Nybegynner tips

Hei. Etter mange års pause fra mitt 60l akvarium har jeg nå prøvd å sette opp et 320liters aquastabil. Jeg føler meg utrolig fersk, men føler at jeg har kommet noenlunde greit i gang, ikke minst på grunn av dette forumet, så først og fremst en stor takk til alle dere som kommer med gode råd her. Det jeg nå ønsker meg er at dere skal gi meg noen kommentarer på bildene mine, på sammensetning av fisk, forslag til forandringer etc. All konstruktiv kritikk mottas med takk. PS: Jeg er klar over at Sølvhaiene skal ha litt større boltreplass, og vi har planer om et 1200liters akvarium innen de er så store at det blir et problem. Det er også 4 sugefisker oppi der som også vil trenge større plass etter hvert. Alle fiskene mine går enten i par eller fler.
Det blir lettere å komme med kommentarer/forslag om du skriver hva slags fisk du har, og hvilke vannverdier du har. Skriv gjerne litt om hva du har tenkt og.

Ett forslag er flere røtter/gjemmesteder, selv om det er litt vanskelig å se hvor mye du egentlig har. De fleste sugefisker (alle?) setter i alle fall veldig pris på det.
En ting jeg tenkte på. Er du sikker på at bordet ditt tåler vekten av akvariet? Var litt vanskelig å se ut fra bildene dine men det er kanskje en fare for at bordet ditt kan svikte etter hvert. Ikke for å ta deg på noe, tenkte bare det ville vært kjedelig å finne karret i tusen knas med masse vann utover gulvet utover det har du jo fått en knall start
Jeg vil også hatt flere røtter, men det er mest bare fordi jeg er itt besatt.. så røtter eller ikke, det er jo opp til deg om du syns det er pent.

Digger den bakgrunnen din, ferdiglaget?
Det eneste er at jeg ville ikke hatt både grus og sand. Er det pga noe spesiell fisk du har det oppdelt?
Hei, og takk for svar Jeg har dessverre bare kjøpt nitrit og ph test. Ph er på 7,5, og nitrit er lavere en 0,3. Når det gjelder fisk føler jeg meg litt usikker (dårlig korttidsminne), men skal gjøre et forsøk:

2 stk. kysse gurami
2 stk ciklider av noe slag (liker seg godt i huler etc)?
2 stk jeg ikke klarer å finne i basen her (se bilde)
3 stk Guppy (1 hann, 2 hunn)
3 stk Sølvhai (planer om 3 til)
3 stk Slørhale
4 stk sugefisker (2 forskjellige slag, men aner ikke hvilke)
6 stk neontetra (hadde 30, men noen spiser dem om natta)

Når det gjelder skjulesteder er det noen "grotter" i bakgrunnen, samt at jeg har satt i 3 stk. kokosnøtthuler, 2 "tønner" samt et skip med masse hulrom. Skal se om jeg får tak i noen mindre røtter også, men vil helst ikke ha flere store, da det begynner å bli litt trangt om plassen nedi der..
Are
En ting jeg tenkte på. Er du sikker på at bordet ditt tåler vekten av akvariet? Var litt vanskelig å se ut fra bildene dine men det er kanskje en fare for at bordet ditt kan svikte etter hvert. Ikke for å ta deg på noe, tenkte bare det ville vært kjedelig å finne karret i tusen knas med masse vann utover gulvet :) utover det har du jo fått en knall start :)



Takk for bekymringen, men joda, bordet tåler vekten og vel så det
Grapejuice
Jeg vil også hatt flere røtter, men det er mest bare fordi jeg er itt besatt.. så røtter eller ikke, det er jo opp til deg om du syns det er pent. Digger den bakgrunnen din, ferdiglaget? Det eneste er at jeg ville ikke hatt både grus og sand. Er det pga noe spesiell fisk du har det oppdelt?



Skjønner at røtter er tingen, og skal ta den videre Bakgrunnen er ferdiglaget ja, støpt i glassfiber. Aner ikke hvor den stammer fra, da jeg kjøpte den brukt. Sand og grus valgte jeg fordi jeg ikke hadde filla peiling på hva fiskene egentlig ville ha, så da fikk de litt begge deler... kanskje ikke så smart?
Inaktiv bruker
Knut Einar Kvisla
Hei, og takk for svar:) Jeg har dessverre bare kjøpt nitrit og ph test. Ph er på 7,5, og nitrit er lavere en 0,3. Når det gjelder fisk føler jeg meg litt usikker (dårlig korttidsminne), men skal gjøre et forsøk: 2 stk. kysse gurami 2 stk ciklider av noe slag (liker seg godt i huler etc)? 2 stk jeg ikke klarer å finne i basen her (se bilde) 3 stk Guppy (1 hann, 2 hunn) 3 stk Sølvhai (planer om 3 til) 3 stk Slørhale 4 stk sugefisker (2 forskjellige slag, men aner ikke hvilke) 6 stk neontetra (hadde 30, men noen spiser dem om natta) Når det gjelder skjulesteder er det noen "grotter" i bakgrunnen, samt at jeg har satt i 3 stk. kokosnøtthuler, 2 "tønner" samt et skip med masse hulrom. Skal se om jeg får tak i noen mindre røtter også, men vil helst ikke ha flere store, da det begynner å bli litt trangt om plassen nedi der..


Hommer og kanari? Dette var litt av en suppe... Sølvhaiene burde du droppe. De blir store FORT! De spiser ALT de få i munnen! Så om dere har planer om 1200L Skaff det FORT!
Ellers fint karr.

Ja, De fleste fisker liker forskjellig vannverdier, les mer om det og de forskjellige fiskene før du bare stapper neddi karret. Tipper dette er ALT for fullt. :P
Guppy og neontetra vil vel ha litt annerledes vannverdier tror jeg? Hehe, ja røtter er bare et tips - er sikkert mange som syns det et rotete og tar plass også, og det gjør de jo på en måte. Det fine med røtter er at du kan bruke de til å få oppmerksomheten litt spredt utover akvariet. For eks en høy rot vil gi gjøre det interessant både høyt og lavt. Noe sånt ihvertfall, de kan ihvertfall ha evnen til å eh, som et teppegolv, "brings the room together" haha i mangel på bedre norsk.

Jeg startet med slike dekorasjoner (skip og slikt) men droppet det etterhvert når jeg fikk flere planter og røtter. (dog syns jeg sånne sunke skip er ganske stilig, spes om de ser skikkelig ekte ut og kanskje har mose eller alger slyngt rundt)

Det kjekke med sand er at alle fisker liker sand, men ikke alle vil ha grus så da om du plutselig vil prøve noen andre fisk (corydoras for eks) så må du bytte ut grusen (vet ikke helt hvordan dette fungerer ettersom du har både grus og sand) - men personlig hadde jeg bare holdt meg til sand
Ja, detta var blandings...

Som det ble nevnt over her, så trenger feks neontetra og guppy helt forskjellig vann. Guppy´n liker hardt vann og tetra´n mykt og surt. Dette vil ikke gå veldig bra. En av de bør ut, da du ikke vil få begge til å trives. En annen sak er jo at etterhvert som sølvhaier, og slørhaler vokser, vil de mindre fiskene bli mat.
For en fisk er det meste som går an å få inn i munnen mat. Og både sølvhai og slørhale blir ganske store etterhvert.
Ja dette var litt av en blanding. Er det butikken som har rådet deg å blande disse fiskene?
Du har blandet fisk som skal ha forskjellig vanntype for å trives. Du har blandet finnenappere med slørhaler, fisk som spiser neontetraene osv. Den ene fisken på bildet er en kongotetra, er vel en av de du ikke vet navnet på? Det er en stimfisk, trives ikke bare to stk.

Jeg ville lest om fiskene du har nå, bestemt deg for hvilke du vil fortsette med, som passer i karet ditt og vanntypen. Og gå tilbake til butikken med de som ikke passer.

Jeg ville hatt inn flere røtter og planter. Det er utrolig kjedelig å leve i en sånn boks uten noe stimuli. Eller den stimulien dine fisk er vel å jage andre fisk, eller bli jaget selv...

Ikke for å virke krass, men dette bør være en oppvekker, til å alltid lese om fiskene før man kjøper dem. Å kjøpe fisk på impuls lager bare problemer for deg selv og de stakkars fiskene som skal leve i karet.

Men du sier ingen ting om når du startet karet og når du hadde i fiskene?
Jeg har vel ikke akkurat blitt rådet i butikken, men den som da må være kongo tetra sa han fyren i butikken at skulle gå greit sammen med de andre jeg hadde (han frarådet meg mange andre jeg titta på). Har prøvd å lese meg opp litt, og ser at de gjenværende neontetraene skal få et nytt hjem i morgen. Ut fra det jeg finner ut kan nok resten trives i det vannet jeg har i karret. Jeg satte det opp i begynnelsen av desember, og fiskene flyttet inn i romjula. De ukene de har bodd her, så har da iallefall slørhalene fått beholde halene sine (bortsett fra en, men det hadde mer med pumpa å gjøre). Takk for innspill alle sammen, da har jeg fått litt mer å jobbe med
Inaktiv bruker
Sorry at jeg kanskje virker litt frekk her, men HVORDAN kan du si at de trives?
De har vært der i snart 2 uker. Det er for kort tid til og fast slå om de trives.
NEI, her må du lese mer. Og IKKE kjøp flere sølvhaier eller gullfisker. Eller du burde vente med og kjøpe noen som heldst flere fisker. :/
Prøv heller og kvitte deg med ihvertfall sølvhaiene.
Veldig mange av oss her inne har blitt rådet feil når vi har vært helt nye og ikke tenkt over vannverdier/størrelse osv. Det er synd for både akvarister og fisk, skjønner at de vil selge og drive butikk osv men egentlig er det en styggedom og drive å selge sølvhai (og egentlig all slags fisk) uten å spørre hvor stort akvariet du har, hva du har fra før, vannverdier osv. Kanskje litt søkt men når en som driver butikk med levende dyr, med vilje ikke bryr seg om dyrenes (fiskenes) velferd så er det nesten på grensen til dyreplageri. Bare for å tjene penger.

For eks de som driver med hundeoppdrett osv vil jo helst av valper skal komme til et hjem de passer inn hos.

Litt usaklig, det er jo ikke en debatt som hører hjemme her uansett, men ja, det er ikke uvanlig at slikt skjer. Synd men sant. Se heller hvilke fisk du vil beholde, hvilke vannverdier du vil ha, - og hvilke fisk du kan selge eller kanskje bytte i noe annet. Så ordner det seg til slutt

Spock
Sorry at jeg kanskje virker litt frekk her, men HVORDAN kan du si at de trives? De har vært der i snart 2 uker. Det er for kort tid til og fast slå om de trives. NEI, her må du lese mer. Og IKKE kjøp flere sølvhaier eller gullfisker. Eller du burde vente med og kjøpe noen som heldst flere fisker. :/ Prøv heller og kvitte deg med ihvertfall sølvhaiene.



Ja, nå virka du nesten litt frekk her :P

Jeg har ikke sagt at de trives, men ut fra VANNVERDIENE så skal de kunne gjøre det
Ut i fra vannverdiene, så kan ikke fiskene trives.
I beste fall, kan du legge verdiene helt i ytterpunktet til hva de kan tåle, men trivsel det vil du ikke kunne få til med en slik miks.

En annen sak er at du har stimfisk som ikke er mange nok. De vil da ikke føle seg trygge, og vil således ikke kunne trives.

En tredje sak er at du som andre også har nevnt her, har små og store fisk sammen. Det er veldig fint for de store, som får seg noen skikkelige godbiter. Levendefor! Det elsker de. Ikke fullt så bra for de små kanskje.
Er rimelig ny selv i hobbyen og det beste tipset du kan få er og lese forum og artikler på denne siden, og aldri stol på noen i dyre butikken.. Gå først bare og se, så hjem og sjekke fiskene her i fiskebasen, og så evt. handle.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap