din var liten da du kjøpte den, var den jo egentlig en ung kar i sin beste alder nå...mystisk.
Ja det er litt kjipt Liker ikke ting jeg ikke finner en forklaring på !
Det kan jo være at det er som du sier naturlig fiskedød, og ikke noe mer. Skal uansett følge med dette karet spesielt en tid fremover.
Muligens noen har interesse for hvordan dette gikk
Karet er stabilt mht vannverdier, ingen nitritt, nitrat er mellom 5-10 jfr JBL dråpetest. Alle andre fisker er friske, og ingen fler dødsfall. Jeg anser at Gamle Blå døde grunnet mine klønete nybegynnerfeil med amoniakk, nitritt, hvitprikk og vet ikke hva Uansett hadde han over 1 !/2 år med perfekte vannverdier, og et miljø tilpasset gurami.
Til de som snakker om innkjøringsfisk !! Glem det !! Det finnes bedre og ikke minst mer humane metoder å gjøre dette på !! ( Litt lei meg på vegne av Gamle Blå)
Veldig trist. Innehar ikke stort av kunnskap om fisk, hadde det vært noe om hund så hadde jeg kanskje kunnet svart.

Men vil hvert fall utrykke min sympati.
Trist... Hadde noen fine blåguramier gående, så ble de svimete og falt i fra en etter en. Skrev inn her om det og da var det flere som sa at blåguramiene hadde mye sykdomsproblemer. Husker ikke helt hva de kalte det, men Du finner om det her inne en plass!=) Lykke til videre!=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap