Hvilke fisk i 180 liter

Har 180 liter. Hittil har jeg lyst til å kjøpe disse fiskene:

20 kardinaltetra
6-7 Platy
2-3 Ancistrus (vet disse blir store, men er det vannskelig å bli kvitt dem når de er for store?)
2-3 Pakistanbotia
10 sorte neon
Kanskje noen sverdrager.

Blir det for mye fisk? Går de sammen, og er de fornøyde med plassen? Har 5 planter, men tenkte å ha 8 planter totalt kanskje, og en rot. Pluss noe hule-pynt. Litt usikker på pakistanbotian, de trenger kanskje større plass?

Tenkte å starte med platyen, og øke litt etterhvert, siden karet er nyoppstartet. Skal ikke kjøpe fisk på noen uker men greit å vite hva jeg vil ha.

Lurte også på å kanskje ha noen bartefisk i bånn (så noen kobberpansermaller, de var kule!). Blir det i overkant kanskje? Vurderer også øksefisk..

Mye morsom fisk, vil ha alt jeg! :p
Ancistrus blir ikke så veldig stor, vil si rundt
Ancistrus blir ikke så veldig stor, vil si rundt 15 cm. Har du sett i fiskebasen?
Åja, syntes å huske at den ble stor jeg. Kanskje det var Pleko som var så stor.

Da går det vel greit


Men resten av fiskene da? :p Går de sammen, er det stort nok kar? Hva bør jeg evt droppe?
20 kardinaltetra
6-7 Platy
2-3 Ancistrus (vet disse blir store, men er det vannskelig å bli kvitt dem når de er for store?)
2-3 Pakistanbotia
10 sorte neon
Kanskje noen sverdrager.

Sverddrager og platy skal ha hardt vann, mens de andre på lista di skal ha bløtt vann. Jeg ville skilt disse. Hvilke vannverdier har du i springen? Enten setter du inn fisk som passer i de verdiene du har, eller så må du justere vannet sånn at det passer til de fiskene du skal ha.

Ancistrus passer fint i 180L, blir ikke stor. Men ikke kjøp fisk som kan bli for store for karet ditt. Det er rimelig vanskelig å bli kvitt fisk som blir for store, ender gjerne med avlivning
Sort neon
Jeg har 25 sorte neon gående i min 150-liter. Min erfaring er at disse kommer aller best til sin rett fargemessig i et mørkt karr (eks: med mye overflateplanter) eftersom de røde øynene blir sterkere. I et svært lyst karr synes jeg de blir litt tamme. Men det er jo smak og behag.
Som andre også har nevnt, så passer ikke sverddragere, platy mm sammen med de andre du har på listen din.

Sjekk rundt i basen, så finner du hva slags vannverdier fiskene trives i.

Mål gjerne ph og hardhet du har i krana, ha fisk som liker slik vann. Mye lettere for nybegynneren, slipper å styre med justeringer i eninga.
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap