Kan jeg ha scalare?

Jeg har et 110 liters kar med en del corryer oppi.
Kan jeg skaffe meg 2 scalare og ha sammen med dem?
Egentlig ikke..... Scalare trenger større akvarium.. Selv dvergscalarer bør ha ca 200 liter.. Å hvis du får et par som legger egg, så vil de mest sannsynlig jage og skade corryene dine.... Så d er ingen god ide.
Hmm. I følge fiskebasen her inne så skal de passe fint sammen. Det står det ihvertfall i fakta boksen.
Corryene er vel såpass kjappe at de kommer seg unna eller?
Ifølge fiskebasen her krever skalarene minst 250 liter.

Til informasjon er det over dobbelt så mye som 110 liter.
Akvariehobbyen kommer til å forsvinne.
Ikke kom å si at en scalare på 3 cm krever akvarie på 250 liter.
Evt når scalaren nærmer seg denne størrelsen så invisterer somregel eier i nytt kar eller selger fiskene.

Det finnes ikke eget regelverk, og heller ingen retningslinjer, for akvariefisk mtp krav til størrelse på akvarium, bare anbefalinger om hvilken akvariestørrelse fisken trenger for å trives når den er fullvoksen.

roe reka...
*ta bølgen*
splendens
Evt når scalaren nærmer seg denne størrelsen så invisterer somregel eier i nytt kar eller selger fiskene.


Jeg som har fartet en del år på dette forumet vil så absolutt påstå det motsatte. Det er et kjent problem at folk stapper fisk som blir for store i for små kar. Det er mange som bedyrer at de skal kjøpe stort kar når fiskene blir for store, men det blir ofte bare med praten. Fiskene ender opp med å gå alt for lenge i de små karene.

Scalare er feks kjent for å få deformerte rygg og gattfinner nettopp fordi de blir holdt i for små kar. Tror du det er lett å få noen til å overta sånne stygge scalarer? Neppe. Å starte i riktig ende, med å tilrettelegge karet for den fisken man skal ha blir det eneste riktige -Alltid!
splendens
Evt når scalaren nærmer seg denne størrelsen så invisterer somregel eier i nytt kar eller selger fiskene.

Hvis dette er noe du vet, så skal jeg selvsagt akseptere det. Men da må du sannsynliggjøre utsagnet ditt på en eller annen måte. Hvis ikke, vil jeg ut fra egen erfaring om hvordan folk holder skalarer, konkludere med at dette er fri fantasi og ønskedrømmer fra din side.

Fint om du også kan underbygge påstanden din om at akvariehobbyen kommer til å forsvinne. Løse påstander som ser ut som de plukkes fra et sted sola aldri skinner, er nemlig ikke så veldig overbevisende når de står for seg selv.
Lisbeth
[QUOTE=splendens]Evt når scalaren nærmer seg denne størrelsen så invisterer somregel eier i nytt kar eller selger fiskene.


Jeg som har fartet en del år på dette forumet vil så absolutt påstå det motsatte. Det er et kjent problem at folk stapper fisk som blir for store i for små kar. Det er mange som bedyrer at de skal kjøpe stort kar når fiskene blir for store, men det blir ofte bare med praten. Fiskene ender opp med å gå alt for lenge i de små karene.

Scalare er feks kjent for å få deformerte rygg og gattfinner nettopp fordi de blir holdt i for små kar. Tror du det er lett å få noen til å overta sånne stygge scalarer? Neppe. Å starte i riktig ende, med å tilrettelegge karet for den fisken man skal ha blir det eneste riktige -Alltid!

Skal man ta bort hele gleden ved å ha akvarie slik at fisken til slutt havner i do, eller motivere nybegynneren som har startet en krevende hobby? Jeg kan vertfall ikke se noe motiverende i denne tråden... De fleste akvarister blir jo angrepet som om de skulle vært verdens værste dyreplagere, fordi dem hadde gjort en liten feil..

Jeg har vært på forumet mange nok år jeg og, men mest erfaring har jeg fått fra lokale dyrebutikker som jeg har jobbet i. Aldri har jeg sett en deformert scalare, heldigvis og her vil kunder meget gjerne bytte inn fisker som har blitt for store for deres kar. Kanskje det finnes noen der ute som ikke bryr seg om fisken, men ikke dra alle under samme kam. Motiver nye akvarister, ikke angrip dem som om de skulle vært de værste dyreplagerne bare fordi de ikke kan like mye som andre.

Det kan bli sagt på en annen måte enn å få vedkommende til å føle seg dum.
Kampfisk
[QUOTE=splendens]Evt når scalaren nærmer seg denne størrelsen så invisterer somregel eier i nytt kar eller selger fiskene.

Hvis dette er noe du vet, så skal jeg selvsagt akseptere det. Men da må du sannsynliggjøre utsagnet ditt på en eller annen måte. Hvis ikke, vil jeg ut fra egen erfaring om hvordan folk holder skalarer, konkludere med at dette er fri fantasi og ønskedrømmer fra din side.

Fint om du også kan underbygge påstanden din om at akvariehobbyen kommer til å forsvinne. Løse påstander som ser ut som de plukkes fra et sted sola aldri skinner, er nemlig ikke så veldig overbevisende når de står for seg selv.

Er det virkelig behov for å dokumetere den velkjente litersyken?????
Den opprinnelige posteren har ikke skalarer enda, så det er ingenting å skylle i do.

Det er lov å gjøre feil, men man trenger ikke oppfordre folk til det. Det mest motiverende er faktisk å fraråde henne fra å skaffe seg unødige problemer, og i stedet skaffe seg noen fisk som passer oppi akvariet som hun har.

Om du aldri har sett en deformert skalare så er du veldig heldig. Over halvparten av dem jeg ser både i dyrebutikker og ellers, har feil form. Kanskje du bare er så vant til å se deformerte skalarer at det er sånn du tror de skal være?

Kan du vise til hvor noen i denne tråden har angrepet akvarister som om de skulle vært verdens verste dyreplagere?
Bente Kråkenes
Er det virkelig behov for å dokumetere den velkjente litersyken?????

Påstanden var ikke at litersyken er et fenomen.

Hvis du påstår at alle som holder skalarer blir "smittet av litersyken", så vil jeg gjerne vite hvor du har det fra.
splendens
Skal man ta bort hele gleden ved å ha akvarie slik at fisken til slutt havner i do, eller motivere nybegynneren som har startet en krevende hobby?

Så.... ifølge din logikk og tankegang, så skal alle bare kjøpe de fiskene de har lyst på og følge sine egne innfall uten tanke på hva som kreves for at fisken faktisk skal trives, bare for at akvaristen skal få leke med dem som han vil? Ifølge din oppfatning, blir det ellers "gledesdreping", hvis man i denne hobbyen faktisk skal være nødt til å ta hensyn til at det er levende, pustende vesener vi snakker om?

Jeg håper virkelig du har vett nok til å se litt innover deg selv og hva du faktisk sitter og sier.
Tror jeg går runt denne diskussjon?
Men jeg har brukt et 128L`s til små scalarer for å flytte dem til større når de voksede. Men de er ikke veldig store (scalarerne) før de blir utrygge, skemmes veldig let. Og derfor ikke er noe hyggeligt. Så hvis ikke du har noe større. Eller kjøper i neste uke. Så ville jeg ikke gjøre dett !
Mvh. Roland Dreinø
Kampfisk
[QUOTE=Bente Kråkenes]Er det virkelig behov for å dokumetere den velkjente litersyken?????

Påstanden var ikke at litersyken er et fenomen.

Hvis du påstår at alle som holder skalarer blir "smittet av litersyken", så vil jeg gjerne vite hvor du har det fra.

Nei, det er ikke det jeg påstår. Jeg kan selvfølgelig ikke vise til noen som helst artikler eller forskning som er absolutt (altså at 100% gjør det slik eller slik). Men at det er et kjent fenomen at særdeles mange blir rammet av basillen og øker antall kar og antall liter vann, trenger jeg vel ikke vise mer til enn f.eks dette forum og ulike akvariemiljøer...?

Jeg er absolutt ikke enig i at en kan ha scalarer boende i en 110-liter!! Jeg er ikke uenig med deg i dette.
Men jeg har selv hatt unge fisker i kar som de ikke skal være i som voksne. Både maller, sommerfuglciklider og scalarer. Mallene kjøpte jeg veldig små, og visste at de måtte ha dobbel plass av det jeg hadde da jeg kjøpte de. Det har de fått nå. Samme gjorde jeg med mine første scalarer for noen år siden. Fikk større kar når de vokste til. Ser jeg på forumet her, og særlig i mange av de personlige trådene, er jeg absolutt ikke den eneste.

Vil si at svaret er at små unger kan plasseres i en 110 liter, om en vet at det er for en kortere periode.

Lit ot, kanskje, men jeg synes at det er tryggest å lettest å følge opp veldig små ungfisk i mindre kar.
splendens
Jeg har vært på forumet mange nok år jeg og, men mest erfaring har jeg fått fra lokale dyrebutikker som jeg har jobbet i. Aldri har jeg sett en deformert scalare, heldigvis og her vil kunder meget gjerne bytte inn fisker som har blitt for store for deres kar.


Hvis du leser litt rundt på forumet vil du finne ut at det er svært få butikker som tar i mot fisker som har blitt for store. Debatten om akkurat dette går ganske hett her noen ganger. I en større by er det mange akvarister, og butikkene har ikke mulighet til å redde enhver fisk folk ikke har plass til lengre.

splendens
Motiver nye akvarister, ikke angrip dem som om de skulle vært de værste dyreplagerne bare fordi de ikke kan like mye som andre. Det kan bli sagt på en annen måte enn å få vedkommende til å føle seg dum.


Nå tror jeg du kommenterer noen andre tråder, for her har det da virkelig ikke kommet noen angrep på trådstarter. Trådstarter spør om scalare passer i dette karet som er for lite og får nei som svar. Ser ingen svar som skulle hinte en gang om at trådstarter var dum. Skjønner ikke hvor du hentet dette fra...

Kjempebra at man spør før man kjøper fisk, så slipper man å gå i den samme fella som så mange andre har gjort før

Hvis du ser på det opprinnelige spørsmålet, gir trådstarter ikke inntrykk av å ha noen flere akvarier enn 110-literskaret som hun nevner. Hun spør heller ikke om hun kan fôre opp skalare-yngel i karet, men om hun kan "skaffe [s]eg 2 scalare og ha" dem i dette karet.

Hadde spørsmålet vært om å fôre opp yngel kan det godt hende at det beste svaret ville vært ja, men på det som det virker som hun spurte om, er svaret nei. Så jo, litt OT. Men bra at du er enig i at 110 liter er for smått for å ha skalarer i på fast basis. (Det virker som de fleste som faktisk har erfaring med å holde skalare er enige i dette.)
Kampfisk
[QUOTE=splendens]Evt når scalaren nærmer seg denne størrelsen så invisterer somregel eier i nytt kar eller selger fiskene.

Hvis dette er noe du vet, så skal jeg selvsagt akseptere det. Men da må du sannsynliggjøre utsagnet ditt på en eller annen måte. Hvis ikke, vil jeg ut fra egen erfaring om hvordan folk holder skalarer, konkludere med at dette er fri fantasi og ønskedrømmer fra din side.

Fint om du også kan underbygge påstanden din om at akvariehobbyen kommer til å forsvinne. Løse påstander som ser ut som de plukkes fra et sted sola aldri skinner, er nemlig ikke så veldig overbevisende når de står for seg selv.

Jeg er så heldig at jeg kun har opplevd akvarister som tenker på fisken.
Jeg vet godt at det finnes unntak der ute, men vil ikke dra alle under samme kam.
Mine påstander er mine erfaringer, og slik er det med alle andre akvarister her inne.
Men det med loven og regelverket er desverre fakta.

Det jeg mente med at akvariehobbyen kommer til å forsvinne var vel rettet mot ditt innlegg... Det virket som om du prøvde å latterligjøre trådstarter. Syntes ikke du at det er viktig å motivere andre enn å få dem til å virke dumme?
Lisbeth
Hvis du leser litt rundt på forumet vil du finne ut at det er svært få butikker som tar i mot fisker som har blitt for store. Debatten om akkurat dette går ganske hett her noen ganger. I en større by er det mange akvarister, og butikkene har ikke mulighet til å redde enhver fisk folk ikke har plass til lengre. Nå tror jeg du kommenterer noen andre tråder, for her har det da virkelig ikke kommet noen angrep på trådstarter. Trådstarter spør om scalare passer i dette karet som er for lite og får nei som svar. Ser ingen svar som skulle hinte en gang om at trådstarter var dum. Skjønner ikke hvor du hentet dette fra... Kjempebra at man spør før man kjøper fisk, så slipper man å gå i den samme fella som så mange andre har gjort før


Jeg skjønner hva du mener, og er helt enig at det er eiers ansvar å opparbeide seg nok kunnskap om dyret/fisken FØR evt kjøp. Jeg ble provosert av kommentar der det ble gjort "regnestykket" som fikk trådstarter til å virke dum.
Det er for mye av dette og lite trivlig for de nye akvaristene som ønsker å lære, ikke bli latterligjort.
Kampfisk
Hvis du ser på det opprinnelige spørsmålet, gir trådstarter ikke inntrykk av å ha noen flere akvarier enn 110-literskaret som hun nevner. Hun spør heller ikke om hun kan fôre opp skalare-yngel i karet, men om hun kan "skaffe [s]eg 2 scalare og ha" dem i dette karet. Hadde spørsmålet vært om å fôre opp yngel kan det godt hende at det beste svaret ville vært ja, men på det som det virker som hun spurte om, er svaret nei. Så jo, litt OT. Men bra at du er enig i at 110 liter er for smått for å ha skalarer i på fast basis. (Det virker som de fleste som faktisk har erfaring med å holde skalare er enige i dette.)



Øh, lær deg å lese her. Jeg er en HAN ikke HUN.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap