Overtar et 56l akvarium

Jeg skal overta et akvarium, men er egentlig helt blank på feltet fisk, så da spekulerer jeg litt.

Det er ferskvann og alt av utstyr, planter og fisker følger med. Men pumpa/filteret er ganske gamelt og slitt, så jeg vil bytte det ut. Hvordan går jeg frem? Hvilken pumpe/filter bør jeg velge?

Det er 10 gjennomsiktige orange fisker, 2 slike slamspisere og 1 stor Skalaris. Flere fisker trenger jeg strengt tatt ikke. I hvertfall ikke i første omgang. Men likevell greit å vite hva jeg kan suplere med etterhvert?

Men kan noen gi meg en enkel gjennomgang i hva jeg må huke å gjøre med et akvarium på denne størelsen?

Helt grønn her
For det første, så tror jeg akvariet ditt er litt for lite for noen av fiskene.
Jeg regner med at du mener at du har en stor scalare, og jeg tror de minste scalarene skal ha rundt 200liter.

Hvis du legger ut bilde av fiskene dine så blir det lettere å hjelpe deg siden forskjellige fisker har forskjellige behov. Det er ikke slik at man kan putte hvilken som helst fisk i vann og tro at den har det bra.

I fiskebasen finner du masse god informasjon om forskjellig typer fisk, les litt om dine fisker der

Det finnes mange fine artikler her på forumet som omhandler slike ting som innkjøring og hold av akvariefisk. Så her er det bare å lese og lære. Det er mye å sette seg inn i, men hvis du vil drive på med akvariumsfisk så kan dette spare deg for fiskedød.

Ang. filteret, så er det viktige bakterier i filteret som bryter ned giftstoffer. Så hvis du skal bytte ut pumpa så bør du la denne bli i karet en stund etter at du har puttet inn ny, eller så kan du ta grumset fra det gamle filteret og bruke dette.

Men jeg anbefaler at du leser noen artikler, siden artiklene gir deg litt mer sammenfattet og utfyllende informasjon.
Sitter jo å leser som en gal på forumet her nå, men de fleste debattene jeg finner er nyoppstartede kar... dette karet er jo innkjørt fra før, de kommer med det med vann, fisk, planter og allt.


Altså i mine øyne er den stor... men den er ikke lengre enn 8-9 cm sånn ca. Jeg leste nettopp at et scalare-par burde være i et minimum 100L kar?
Bilder blir litt vanskelig enda, da karet og fiskene ikke kommer før til påske Men jeg vil ha alt klart på forhånd slik at jeg er forberedt.

Tenkte kanskje å kjøpe ny pumpe/filter å kjøre det dobbelt i 5-6 uker sånn at det nye filteret får kjørt seg inn samtidlig som det gamle går, eller vil det bli for mye filtrering?

Jeg vet ikke hva de orange gjennomsiktige heter, men det kan da ikke være vanskelig å finne ut. Har sett de på dyreforetninger så det går an å gå dit å se. Spørre er det ikke mye poeng i :-P Noen dyreforetningfolk er så sløve at man skulle ikke tro det var sant.

Tror jeg skal på biblioteket på mandag å låne meg en fiskebok.
Og ja, jeg burde vel og få med at det er grus i bunnen av akvariet eller stein da, sånne bittesmå runde. Heter vell grus på fiskespråket. Det ekskluderer vel en del fisk? Noe med at alle kan leve med sandbunn, mens noen tar skade av grusen?

Vil etterhvert skifte over til sand tror jeg, men det blir ikke før i sommer. Jeg må bli fortrolig med det å ha fisk før jeg setter i gang med noe mer.
Inaktiv bruker
Du sier at akvariet er innkjørt. Men om du tar ut det gamle filteret og sett inn ett nytt et da blir det ikke innkjørt lengre. bakteriene kan dø om de får det for kaldt, for lenge uten vann og sirkulasjon.
høres lurt ut og sammkjøre nytt og gammelt filter.
ingenting som heter for god filtrering.
du kan lete i fiskebasen etter fiskene dine.
Inaktiv bruker

Ingvild Forfang
Og ja, jeg burde vel og få med at det er grus i bunnen av akvariet eller stein da, sånne bittesmå runde. Heter vell grus på fiskespråket. Det ekskluderer vel en del fisk? Noe med at alle kan leve med sandbunn, mens noen tar skade av grusen? Vil etterhvert skifte over til sand tror jeg, men det blir ikke før i sommer. Jeg må bli fortrolig med det å ha fisk før jeg setter i gang med noe mer.

Det er jo bare og dra på biltema og kjøpe sand så tar du det sanntidig med at du setter opp karet...
Høres fornuftig ut å sette seg inn i det på forhånd.

Jeg tror ikke det går ann å filterere vannet for mye, egentlig, så det går nok helt fint å ha to pumper i noen uker.

De oransje fiskene, det er ikke slike som disse?


Her er link til scalarer, siden jeg ikke vet hvordan som er i karet du skal ha, så inneholder linken alle sammen.
http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=scalare

Det er bra du er oppmerksom på kunnskapsnivået til mange som jobber på dyrebutikkene. De kunne sikkert solgt deg en hvithai for å ha i en 56l.

Du burde også vurdere å kjøpe deg et større akvarium, da det faktisk er lettere å holde vannverdiene riktige i et større kar enn i et mindre.
Det finnes mange brukte kar på f.eks. finn.no
Jeg kjøpte selv et 100liters med alt av utstyr for 700kr.

Glemte forresten å skrive tidligere, men når du kjøper ny pumpe, så bør du kjøpe en som filtrer 100% av vannet 4-5 ganger i timen. Hvor mange liter den filtrer i timen står som regel på pumpen.


Her er forresten en kjempekjekk artikkel. Denne har lært meg mye, forhåpentligvis kan den lære deg mye også
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1954
Skalarene bør du gi vekk, de trenger 250 liter for å trives. Jeg skriver "gi" fordi jeg tviler på at du vil få noe særlig for dem. Skalarer blir ikke akkurat prakteksemplarer av å leve i et så lite akvarium over tid.
Spock
Du sier at akvariet er innkjørt. Men om du tar ut det gamle filteret og sett inn ett nytt et da blir det ikke innkjørt lengre. bakteriene kan dø om de får det for kaldt, for lenge uten vann og sirkulasjon. høres lurt ut og sammkjøre nytt og gammelt filter. ingenting som heter for god filtrering. du kan lete i fiskebasen etter fiskene dine.


Det var derfor jeg tenkte å kjøre med dobbel pumpe en stund sånn at den nye pumpen får "kopiert den gamle" Er ikke det ganske lurt da? For hvor i alle dager skal jeg gjøre av fiskene hvis jeg skal kjøre inn ny pumpe i 4-5 uker før fiskene får oppi liksom. Jeg vil ikke satse på at den gamle pumpen fungerer ut i evigheten heller.

Sabrina M
Høres fornuftig ut å sette seg inn i det på forhånd. :) Jeg tror ikke det går ann å filterere vannet for mye, egentlig, så det går nok helt fint å ha to pumper i noen uker. De oransje fiskene, det er ikke slike som disse? [URLBLOCK1] Her er link til scalarer, siden jeg ikke vet hvordan som er i karet du skal ha, så inneholder linken alle sammen. http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=scalare Det er bra du er oppmerksom på kunnskapsnivået til mange som jobber på dyrebutikkene. De kunne sikkert solgt deg en hvithai for å ha i en 56l. Du burde også vurdere å kjøpe deg et større akvarium, da det faktisk er lettere å holde vannverdiene riktige i et større kar enn i et mindre. Det finnes mange brukte kar på f.eks. finn.no Jeg kjøpte selv et 100liters med alt av utstyr for 700kr. Glemte forresten å skrive tidligere, men når du kjøper ny pumpe, så bør du kjøpe en som filtrer 100% av vannet 4-5 ganger i timen. Hvor mange liter den filtrer i timen står som regel på pumpen. Her er forresten en kjempekjekk artikkel. Denne har lært meg mye, forhåpentligvis kan den lære deg mye også :) http://akvaforum.no/text.cfm?id=1954



Gode tips, takk skal du ha.

Nei ikke slike heller, de er mye mer gjennomsiktige og har litt svart på halen og finnene.

Tror det er en sånnen http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2227 Scalare jeg får.

Skal lese artikklene i løpet av dagen, men å kjøpe noe nytt akvarie med det første blir ikke. Må prøve med det jeg får først nå.
God ide ja. sett igang med nye filteret samtidig med det gamle

Altså i mine øyne er den stor... men den er ikke lengre enn 8-9 cm sånn ca. Jeg leste nettopp at et scalare-par burde være i et minimum 100L kar?

stemmer ikke!
et scalare par burde være i et minimum 200liter kar!

Inaktiv bruker
Aquagal
Altså i mine øyne er den stor... men den er ikke lengre enn 8-9 cm sånn ca. Jeg leste nettopp at et scalare-par burde være i et minimum 100L kar? stemmer ikke! et scalare par burde være i et minimum 200liter kar!



Det er DVERG Scalaren som skal være i minimum 200L
og om så var at de skulle ha 100L så er fortsatt 54L For lite.
Nesten hvalvparten. Men det til den scalaren blir det en femtedel, så du burde gi den bort til noen som har større karr.

enig med Spock, gi den bort
Gratulerer med rollen akvarist. Jeg har en 60 liter som jeg satte opp på samme måte som deg. Fikk det ferdig med fisker og alt innhold. Her var det også en gammel gammel pumpe.

Jeg kjøpte meg en ny Fluval U2 pumpe. Denne anbefales! Er flere som skryter av fluvalpumpene her på forumet.

Det jeg gjorde når jeg byttet var å bruke litt av filtergørret fra den andre pumpen som jeg prøvde å vri over svampene i den nye pumpa. Jeg klippet også noen biter av den gamle filtersvampen og la sammen med de nye svampene inni den nye pumpa. Deretter lot jeg de samkjøre i 3 uker før jeg så tok bort den gamle. Var litt redd for at det skulle li for sterk strømning med begge pumpene. Derfor brukte jeg den svakeste innstillingen på fluvalen: altså at vannet blåses ut i midten.

Dette fungerte veldig bra for meg. Et annet tips er å være nøye med å passe på nitrittnivået den første tiden den nye pumpa er i gang. Får en utslag på nitritt må en bytte vann.

Masse lykke til!
Ok, da ble det en forandring her, de ville gjerne bli kvtt akvariet før påske, gjerne med en gang da de skulle reise bort. Så jeg dro å hentet det i dag jeg. Litt fortere enn jeg hadde planlagt da, men flyttingen gikk kjempebra, jeg fikk med alt av utstyr og mat o.l. og en fiskebok.

Jeg skal ringe en bekjennt som har både salt og ferskvannsakvarie i morgen, å høre om hun vil ha scalaren, eller om hun vet av noen som vil ha den. Vil ikke at fiskene skal misstrives.

Den ser slik ut:
Hva heter denne fisken? De kalte de for Barbi, men jeg klarer ikke finne noe som heter det.
Nei, det er nok ingen fisker som heter barbi, de kan nok ha ment barbe.
Men, jeg er enig med sussimor, de ligner veldig mye på rød fantomtetra. Tror nok ikke det er noen barbe i allefall.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8860

Har du bilde av de fiskene du kaller slamspisere?
Jeg ser for meg at det algespiser/sugemalle du tenker på. Det finnes mange forskjellige typer av disse, og mange av de kreve store akvarier, så for å være på den sikre siden så er det greit å vite hva slags type du har. Så legg ut bilde av disse også hvis du har mulighet.


Men gratulere med akvarium da
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap