- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Månedens fisk; tropehagen
Månedens fisk; tropehagen
Ser Plecostomus (skyt meg hvis jeg skrev det feil) er månedens fisk hos Tropehagen. Er det den samme som http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3703 ? Da trenger den jo mye plass, mer enn jeg kan gi i mitt 160.
Postet 19.01.12 kl 12:08
Ja, Hypostomus plecostomus er den egentlige pleco'en. Men det er masse andre L-maller som blir kalt for pleco eller plecostomus. Så om det er samme fisk i praksis, kan man jo bare gjette på. Det spørs jo hvor nøye Tropehagen er på å få navnet riktig.
Uansett, de fleste (alle?) fiskene som blir kalt for plecostomus blir over 30 cm lange, så ja, den blir antakelig for stor til karet ditt.
Uansett, de fleste (alle?) fiskene som blir kalt for plecostomus blir over 30 cm lange, så ja, den blir antakelig for stor til karet ditt.
Postet 19.01.12 kl 14:35
Endret: 19.01.12 kl 14:35
Postet 19.01.12 kl 14:44
Tove HSnakker om å selge problemer på "billigsalg"!! Antagelig satser de på at fiskene dør før de er utvokste.
Jepp. Jeg blir så lei av holdningene i akvariehandelen. Jeg får faktisk ganske lyst til å begynne å gå systematisk til verks for å stikke kjepper i hjulene for dem.
Helt seriøst. Om det er jeg som forbruker som ender med å betale for det betyr mindre for meg.
Det er så j**** mye stygt som foregår, og jeg vil ikke være med på det lenger.
Postet 19.01.12 kl 14:46
det der er vanlig gibbiceps ifølge dama på den lokale tropehagen.
dama mi kjøpte 2 stykker til å ha i akvariet vårt.
men vi har en avtale så vi får bestandig bytta inn fisken når den blir for stor for akvariet heldigvis.
ser for meg noen kjøpe 10 stykker til 60liter feks. slik folk er troendes til å gjøre
dama mi kjøpte 2 stykker til å ha i akvariet vårt.
men vi har en avtale så vi får bestandig bytta inn fisken når den blir for stor for akvariet heldigvis.
ser for meg noen kjøpe 10 stykker til 60liter feks. slik folk er troendes til å gjøre
Postet 19.01.12 kl 15:26
ÅÅÅH. jeg har så lyst på en kattunge! Lurer bare på om det går an å få byttet den inn et sted når den blir stor!!?
Jeg lurer også på hva dyrebutikkene gjør med de dyrene (altså fiskene) som kundene kommer tilbake med. Hvorfor ikke bare satse på å selge fisk som kundene (også nybegynnere) kan beholde som utvokste? De burde heller ta inn digre fisk på bestilling til spesiellt interesserte. Herunder gullfisk.
Jeg lurer også på hva dyrebutikkene gjør med de dyrene (altså fiskene) som kundene kommer tilbake med. Hvorfor ikke bare satse på å selge fisk som kundene (også nybegynnere) kan beholde som utvokste? De burde heller ta inn digre fisk på bestilling til spesiellt interesserte. Herunder gullfisk.
Postet 19.01.12 kl 15:44
Postet 19.01.12 kl 17:39
Jeg sitter og leser dette forumet,att man må ikke kjøpe fisk som blir for store,osv,
før hadde jeg arten arten haimalle (Pangasius hypophthalmus.og det er jo fisk man ikkebør ha i akvarier,men som de i butikken sier,bare kom og kjøp.
da jeg kjøpte dem var dem 3-4 cm og etter 3 år var dem nærmere 35 cm, de kan vel bli noen meter,men må si att jeg hadde stor glede av de fiskene,hadde jo ikke tenkt og ha dem til de døde naturlig alievel,for de lever vel noen år.fikk ikke gitt dem bort,så de endte sine dager i noe som er en del av ett tre,og noe man holder som har en kvass vegg ,og da synes vel mange att det må være fælt,men da har de ikke jobbet som fisker på havet og sett hva som foregår der, den fisken man spiser til middag,kommer ikke fra butikken den heller.
før hadde jeg arten arten haimalle (Pangasius hypophthalmus.og det er jo fisk man ikkebør ha i akvarier,men som de i butikken sier,bare kom og kjøp.
da jeg kjøpte dem var dem 3-4 cm og etter 3 år var dem nærmere 35 cm, de kan vel bli noen meter,men må si att jeg hadde stor glede av de fiskene,hadde jo ikke tenkt og ha dem til de døde naturlig alievel,for de lever vel noen år.fikk ikke gitt dem bort,så de endte sine dager i noe som er en del av ett tre,og noe man holder som har en kvass vegg ,og da synes vel mange att det må være fælt,men da har de ikke jobbet som fisker på havet og sett hva som foregår der, den fisken man spiser til middag,kommer ikke fra butikken den heller.
Postet 19.01.12 kl 17:59
Etter at AF ble en del av mitt liv har også jeg sjønt at jeg har fisk jeg absolutt ikke skulle hatt i de karene jeg har.
Jeg skjønner delvis at folk uten AF kjøper sånn fisk, "selvfølgelig" kan vanlige folk ha 1 eller 2 fisk i sitt kar,(bruk meg som eksempel med mine 160 liter), når fisken lever i butikken i mindre kar, og gjerne over 20stk i samme. Folk uten peiling og ansatte uten omtanke for fisken blir en skummel kombinasjon.
Det ble noen små rødmunntetra med meg hjem istedet for denne saken :-p
Jeg skjønner delvis at folk uten AF kjøper sånn fisk, "selvfølgelig" kan vanlige folk ha 1 eller 2 fisk i sitt kar,(bruk meg som eksempel med mine 160 liter), når fisken lever i butikken i mindre kar, og gjerne over 20stk i samme. Folk uten peiling og ansatte uten omtanke for fisken blir en skummel kombinasjon.
Det ble noen små rødmunntetra med meg hjem istedet for denne saken :-p
Postet 19.01.12 kl 18:04
Postet 19.01.12 kl 18:10
Larsernja som meg jeg var litt grov i målet over her,men tror nok det er de som selger fisker til "oss" meg blant annet som ikke skjønner noe av det latinske navnet til fiskene,og vet egentlig ikke hvor stor fiskene blir,men hører på dem som jobber i slike butikker.
Grov i målet, men i mine øyne er det en bedre utvei for fisken det du gjorde, enn å ls den leve i aaaalt for små kar.
Jeg lever i den trua at de i butikkene som ikke har satt seg inn i fiskene de selger, heeelt sikkert er spesialiseter på gnagerne eller fuglene Emh, ja..
Postet 19.01.12 kl 18:36
Postet 19.01.12 kl 18:51
Det beste, når så galt skjer at slike fisk i det hele tatt importeres, er at absolutt ingen kjøper dem. Forsvinner markedet for fisk som ikke skal være i akvarium, stopper salget og derved importen.
Dessuten kan kanskje NAF jobbe opp mot Mattilsynet for å få et forbud mot import av fisk som haimaller etc.
Dessuten kan kanskje NAF jobbe opp mot Mattilsynet for å få et forbud mot import av fisk som haimaller etc.
Postet 19.01.12 kl 18:57
Postet 19.01.12 kl 18:58
Postet 19.01.12 kl 19:11
Tove Hmen Tropehagen har i alle fall oppgitt at den blir 45 cm i annonsen sin.
Ja, de oppgir også at den [URL=http://www.tropehagen-zoo.no/comweb.asp?ID=15&segment=1&session=]trenger over 1500 liter[/URL]. Ikke dårlig det
Postet 19.01.12 kl 21:34
Endret: 19.01.12 kl 21:35