- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Hvilken planter er dette?
Hvilken planter er dette?
Inaktiv bruker
Jeg kjøpte nr1 som flyteplante, FEIL! Er ikke det, den flyter iallefall DÅRLIG, men den vokser bra.
nr2 Det er en type gress, men vet ikke hva den heter.
nr3 Også gress med ukjent navn.
Jeg har leita gjennom HELE plante bilde galleriet uten helt og bli klok på hva de er.
nr2 Det er en type gress, men vet ikke hva den heter.
nr3 Også gress med ukjent navn.
Jeg har leita gjennom HELE plante bilde galleriet uten helt og bli klok på hva de er.
Postet 21.12.11 kl 13:34
Endret: 21.12.11 kl 13:36
Postet 21.12.11 kl 13:39
Endret: 21.12.11 kl 13:40
Den på siste bildet er muligens en eller annen Eleocharis.
Den på øverste bilde, er veldig lik H. difformis.
Den i midten vet jeg egentlig ikke, bildet var litt dunkelt. Men KAN det være.... Echinodorus tenellus?
Den på øverste bilde, er veldig lik H. difformis.
Den i midten vet jeg egentlig ikke, bildet var litt dunkelt. Men KAN det være.... Echinodorus tenellus?
Postet 21.12.11 kl 13:45
Bilde 1: Ceratopteris cornuta
Denne kan brukes både som flyteplante og i bunnlaget
Bilde 2: Ophiopogon japonicus
Dette er ikke en akvarieplante, dør hvis den står for lenge under vann...
Bilde 3: Eleocharis parvula
Denne kan brukes både som flyteplante og i bunnlaget
Bilde 2: Ophiopogon japonicus
Dette er ikke en akvarieplante, dør hvis den står for lenge under vann...
Bilde 3: Eleocharis parvula
Postet 21.12.11 kl 13:48
Inaktiv bruker
De solgte meg den nr2 som akvarie plante :O Må jeg ta den ut og plante den om i potte? (Jeg som tenkte jeg skulle ha den hos rekene...
De andre ser veldig rett ut. Men den øverst stusser jeg på for den flyter dårlig.
De andre ser veldig rett ut. Men den øverst stusser jeg på for den flyter dårlig.
Postet 21.12.11 kl 14:01
Endret: 21.12.11 kl 14:03
Postet 21.12.11 kl 14:09
Inaktiv bruker
Jeg har plantet og uplantet.
Tok ut Ophiopogon japonicus en :/ Var den eneste planten som fikk stå i fred... -_- Kjenner at jeg ble lettere forbandet. :/ Den var så pen og se på i akvariet.
Tok ut Ophiopogon japonicus en :/ Var den eneste planten som fikk stå i fred... -_- Kjenner at jeg ble lettere forbandet. :/ Den var så pen og se på i akvariet.
Postet 21.12.11 kl 14:22
Zoobransjen burde egentlig vært røsket litt opp i ja, det er mye de selger som de ikke skulle ha solgt overhodet. Som f.eks potteplanter, som utgis for å være akvarieplanter. Vanlige fredsliljer som folk flest har i vinduskarmen i stua, står under vann i zoobutikken...og råtner hjemme hos kunden! Det er mange planter som ikke er akvarieplanter til salgs i den lokale zoobutikken her, og det er grunnen til at jeg ikke gidder å handle der. Jeg gidder ikke støtte sånne butikker!
Mange zoobutikker selger også fisk som aldri skulle vært i akvarium overhodet, men jeg skal ikke gi meg inn på det nå... da blir jeg gira opp! :p Og de selger 2 liters små "glassbokser" som de påstår er fine til kampfisk...!
Mange zoobutikker selger også fisk som aldri skulle vært i akvarium overhodet, men jeg skal ikke gi meg inn på det nå... da blir jeg gira opp! :p Og de selger 2 liters små "glassbokser" som de påstår er fine til kampfisk...!
Postet 21.12.11 kl 14:26
Endret: 21.12.11 kl 14:27
SpockDe solgte meg den nr2 som akvarie plante :O Må jeg ta den ut og plante den om i potte? (Jeg som tenkte jeg skulle ha den hos rekene... De andre ser veldig rett ut. Men den øverst stusser jeg på for den flyter dårlig. :)
Helt normalt at butikkene selger planter som ikke er akvarieplanter. Derfor det er en liste over disse i plantebasen.
I familien Ceratopteris er det Ceratopteris pteroides som fungerer best som flyteplante syns jeg. (den fungerer også dårligst plantet på bunnen) Har prøvd alle tre. Men la den du har stå på bunnen, så plukker du heller avleggerne som kommer og bruker de som flyteplante. Lettere å få dem til å være flyteplanter fra de er små. Hvis feks den du har har vokst i bunnlaget der den kom fra vil den være vanskelig å få til å flyte
Postet 21.12.11 kl 14:32
Inaktiv bruker
Der ser man, det er lett og tjene på tull... -.- Hm, jeg pottet om planten, lagde gjørme som som det var anbefalt på en side jeg fant om planten.
Tenk jeg betalte 200,- for den... Føler meg som en idiot. :/ Skal ikke handle planter der mer. -.-
Jeg har 5 stk av Ceratopteris cornuta Var bestillt som Ceratopteris pteroides Som Mona anbefalte meg i en annen tråd.
Tenk jeg betalte 200,- for den... Føler meg som en idiot. :/ Skal ikke handle planter der mer. -.-
Jeg har 5 stk av Ceratopteris cornuta Var bestillt som Ceratopteris pteroides Som Mona anbefalte meg i en annen tråd.
Postet 21.12.11 kl 15:21