Oppstart av brukt akvarium
Jeg har kjøpt ett brukt 310L akvarium som var i full drift da jeg kjøpte det. Akvariet står nå å går, fullt møblert, for å få opp temperaturen på vannet (har en eheim termopumpe) Sp.måle mitt er: hvor lenge må jeg vente før fiskene kan flytte inn?
Kan de flytte inn så fort temperaturen er kommet opp i ca. 23 grader? eller må jeg vente enda lenger. Litt utolmodig på å få fiskene inn i sitt nye hjem....
Kan de flytte inn så fort temperaturen er kommet opp i ca. 23 grader? eller må jeg vente enda lenger. Litt utolmodig på å få fiskene inn i sitt nye hjem....
Postet 04.01.12 kl 09:27
Inaktiv bruker
Du må vente 4-5 uker. Du må vente tik filyeret er innkjørt. Les litt om innkjøring så skjønner du.
Postet 04.01.12 kl 09:54
Oppstart av brukt akvarium
takk for svar =)
Har lest litt på innkjøring, men trodde det gjalt helt nytt ak. Siden det jeg kjøpte var i driftt, var vel biosystemet "ferdig" innkjørt... Selv om det er helt nytt vann...
Har lest litt på innkjøring, men trodde det gjalt helt nytt ak. Siden det jeg kjøpte var i driftt, var vel biosystemet "ferdig" innkjørt... Selv om det er helt nytt vann...
Postet 04.01.12 kl 10:11
Inaktiv bruker
Hvis filteret har stått i ro for lenge eller har tørka så er det akkurat det samme som at det er nytt.
Postet 04.01.12 kl 10:19
Postet 04.01.12 kl 11:51
Selv om filteret ikke har stått i flere timer, kan bakteriene ha dødd ut dersom du har fylt karet med kaldt vann.
Du kan sjekke dette ved å helle i ca 4 - 5 milliliter Salmi (Lilleborgs husholdningssalmiakk) i akvariet. Dersom du kan måle null i både ammoniakk og nitritt etter 24 timer, er filteret ok. Hvis ikke, må det kjøres inn på ny. Søk på innkjøring så får du mye info om dette.
Du kan sjekke dette ved å helle i ca 4 - 5 milliliter Salmi (Lilleborgs husholdningssalmiakk) i akvariet. Dersom du kan måle null i både ammoniakk og nitritt etter 24 timer, er filteret ok. Hvis ikke, må det kjøres inn på ny. Søk på innkjøring så får du mye info om dette.
Postet 04.01.12 kl 15:14
Postet 04.01.12 kl 15:59
Postet 04.01.12 kl 16:03
Inaktiv bruker
0.3 er ikke bra. På JBL sin dråpetest er dette skadelig for fisken.GoldenMålte nettopp nitritt til 0,3 å da har akvariet sått å gått siden midnatt, altså ca. 14 timer. PH ble mellom 7 -7,5. Temp: 20 grader (skal opp til 23 tenkte jeg...)
Hvor lenge var filteret av og hvordan ble det fraktet dit det er nå?
Jeg ville venta noen dager til i hvertfall.
Helst 4-5 uker. Husk: Akvarium for fiskenes skyld? Akvarieskolen
Postet 04.01.12 kl 16:04
Endret: 04.01.12 kl 16:04
Du hadde vel ikke klart å få såpass nitritt allerede hvis filteret var helt dødt. Nå varierer det selvsagt hvor mye forskjellige bakterier tåler, men det er nok heller ikke slik at det er alt eller ingenting. Noe av bakteriekulturen kan godt ha tatt kvelden uten at du må begynne på bar bakke av den grunn. En innkjøring på mange uker er jo for at bakteriene skal formere seg opp nok til at de klarer den kommende belastningen. Disse bakteriene er ikke ekstremt fintfølende organismer som oppstår spontant når akvariet er innkjørt. Det er bakterier som finnes naturlig i vann og jordsmonn overalt. Bare ikke i de konsentrasjonene vi er avhengige av i et akvarie.
Postet 04.01.12 kl 16:40
Postet 04.01.12 kl 16:43
Endret: 04.01.12 kl 16:44
Postet 25.02.12 kl 19:17