Død fisk

jeg har nettopp blitt ferdig med innkjøring av et nytt akvarie. har gjennom innkjøringsperioden levert vannprøver til zoo-butikken, så de har fulgt med for meg. for 2 dager siden fikk jeg grønt lys for å ha fisk oppi. fikk da med meg 2 Ancistrus, 10 serpatetra og 2 kuhliåler. men i går fant jeg den ene Ancistrus død! 1 dag etter jeg har kjøpt den!? er det vanlig, eller er det da lov å ta den med tilbake å få en ny? vet at jeg må regna med litt svinn i starten, men 1 dag??
- Hva er vannverdiene?
- Hvor lenge har innkjøringsperioden vart?

Ang om bytte, så ville jeg ringt til dyrebutikken å hørt med dem. Evnt møte opp med de døde fiskene og vannprøver fra akvariet
vet dessverre ikke hva som var resultatet denne gang. tok ikke med meg utskriften av prøven :/ MEN...som sagt sa de at det skulle være i orden. akvariet har stått i ca 4 uker.

det er bare 1 fisk som er død... jeg tar med meg et glass med både vann og død fisk i morgen, så får jeg høre hva de sier. håper å få en ny en!
Ta en vannprøve i et glass, for å gi til butikken og bytt for sikkerhets skyld 20-30 % vann for de andre fiskenes skyld. Det skader ikke
jeg har akkurat bytta noe av vannet ja. tar som sagt med både vannprøve (selv om de sjekka det for 2 dager siden) OG den døde fisken. i håp om at det bare var den som var syk og at jeg får en ny.
Ettersom det kun er 1 som er død, så kan det komme av sykdom på fisken eller at den ikke tålte transporten.
Hvor stort er karet ditt? Og hvor stor var ancistrusen? Jeg har hørt at grunnen til at det er så vanlig at ancistrus dør ved nyinnkjøp, er at de selges for små. De tåler dårlig å flyttes når de er mindre enn 3 cm.

Men man må også regne med noe svinn på fisk. De har vært gjennom mye stress før de kommer til oss, noen tåler det dårligere enn andre
regner med, og håper på, at det var bare den fisken som var litt svak. de 2 jeg fikk var ikke så store nei...ca 4 cm. karet er 125 liter. jeg var nettopp på dyrebutikken med den, og jeg skulle få en ny i morgen når det kom ny leveranse

ja vet jeg må regne med litt svinn, men 1 dag synes jeg var litt vel kjapt! håper nestemann klarer jeg bedre. den andre ancistrusen (og andre forøvrig) levert enda ihvertfall

over til noe annen (eller kanskje ikke? :-O ) når jeg slo på lyset i dag tidlig så var serpatetraene litt sånn bleike og rare. bare hang rundt på bunnen å gispet å var litt "rare". ble litt redd for at noe var riktig galt! i og med at de gispet tenkte jeg at det kanskje er lite oksygen i vannet? jeg har en utvendig am-top pumpe, der jeg har strålerør et lite stykke under overflaten. men synes ikke det er noe sann super til "trøkk" i de strålene. det blir liksom bare en sann svak bølge i vannflaten, er dette nok? eller må det liksom boble? frika litt ut, så jeg kobla fra strålerøret og lot strålen med vann renne rett ned i vannen slik den laget masse bobler (hjelper sikkert lite at jeg gjorde det i 5-10 min da, men fikk litt småpanikk) kobla tilbake strålerøret når jeg så de begynnte å livne til, for da kom jeg på, kanskje de sooov? :O *ler litt*
Når butikken tester vannet for deg, bruker de strips eller gjør de det ordentlig med dråpe-tester?

Det alle akvarister bør gjøre, er å kjøpe seg dråpetester selv og ha i beredskap. Det er liksom ganske håpløst å kjøpe akvarium, men droppe noe av det viktigste utstyret; nemlig vannverdi-tester!

Du bør ha ph-test og nitritt-test, først og fremst. Ammoniakktest kan også være lurt i nystartede kar, særlig når man kjøper en haug fisk og setter alle ut i et nystartet akvarium på en gang. Det overbelaster et nytt og sårbart filter, så da blir det fort ammoniakk- eller nitritt-oppblussing, og dette kan drepe fisk.

Teste er viktig!
14 fisk på en gang syns jeg var mange. Vet ikke hvordan du har kjørt inn karet, men uansett bør man sette inn få fisk av gangen sånn at filterbakteriene rekker å bygge seg opp etterhvert som belastninga blir større.

Etterhvert bør du kjøpe flere kuhlii, de trives best i større grupper. Hvordan er det med innredninga i karet, er det masse gjemmesteder til kuhliiene? Også viktig. Fin sand eller grus? Kuhliiene skal kunne grave bartene dypt ned i sanda for å finne mat, og siler sanda gjennom gjellene. Dette kan de ikke gjøre på grus

Det er helt normalt at fiskene er bleke etter at lyset har vært slått av.

Synger med Mona. Skaff dråpetester, så har du full kontroll til en hver tid
de bruker ikke strips nei, men dråpetester. ser at de har en sånn stor koffert med mange forskjellig greier oppi. så også at prisen på den kofferten var langt over 1000 kr.. sååå... jeg tar gjerne med meg et glass med vannprøve innom de siden de er rett ved siden av jobben min, og betaler 20 kr.

ingen kommentar ang det med pumpe/vannstråle/oksygen? "sov" fiskene?
mulig det kanskje ble litt mange i starten... så skal vente en stund med flere innbyggere. planlegger flere åler etterhvert ja, men ville ikke overdrive i starten. jeg har bygd opp med masse steiner så der er mange huler. gjemmesteder også under noen røtter (der jeg ser de to trives best), og det finnes også en kokosnøtt. jeg har finkornet "elvesand"
Akvariefisk "sover" ikke, men når det er mørkt kan de gå i en døs og det er ikke uvanlig at de da endrer farge drastisk. Så om man brått slår på lyset og "vekker" dem, tar det litt tid før de kommer til seg selv igjen og begynner å farge ut igjen.
Vemora
ingen kommentar ang det med pumpe/vannstråle/oksygen? "sov" fiskene?


Mange arter hviler når det er mørkt, unntatt selvsagt de som er nattaktive. Når lyset slås på om morgenen, har de det antagelig på samme måte som oss, lett forvirret og lurer på hva som foregår. Tar også oss et par minutter å komme til oss selv om noen plutselig bader oss i lys for å vekke oss.
Hvis de også gjør dette også etter at de har våknetskikkelig, er det mer grunn til bekymring. Oftest er det ikke surstoffmangel, men for høye konsentrasjoner av ammoniakk eller nitritt som plager fisk ietnystartet kar hvis det ikke er ordentlig innkjørt. I så fall er det daglige vannbytter med 20 - 30% som gjelder.

Lykke til med ny hobby.
hmm ok... da satser jeg på at det med at jeg mener at det ikke er nok "futt" i strålene er ok? så lenge det er en bevegelse i vannflaten er det greit? så skal de få lov å være litt treig om mårran slik som alle oss andre hehe

vannbytter skal bli!

...og takk for det
Det skal være bevegelse i vannflaten, ja, det er nødvendig for at vannet skal oppta oksygen. Men det er ikke lett å vite hva du mener og hva du ser fremfor deg. Det er umulig for oss å vite hva du faktisk har for "futt".
Jeg lurer på hvor lenge akvariet ditt har vært igang før du satte inn fisk?
EDIT- leste litt nøyere og ser at akvariet har stått igang 4 uker :o)

Det høres ut som du har gjort mye riktig, men det kan bli litt problemer med mange fisk på en gang i et fersk akvarium.

Den testkofferten som akvariebutikken har ser sikkert voldsomt ut, og jeg skjønner godt at det er greiene å ta med vannprøve dit enn å kjøpe selv. Likevel vil jeg anbefale deg å kjøpe 1 test, nitritt / NO2. Dette er den aller viktigste, og den tester det som er farligst for fiskene, nemlig nitritt.

Når dyrebutikken tester vannet for deg, sørg for å skriv ned de verdiene de finner ut, og gjerne skriv de inn her. Når man vet sånne ting som pH, GH og KH er det lettere å finne ut hvilke fisker som vil trives i akkurat ditt vann. Om du vil ha fisk som vil ha andre verdier, så må du evt. kjøpe noe som kan regulere de verdiene du har men jeg anbefaler deg heller å ha fisk som du ikke behøver å "trikse" med vannet for at de skal trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap