Planter i malawi.

Hei.Nå er jeg noe lat som ikke leser meg opp,men får Back to nature yil uka
Det jeg luere på om det er noen som bruker planter i malawikar og da eventult hva?
Jeg hadde noen småplanter i mitt Tangayikakar men fikk høre og har lest at der finnes det ikke mye vekst.Så da tok jeg opp plantene derfra.Ble litt stusselig men.
Man trenger ikke planter, men det er viktig å skifte vann ofte for å unngå opphopning av NO3. Graving og lysforhold er et par punkter som kan være et problem for plantene. Legg litt småstein rundt planterøttene så blir de beskyttet mot graving.
Vallisneria er visst de som ligner bra på de som vokser i Malawisjøen.

Selv har jeg best erfaring med Vallisneria americana "gigantea". Disse vokser fort og kan klippes ved behov. Fin gjemmeplass for yngel også.
Hei.Takk for svar.Ja de ser helt fine ut.Jeg har vært inne å sett litt på videoer fra malawi go det er ikke mye der nei,men la merke til lange tynne "stengel"planter med noe blader.
Jeg har veldig dårlig erfaring med Malawi ilag med planter, senest i går fjernet jeg det som var igjen av Vallisneria gigantea, dem blir spist opp.
Men der er sikkert en del malawi ciklider man klarer å holde sammen med f.ex Vallisneria.

Oliver Knott (aquascaping duden) anbefaler Cryptocoryne aponogetifolia og Cryptocoryne usteriana for Malawi and Tanganjika biotoper

ww.youtube.com/watch?v=aj0jpxiTtJM&feature=related

Oliver Knott presents two of the best aquatic plants for Malawi and Tanganjika aquarium. The fantastic Cryptocoryne aponogetifolia and the amazing Cryptocoryne usteriana. This very rare plants growing in hard water condition in hard water and are the best choice for cichlid aquarium.
I 2700 literen med Malawi bruker jeg Cryptocoryne usteriana og Vallisneria gigantea. Det fungerer greit der. Men i 720 literen med Malawi prøvde jeg med Vallisneria gigantea. det fungerte ikke. Alt ble spist opp. Så det er vel 50/50 sjanse da...
Anubias, fungerar bra. De ær tåliga og har de væl fått fæste på en sten lr vad noe slikt så blir de ikke bort gravda.

De kanske ikke finnes anubias i malawi sjøn men det ær i vart fall de veksterna som jag haft som ær mest tåliga mot ALLT!
Hei.Ja anubias har jeg fått tips på før så nå har det blitt det. Putta inn 10 Demasoni og 5 Cyntolopia afra idag så nå klarer jeg nesten ikke holde øya unna gitt.
Kanskje litt uttafor topic,men er det noen kan fortelle meg hvor lang tid det tar for en feks Demasoni å bli "voksen"eller i full størrelse?
Mine er nå ca 3cm.
Takk for tips ellers da Roy Fredrik.
I mitt storakvarie fungerte ikke Anubias. De ble revet i stykker, selv om de er aldri så sterke...

Demasoni er voksne i løpet av ett halvt års tid kanskje. De må holdes i grupper på over 20 stykker. Hvis ikke tar de livet av hverandre når de blir eldre. Jeg hadde 13 stykker tror jeg det var, men endte opp med fire etter ville slosskamper. De gjennværende solgte jeg til en kammerat som har mange fra før. Så du bør skaffe deg flere.
Hei. Javel huff det hørtes ikke no gøy ut.Da får jeg ordne meg med fler da.
Har jo lest at de bør være mange,men har sett fler akvarier med bare noen demasoni i.Da selvsagt med mange andre mbuna.Nei nå ble jeg bekymret du.
Det er nok en grunn til at du har sett akvarier med få demasonier i, de andre har blitt tatt av dage. Men har man en stor gruppe går det bedre.
ja det kan nok være. Jeg var inne akkurat nå og lest om demasoni på 3 andre sider.
Nordiske,svenske og danske og der står det heller lite om det.På to av sidene står det at de ikke er agressive men at det er letter å få til lek og små når de er fler.På den siste står det ingen tiing om at de må være mange.
Har du ikke hørt om noen som har holdt en mindre gruppe hvor det har gått bra?
Takk for svar Roy Fredrik.
Første gangen hadde jeg fire demasonier, to par. De ynglet kjapt, men etter det var det full krig. Endte opp med en. Deretter hadde jeg 5+6 stykker og fikk samme resultat. Til slutt hadde jeg 13 og samme resultat da. De jeg vet som har hatt dem, har hatt samme problemene. men så lenge gruppa er stor nok, går det greit. Kjenner en som har en gruppe på 50-60. Der fungerer de fint, selv om det er en domminerende han. Yngler gjør de og.
Hehe det hadde vært kult med så mange.
Hvis jeg kjøper 10 stk til da blir det vel ikke plass til fler av andre slag regner jeg med?
Legger med et bilde av det nye så kan du/dere kommentere hvis det er no
Abboren
Hehe det hadde vært kult med så mange. Hvis jeg kjøper 10 stk til da blir det vel ikke plass til fler av andre slag regner jeg med? Legger med et bilde av det nye så kan du/dere kommentere hvis det er no :-)

Greit akvarie det. Steina ligger kanskje vel symetrisk, men greit nok. Det er mange som sier at det ikke er planter og røtter i Malawi sjøen. Men det er det, selv om i de fleste mbuna biotoper er det lite. Men flere steder i sjøen er det planter. Særlig der det er sandbunn. To tredjedeler av Malawi sjøen har strender, og i sjøen på utsiden av disse er det ofte planter i sanden. Røtter har jeg og sett på enkelte plasser. Skal se om jeg kan finne noen bilder jeg tok der i fjor sommer og legge ut. Tok bilder der det var både planter og røtter.
Takk for tilbakemeldinger.Hehe litt symetrisk ble det nok.Ble liksom den beste måten sånn stablingsmessig.Ligger veldig stødig.Masse gjemmesteder ivertfall.
Ja legg ut noen bilder hvis du har
Tenker mye på det Roy sa ang for få demasoni.
Misforstå meg ikke,men når jeg prøver å lese om demasoni på andre fiskebaser så står det ingenting om at de er så hissige at det kan føre til død.Bare man har gjemmesteder så skal det gå fint,men leser at saulosi er så hissig som du forteller.
Kan det være en liten sjans for at du har rota sammen disse to artene Roy?
Håper det da ,for da er jeg en bekymring mindre.
Regner ikke med at har rota,men må bare spørre.
Nei det er demasoni jeg snakker om. Snakker av egen erfaring. Du kan jo se hvordan det går.

Han saulosien kan kanskje ligne litt, men hunnene er gule. De er nesten utryddet der de kommer fra, på grunn av overfiske. Jeg hadde mulighet til og fange dem, men takket nei da jeg ikke ville være med på og utrydde en art. Kommer fra et lite rev på utsiden av Likoma øya i Malawi sjøen. De i handelen i dag er for det meste fra oppdrett.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap