Kan noen snakke litt fornuft til meg?

Jeg er bare i planleggingsfasen for første akvarium siden barndommen. Jeg leser og leser og planene blir større og større. Jeg begynte med et 60l-kar (i drømmene), gikk over til 120l, var en sving innom 180l- og synes nå at det i grunnen er like greit med 240l når jeg første er i gang. Etter siste sjekk på finn.no begynte jeg alvorlig å vurdere 325l. Hvorfor ikke liksom...?

Nå trenger jeg hjelp til litt realitetsorientering. Er 240-325l størrelser det er fornuftig å starte med? Hva er argumentene mot?

Og er det noe spesielt jeg bør være obs på ved kjøp av brukt kar? Har lest at jeg bør sjekke silikon og riper. Noe annet?

Susanne
Ja, det er en fornuftig størrelse å starte med. Motargumenter er at det er tungt å bære inn i huset.

Når man kjøper brukt kar er det ofte ting som følger med: Pumpe, varmekolbe, lystopp, stativ/skap. Disse tingene er gjerne dyrere i innkjøp tilsammen, enn selve glassboksen. Så et akvarium som ser billig ut, uten noe ekstra, kan ofte være et dårligere kjøp enn et litt dyrere kar hvor alt følger med.

Noen selger også akvarium med planter/fisk, og da risikerer du å få noe på kjøpet som du egentlig ikke er interessert i å ha. Da bør du ha en plan for hvordan du kvitter deg med dem. Å avlive fisk bare fordi de ikke passer i ditt oppsett er litt vel brutalt om du spør meg, så da bør du helst forhøre deg med lokale akvariebutikker eller andre akvarister, om de har lyst til å overta fiskene, for en billig penge eller gratis.
Min mening er jo større jo bedre. Det gir deg også flere muligheter med tanke på hvilke fisker man vil holde. Det er vel også lettere å holde stabile Verdier?

Minuset med store karr er at kostnaden på filter pumper osv blir dyrere fordi du må ha større/mer. Det blir jo også mer sand/grus, Stein/røtter og planter.

Men min mening er at større er også penere. Og mulighetene for hvilke fisk man kan ha er betraktelig større
Jo større jo bedre. Alt blir så mye lettere med ett stort akvarie. Mye lettere og få balanse i akvariet og lettere og få fisk til og trives og yngle.

Kjøpe brukte akvarier er helt greit. De kan skaffes billig. Som de andre nevner kan det være greit og sjekke at silikonfugene er greie. Sjekk også at det ikke er for mye riper i glasset. Det gjør ingenting for innholdet, men er kjekt og ha ett akvarie som ser bra ut, hvis det skal stå i stua eller lignende.
Det avhenger jo helt av hva du vil ha i akvariet og hvor du vil ha det. Det er ikke noe poeng med 325 liter hvis det er reker og rasbora som frister mest. Men det er jo ikke noe vanskeligere å ha et stort akvarie (bortsett fra at det tar lenger tid å bytte vann etc).
Nå vet ikke jeg hvordan hus du bor i men pass på at gulvet tåler det. Jeg bor i et gammelt hus og her gikk ikke 400 L der hvor vi hadde tenkt. For mye svikt i gulvet. Så vi måtte sette det andre vei på stenderene et annet sted. Sånt må også tenkes på når det begynner og veie litt.
Om du holder på og velge mellom 240 og 325 liter, så anbefaler jeg att du tar det på 325 liter. Som mange andre skriver her inne, ett större akvarium er mye lettere og holde rent og få stabile verdier enn ett mindre
Generelt er et større akvarium å fortrekke, slik de foregående innleggene viser. Det er imidlertid en ting som du kanskje bør overveie litt mer, og det er hva du egentlig vil med hobbyen.

Hvis du, som jeg gjorde i starten, ønsker et selskapskar, eller et artskar med relativt store fisker, er et stort akvarium fint. Det jeg opplevde etter relativt kort tid, var at jeg ønsket å ha fisk som hadde interessant yngelpleie og hadde en interessant adferd. Da begynte det å balle på seg og nå har jeg 12 kar. Det er jo så mange arter man gjerne skulle ha....

Om jeg hadde skullet velge på nytt, hadde jeg kjøpt en reol med 3 160 litere eller 6 100 litere istedenfor den 530 literen jeg startet med. Det tar omtrent samme gulvplass og veier også omtrent det samme. Litt dyrere fordi man må ha flere filtere, varmekolder etc. men mye mer fleksibelt.

Så om du tror at du raskt vil videreutvikle dette fra et enkelt kar mest for utseendets skyld, til en aktiv hobby med ulike fisk, så kan du tenke reol som et alternativ.

Om dette var å realitetsorientere deg eller det motsatte, er vel usikkert. Uansett, lykke til med flott hobby.
Jeg har 3 akvarier. 70, 180 og 325 liter. De to største er selskapskar og det lille brukes til karantene og oppvekstkar for guppy-yngel. Av disse tre er det 180literen jeg trives best med, fordi den ikke er så dyp (bare 40 cm), samtidig som den har god plass til fisk og innredning. Det er fort gjort å skifte vann og stelle det. 325literen er bare 25 cm lengre men 10cm dypere, så jeg må tappe ut ganske mye vann og i tillegg stå på en skammel for å kunne stelle og luke i det. I tillegg har jeg funnet ut at jeg liker små fisk best, så for meg er 325 L i største laget.

Så det er bare å tenke nøye gjennom hva du vil satse på av fisk og velge akvarium etter det. Lykke til!

Etterredigert:
Når du velger akvarium, så se etter om toppen er praktisk og enkel å ha med å gjøre, slik at du kan klare å løfte den unna alene ved stell og vannskift. Jeg må ha hjelp til å løfte unna toppen på min 325liter. Den er i ett stykke og er tung.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap