Hvordan få vekk 'kalk' dråper på glass utvendig?

Pleier å bruke Jif Glass spray når jeg rengjør akvarieglasset utvendig, men har oppdaget noen hvite streker på glasset utvendig som ikke forsvinner samma hvor mye jeg gnikker og gnur.

De hvite stripene er formet som vanndråper som har runnet nedover glasset når jeg har holdt på oppi akvariet. Jeg tar høyde for at det er kalk som har ligget igjen etter at vannet har tørket? Eller?
Jeg har prøvd med spray og papir samt å få det vekk med en svamp, men det forsvinner faen ikke!
Har oppdaget det samme på noen av de mindre akvariene også.

Noen som har hatt samme problemet og har tips om å få det bort?
Det er jo ikke store problemet, men vil man ha strøken rute så vil man ha strøken rute!!
Hei.Har du prøvd å bruke algeskrapa?Spray på litt jif og prøv. Kanskje kanskje.
Jeg liker ikke å bruke vaskemidler i nærheten av akvariet så jeg bruker eddik for å fjerne kalk. Om det ikke går vekk bare med eddik så bruker jeg algeskrapen litt i tillegg.
Hehe skal være forsiktig med såpe rundt akvariene ja.Spray på en klut og stryk på.Spray selvsagt ikke rett mot akvariet.
Fint tips med eddik.
Sprayer på tørkepapir jeg. Kluter legger bare igjen støv på ruta. Eddik har jeg ikke prøvd nei! Polerer jo fat med det på jobb så rart jeg ikke tenkte på det selv. Takk for tipset, det skal jeg prøve!
Inaktiv bruker
Jeg vasker med sitron og eddikvann på tørkepapir, så polerer jeg med tør klut etterpå.
Fungerer knall og lukter godt
Jeg deler en sitron i båter, og gnikker sitronbåten rett på stripene. Deretter vasker jeg av med vann og microklut. Sitronsaft funker strålende
hei, jeg har pleid og først ta venlig vann på en klut og fkte kalken med litt knikking så noen dråper salo på så forsvinner det
Mange gode tips her! Tusen takk!
En vinduskrape fra biltema for 20 kroner funker effektivt. Bare skrape og en bløt klut får du det meste bort.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap